Research Article
BibTex RIS Cite

AKIL YÜRÜTME BECERİLERİ EĞİTİMİ PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK BİR DURUM ÇALIŞMASI

Year 2022, Issue: 62, 405 - 430, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1033790

Abstract

Güncel eğitim reformları, öğrencilerin bilimsel açıklamalar üretebilme sürecine dâhil olmalarında akıl yürütme becerilerini önemli görmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, öğrencilerin akıl yürütme becerilerini teşvik etmek için bilgi kazanımı, öğretimsel stratejiler ve becerilere dayalı bir öğretmen eğitimi programının etkililiğini değerlendirmektir. Bütüncül tekli durum çalışmasına dayalı yürütülen çalışmanın katılımcıları, Akıl Yürütme Becerileri Eğitimi Programına (AYBEP) katılan bir fen bilimleri öğretmeni ve onun 32 beşinci sınıf öğrencisidir. Akıl Yürütme Becerileri Öğretimi Gözlem Formu (AYBÖGF) ve Kuvvet ve Hareket Akıl Yürütme Becerileri Testi (KUHAYBET) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, eğitim alan öğretmenin gözlenen olgulardan %47,76’sı davranış boyutunda olmak üzere maksimum %61,06’sını başarabildiğini ve öğrencilerin hem KUHAYBET toplam puanlarında hem de özellikle tümevarımsal, tümdengelimsel, nedensel ve analojik akıl yürütme becerileriyle değişkenlerin kontrolü stratejisinde anlamlı gelişmeler olduğunu göstermiştir.

References

  • Chen, Z., & Klahr, D. (1999). All other things being equal: Children’s acquisition of the control of variables strategy. Child Development, 70, 1098–1120.

A CASE STUDY FOR EVALUATING SCIENTIFIC REASONING SKILLS TRAINING PROGRAM

Year 2022, Issue: 62, 405 - 430, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1033790

Abstract

Current educational reforms consider scientific reasoning skills as significant to engage students into generate scientific explanations. The primary aim of this study is to evaluate the effectiveness of a teacher-training program, which is based on gaining knowledge, instructional strategies and skills for science teachers to promote students’ scientific reasoning skills. The participants of this research, which was in holistic single case study design, were an in-service science teacher who had attended to Scientific Reasoning Skills Training Program (SRSTP) and his thirty-two 5th grade students. Teaching Scientific Reasoning Skills Observation Form (TSROF), and Force and Motion Scientific Reasoning Skills Test (FMSRT) were used as data collection tools. Results indicated that the trained teacher showed success at the rate of maximum %61,06 of observed phenomena with %47,76 of them in behaviors dimension and the students showed significant developments both in total score of FMSRT and especially in inductive, deductive, causal, analogical reasoning skills and control of variables strategy.

References

  • Chen, Z., & Klahr, D. (1999). All other things being equal: Children’s acquisition of the control of variables strategy. Child Development, 70, 1098–1120.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Merve Kocagül 0000-0002-1152-9220

Gül Ünal Çoban 0000-0002-0143-0382

Publication Date May 1, 2022
Submission Date December 7, 2021
Published in Issue Year 2022 Issue: 62

Cite

APA Kocagül, M., & Ünal Çoban, G. (2022). A CASE STUDY FOR EVALUATING SCIENTIFIC REASONING SKILLS TRAINING PROGRAM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 405-430. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1033790