Folk horror cinema, as a subgenre that deals with folkloric elements within horror cinema conventions, was initially characterized by the 1968 films Witchfinder General, The Blood on Satan's Claw (1971) and 1973 The Wicker Man. It can be seen that similar themes attributed to the folk horror subgenre are repeated in a number of British horror films, especially those shot in the late 1960s and 1970s. Interest in the subgenre has increased again with a series of recent films, and these narratives, nourished by rural landscapes, superstitions and mythological stories, have allowed contemporary horror cinema to address the frightening and interesting aspects of folkloric elements. These films have a deep relationship with the folklore, superstitions and folk stories of certain cultures and communities, and the uncannyness of nature constitutes one of the basic themes of folk horror films. Rather than classifying similar films that repeat these themes as a subgenre, the study aims to reveal the ways in which nature is established and represented as the other in recent examples of folk horror cinema. In these films, which focus especially on stories of isolation in rural areas, the relationship between nature and humans is handled through horror elements. For this purpose, the forms of representation of nature and rural in folk horror cinema in the films The Witch (2015), The Ritual (2017), Midsommar (2019), Gretel and Hansel (2020), Antlers (2021), Lamb (2021) and Men (2022). It was examined with a film analysis model based on genre film criticism, which includes the categories of Film Style, Social Context and Industrial Context, and it was seen that the patriarchal and anthropocentric perspective on the relationship between nature, women and civilization was reproduced in these films.
Folk Horror Cinema Horror Cinema The Other Nature-Culture Opposition Folkloric Elements in Cinema
Folklorik unsurları korku sineması uylaşımları içerisinde ele alan bir alttür olarak folklorik korku sineması başlangıçta 1968 tarihli Witchfinder General, The Blood on Satan’s Claw (1971) ve 1973 tarihli The Wicker Man filmleri ile karakterize edilmektedir. Özellikle 1960’ların sonu ve 1970’lerde çekilen bir dizi İngiliz korku filminde folklorik korku alttürüne atfedilen benzer temaların tekrar edildiği görülmektedir. Alttüre olan ilgi ise yakın tarihli bir dizi filmle birlikte yeniden artmış, kırsal manzaralar, batıl inançlar ve mitolojik öykülerden beslenen bu anlatılar çağdaş korku sinemasına folklorik öğelerin korkutucu ve ilgi çekici yönlerini ele almaya olanak sağlamıştır. Bu filmler belirli kültür ve toplulukların folkloru, batıl inançları ve halk öyküleriyle derin bir ilişki içerisinde bulunmakta ve doğanın tekinsizliği folklorik korku filmlerinin temel temalarından birini oluşturmaktadır. Çalışmada bu temaları tekrarlayan benzer filmlerin bir alttür olarak sınıflandırılmasından ziyade, yakın tarihli folklorik korku sineması örneklerinde doğanın öteki olarak kurulma ve temsil biçimlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Özellikle kırsal bölgelerdeki yalıtılmışlık hikayelerine odaklanan bu filmlerde doğa ve insan ilişkisinin ele alınma biçimleri korku öğeleri üzerinden gerçekleşmektedir. Bu amaç doğrultusunda The Witch (2015), The Ritual (2017), Midsommar (2019), Gretel ve Hansel (2020), Antlers (2021) ile Lamb (2021) ve Men (2022) filmlerinde doğanın ve kırsalın folklorik korku sinemasında temsil biçimleri Film Stili, Toplumsal Bağlam ve Endüstriyel Bağlam kategorilerini içeren tür filmi eleştirisi temelli bir film çözümleme modeli ile incelenmiş ve bu filmlerde özellikle doğa, kadın ve kültür ilişkisine ataerkil ve antroposentrik bakış açısının yeniden üretildiği görülmüştür.
Folklorik Korku Sineması Korku Sineması Öteki Doğa-Kültür Karşıtlığı Sinemada Folklorik Öğeler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Culture, Representation and Identity |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2024 |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | March 15, 2024 |
Acceptance Date | July 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 47 |