Duygusal zekâ kavramı, son
yıllarda insan davranışlarının açıklanmasında araştırmacıların yoğun ilgisini
çekmiştir. Bu araştırmanın temel amacı, lise öğrencilerinin duygusal zekâ
düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi analiz etmektir.
Araştırmanın evrenini Karaman İli oluştururken; örneklemini Karaman Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği Fen Lisesi, Karaman Bifa Anadolu Lisesi ile Karaman
Temizel Ünlü Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nden toplam 563 öğrenci
oluşturmaktadır. Öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerini belirlemek için Reuven
Bar-On tarafından geliştirilen Duygusal Zekâ Envanteri, öğrencilerin akademik
başarılarını tespit etmek için ise genel ağırlıklı not ortalaması
kullanılmıştır. Yapılan analizlerde T testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi
p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma bulgularından bazıları şu şekilde
özetlenebilir. Genel ağırlıklı puan ortalaması yüksek olan öğrencilerin
duygusal zekâ düzeyleri de yüksek bulunmuştur. Fen Lisesi öğrencilerinin
duygusal zekâ düzeylerin Anadolu Lisesi öğrencilerinkinden, Anadolu Lisesi
öğrencilerinin de Meslek Lisesi öğrencilerinkinden daha yüksek olduğu, ayrıca
bu farkın Fen Lisesi ile Anadolu Lisesi öğrencilerinin lehine olduğu
bulgularına ulaşılmıştır. Ayrıca, kız öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin
de erkek öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinden daha yüksek bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2021 |
Submission Date | July 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 57 |