In this study, it was aimed to examine the life science curriculum and textbooks in terms of achievements and activities related to safe living. Basic qualitative research design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The 1st, 2nd, 3rd grade Life Science curriculum and textbooks were used as data sources. The sources were searched for the concepts of "safe life, safe life, safe" and the findings were obtained. According to the results of the research, 11 learning outcomes related to safe life within the scope of "Life in Our School, Life in Our Home, Safe Life and Life in Nature" units in the 1st grade Life Science curriculum and textbooks, 6 learning outcomes related to safe life only in the "Safe Life" unit in the 2nd grade Life Science curriculum and textbooks, and 8 learning outcomes related to safe life and overlapping activities in the "Life in Our School and Safe Life" units in the 3rd grade level.
Bu araştırmada hayat bilgisi öğretim programının ve ders kitaplarının güvenli yaşamla ilgili kazanımlar ve etkinlikler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden temel nitel araştırma deseniyle yürütülmüştür. Veri kaynağı olarak 1.2.3. Sınıf Hayat Bilgisi öğretim programı ve ders kitapları kullanılmıştır. 1.2.3. Sınıf Hayat Bilgisi öğretim programında ve ders kitaplarında “güvenli yaşam, güvenli hayat, güvenli” kavramları taratılarak araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre İlkokul 1. Sınıf Hayat Bilgisi Öğretim Programı’nda ve ders kitaplarında “Okulumuzda Hayat, Evimizde Hayat, Güvenli Hayat ve Doğada Hayat” üniteleri kapsamında güvenli yaşam ile ilgili 11, İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi öğretim programında ve ders kitaplarında yalnızca “Güvenli Hayat” ünitesinde 6 ve 3. Sınıf düzeyinde ise “Okulumuzda Hayat ve Güvenli Hayat” ünitelerinde güvenli yaşam ile ilgili 8 kazanıma ve bunlarla örtüşen etkinliklere ulaşılmıştır. Hayat Bilgisi öğretim programındaki kazanımların 2. ve 3. sınıf düzeyinde güvenli yaşam açısından sınırlı olduğu, 1. sınıf düzeyinde ise yeterli olmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | December 4, 2023 |
Acceptance Date | July 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 71 |