Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin çocukluk dönemi ihmal ve istismar yaşantılarının psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde ebeveyn duygusal erişilebilirliğinin aracılık rolü üstlenip üstlenmediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla 251 üniversite öğrencisinden (60’ı erkek, 191’i kadın ve yaş ortalaması 22.36) veri toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak, Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu, Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ve Ebeveyn Duygusal Erişilebirliği Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, psikolojik sağlamlık ile ebeveyn duygusal erişilebilirliği arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki elde edilmiştir. Diğer yandan, çocukluk dönemi ihmal ve istismar yaşantısının, psikolojik sağlamlık ve ebeveyn duygusal erişilebilirliği ile arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Aracılık analizine ilişkin bulgularda ise, çocukluk dönemi ihmal ve istismar yaşantısının psikolojik sağlamlık üzerindeki toplam etkisi negatif yönde anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca, çocukluk dönemi istismar yaşantısının psikolojik sağlamlık üzerindeki doğrudan etkisinin ve anne-baba duygusal erişilebilirliği ile oluşan dolaylı etkisinin anlamlı olduğu görülürken diğer taraftan çocukluk dönemi ihmal yaşantısının psikolojik sağlamlık üzerindeki doğrudan etkisi anlamsızken anne-baba duygusal erişilebilirliği ile oluşan dolaylı etkisi anlamlı görülmüştür. Diğer bir deyişle, ebeveyn duygusal erişilebilirliği, çocukluk dönemi ihmal yaşantısının psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde tam aracı rolü üstlenirken çocukluk dönemi istismar yaşantısının psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde kısmi aracı rolü üstlenmektedir. Bulgular alan yazını doğrultusunda tartışılmış, yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | September 2, 2023 |
Publication Date | May 3, 2021 |
Submission Date | February 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 58 |