Güncel eğitim reformları, öğrencilerin bilimsel açıklamalar üretebilme sürecine dâhil olmalarında akıl yürütme becerilerini önemli görmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, öğrencilerin akıl yürütme becerilerini teşvik etmek için bilgi kazanımı, öğretimsel stratejiler ve becerilere dayalı bir öğretmen eğitimi programının etkililiğini değerlendirmektir. Bütüncül tekli durum çalışmasına dayalı yürütülen çalışmanın katılımcıları, Akıl Yürütme Becerileri Eğitimi Programına (AYBEP) katılan bir fen bilimleri öğretmeni ve onun 32 beşinci sınıf öğrencisidir. Akıl Yürütme Becerileri Öğretimi Gözlem Formu (AYBÖGF) ve Kuvvet ve Hareket Akıl Yürütme Becerileri Testi (KUHAYBET) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, eğitim alan öğretmenin gözlenen olgulardan %47,76’sı davranış boyutunda olmak üzere maksimum %61,06’sını başarabildiğini ve öğrencilerin hem KUHAYBET toplam puanlarında hem de özellikle tümevarımsal, tümdengelimsel, nedensel ve analojik akıl yürütme becerileriyle değişkenlerin kontrolü stratejisinde anlamlı gelişmeler olduğunu göstermiştir.
akıl yürütme mesleki gelişim programı akıl yürütme becerileri testi akıl yürütme becerileri gözlemi
Current educational reforms consider scientific reasoning skills as significant to engage students into generate scientific explanations. The primary aim of this study is to evaluate the effectiveness of a teacher-training program, which is based on gaining knowledge, instructional strategies and skills for science teachers to promote students’ scientific reasoning skills. The participants of this research, which was in holistic single case study design, were an in-service science teacher who had attended to Scientific Reasoning Skills Training Program (SRSTP) and his thirty-two 5th grade students. Teaching Scientific Reasoning Skills Observation Form (TSROF), and Force and Motion Scientific Reasoning Skills Test (FMSRT) were used as data collection tools. Results indicated that the trained teacher showed success at the rate of maximum %61,06 of observed phenomena with %47,76 of them in behaviors dimension and the students showed significant developments both in total score of FMSRT and especially in inductive, deductive, causal, analogical reasoning skills and control of variables strategy.
scientific reasoning professional development program reasoning skills test reasoning skills observation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 62 |