BibTex RIS Cite

Dual Coding Theory in Multimedia Applications

Year 2002, Volume: 15 Issue: 15, 29 - 44, 20.12.2013

Abstract

The use of multimedia technologies in instruction is increased in time. In many
research studies, researchers conclude that these applications or software have significant
effect on recall of information and on academic success. According to some researchers, the
success of multimedia software in instruction comes from dual representations of knowledge.
The applications of dual representations found its theoretical base in Dual Coding Theory.
Dual Coding Theory serves as theoretical foundation for producing multimedia
applications and softwares. Dual Coding Theory established by Allan Paivio, identifies how
information is processed, coded, and remembered based on structural and functional
properties of verbal and imagery systems. Learning becomes more effective and more
efficient, when verbal representations are supported by imagery. Following the premises of
DCT, Richard E. Mayer developed a theory called Cognitive Theory of Multimedia Learning
identifying the three important cognitive processes; selecting, organizing, integrating. The
model guided a series of researches generating major principles on how to use multimedia to
support learning.
In this article, first these two theories will be described with the connection of
multimedia technologies; later findings of previous researches will be mentioned. Finally
suggestions will be provided for further research studies

Key Words : Dual coding,multimedia.

Multimedya Uygulamalarında İkili Kodlama Kuramı

Year 2002, Volume: 15 Issue: 15, 29 - 44, 20.12.2013

Abstract

Multimedya teknolojileri öğretimde giderek artan bir kullanım alanı bulmuştur.
Araştırmacılara göre, multimedya yazılımlarının başarısı bilgilerin farklı kanallar yoluyla
kodlanmasından gelir. Bu düşünce kuramsal yapısını İkili Kodlama Kuramı’ndan almaktadır.
İkili kodlama kuramı, multimedya aracılığıyla öğrenmelerde adı sıklıkla geçen bir kuramdır
ve bu konu ile ilgili yürütülmüş pek çok araştırma, kuramın akademik başarı ve hatırlama
üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir.
Paivio tarafından oluşturulan bu kuram, sözel ve sözel olmayan kodlamalar sisteminin
yapısal ve fonksiyonel özelliklerine dayanarak bilginin nasıl işlendiğini, kodlandığını,
hatırlandığını tanımlamaktadır. Sözlü içerik, görsel içerik ile birlikte sunulduğunda daha etkili
ve verimli öğrenmeler oluşabilmektedir. Kuramdaki bu iki bilişsel süreç birbirinin yerini
almadan birbirini destekleyebilecek niteliktedir. Başka bir deyişle öğrenme ve sözel içeriğin
hatırlanması görsellerle desteklendiğinde daha kolay olur. İkili Kodlama Kuramı’nı takiben,
Richard E. Mayer’in geliştirdiği Multimedya Öğrenmelerinde Bilişsel Model, üç önemli
bilişsel süreci tanımlar: bilgileri seçme, organize etme ve bütünleştirme. Modelin rehberlik
ettiği bir dizi araştırma sonunda, Mayer öğrenmeyi destekleyecek önemli prensipler
önermiştir.
Bu makalede İkili Kodlama Kuramı ve Çoklu Ortam Öğrenmelerinde Bilişsel Model
kısaca tanımlanacak, bu kuramları destekleyen araştırma bulgularından bahsedilecektir. Son
olarak da bu bulgulara dayalı olarak ileride yapılabilecek çalışmalara ilişkin öneriler
sunulacaktır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Habibe Aldağ This is me

M. Emre Sezgin This is me

Publication Date December 20, 2013
Published in Issue Year 2002 Volume: 15 Issue: 15

Cite

APA Aldağ, H., & Sezgin, M. E. (2013). Multimedya Uygulamalarında İkili Kodlama Kuramı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 29-44.