Research Article
BibTex RIS Cite

Relationship between education faculty students’ subjective well-being, spirituality, optimism, anxiety and negative affectivity

Year 2015, Volume: 42 Issue: 42, 335 - 356, 02.03.2016

Abstract

Purpose of this study is to determine the relationship between education faculty students’ subjective well-being levels and their spirituality, optimism, anxiety and negative affectivity. Sample was 875 undergraduate students (587 female, 288 male) at Uludağ University, Faculty of Education in the 2011-2012 academic year. “Positive and Negative Affect Scale-PANAS” (Watson, Clark & Tellegens, 1988) and “The Satisfaction With Life Scale” (Diener, Emmans, Larsen & Griffin, 1983) were used to determine levels of subjective well-being. “The Life Orientation Test-LOT” (Scheiver & Carver, 1985) was used to measure optimism levels, “State-Trait Anxiety Inventory–STAI” (Spielberg, 1970), to measure anxiety levels, and “Spirituality Scale” (KorkutOwen & Karaırmak, 2009) to measure spirituality levels, “Personal Information Form”, developed by the researcher was used to obtain demographic data of students. SPSS 11.5 statistics program was used for dataanalysis. Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test were used to test for differences between independent groups. Spearman’s rank order correlation method was used in order to determine the relationship between subjective well-being and psychological variables. Results revealed that there was a significant correlation between research variables and subjective well-being. Students’ levels of subjective well-being differed with respect to gender and academic major, significantly. Implications for research and college counseling practice are discussed.

References

  • Watson, D., Clark, L. A. & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the panas scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070, http:// ehis.ebscohost.com, 10 Aralık 2011’de alınmıştır.
  • Westgate, C. E. (1996). Spiritual wellness and depression. Journal of Counseling and Development, 75(1), 26-35.

Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki

Year 2015, Volume: 42 Issue: 42, 335 - 356, 02.03.2016

Abstract

Bu araştırmada, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri
ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesinin çeşitli bölümlerinden 587 kadın, 288 erkek öğrenci oluşturmuştur.
Araştırmada ölçme aracı olarak öznel iyi oluş düzeyini belirlemek amacıyla “Pozitif ve Negatif
Duygu Ölçeği” (Watson, Clark ve Tellegens, 1988) ve “Yaşam Doyumu Ölçeği” (Diener, Emmans,
Larsen ve Griffin, 1983) kullanılmıştır. Öğrencilerin iyimserlik düzeyini ölçmek için “Yaşam
Yönelim Testi” (Scheiver ve Carver, 1985), kaygı belirtileri düzeyini ölçmek için “DurumlukSürekli
Kaygı Ölçeği” (Spielberg ve ark., 1970) ve tinsellik düzeyini ölçmek için “Tinsellik Ölçeği”
(Korkut-Owen ve Karaırmak, 2009) demografik bilgilerini elde etmek için araştırmacı tarafından
geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Bağımsız gruplar arasındaki farklılıkların testi
için Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanılmıştır. Öznel iyi oluş ile psikolojik
değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman’s rank order korelasyon yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş
düzeyleri ile araştırmaya konu olan psikolojik değişkenler arasında anlamlı ilişki bulunmuştur.
Ayrıca katılımcıların öznel iyi oluş düzeyleri cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri bölümlere göre
anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Üniversite PDR Hizmetleri ve araştırma
açısından sonuçlar ve öneriler tartışılmıştır

References

  • Watson, D., Clark, L. A. & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the panas scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070, http:// ehis.ebscohost.com, 10 Aralık 2011’de alınmıştır.
  • Westgate, C. E. (1996). Spiritual wellness and depression. Journal of Counseling and Development, 75(1), 26-35.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Öztürk This is me

Rahşan Siviş Çetinkaya This is me

Publication Date March 2, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 42 Issue: 42

Cite

APA Öztürk, A., & Çetinkaya, R. S. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(42), 335-356.