BibTex RIS Cite

Views and Practices of Biology Teachers Regarding Assessment Approach Introduced by the New Biology Curriculum

Year 2009, Volume: 30 Issue: 30, 137 - 158, 11.10.2013

Abstract

The aim of this study is to assess the views of in-service biology teachers about the new biology curriculum and examine their views and practices with regard to new assessment and evaluation approaches introduced by the new curriculum. A qualitative approach was adopted in the research design. Participants of the study were eight biology teachers who were teaching biology in different types of secondary schools in Istanbul in the 2008-2009 academic year. Data was collected through semi-structured interviews and analyzed utilizing the “Constant Comparison Method”. The results of the study revealed that the participants generally viewed the new biology curriculum “ineffective”. The participants pointed out factors such as inadequate structure and content of the new curriculum, insufficient time devoted for biology teaching and over-crowded classes as reasons for their dissatisfaction.
Besides, the results indicated lack of knowledge and understanding of the philosophy of the new curriculum on the teachers’ side. These factors negatively affected the participants’ understanding and practice of the new assessment and evaluation approaches introduced
by the new curriculum. The results point out an urgent need for in-service education for teachers about the philosophical basis and practical applications of both the new curriculum
and the assessment and evaluation approach introduced by the new curriculum.
Key words: Assessment and evaluation, curriculum, biology teachers,

References

  • Akpınar, E., & Ergin, Ö. (2006). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Yazılı Sınav Sorularının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 225–230.
  • Arık, R.S. (2006). Ölçme ve Değerlendirme Alanında İlköğretim Öğretmenlerinin Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Bakaç, M. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Ölçme – Değerlendirme Üzerine Bir Çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Bell, B. (2000). Formative Assessment and Science Education: A Model and Theorizing. In R. Millar, J. Leach, & J. Osborne (Eds.), Improving Science Education: the Contribution of Research, (pp. 48-62) Philadelphia: Open University Press.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and Classroom Learning. Assessment in Education, 5(1), 7 – 74.
  • Cowie, B. & Bell, B. (1999). A Model of Formative Assessment in Science Education. Assessment in education, 6(1), 101 – 116.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları ve Yeterlik Düzeyleri: İlk ve Ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99 – 104.
  • Erdal, H. (2007). 2005 İlköğretim Matematik Programı Ölçme Değerlendirme Kısmının İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Erdemir, Z.A. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Etkinliklerini Etkin Kullanabilme Yeterliklerinin Araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Fullan, M. G. (1991). The New Meaning of Educational Change. London: Cassell Educational Limited Wellington House.
  • Fullan, M. G., & Hargreaves, A. (1991). What’s Worth Fighting for?: Working Together for Your School. Andover: The Regional Laboratory for Educational Improvement of the Northeast and Islands.
  • Fullan, M. G., & Miles, M. B. (1992). Getting Reform Right: What Works and What Doesn’t. Phi Delta Kappan, 73(10), 744-752.
  • Glasser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Adline De Gruyter, Inc.
  • Guskey, T.R. (2003). How Classroom Assessments Improve Learning. Educational Leadership, 60(5), 6 – 11.
  • Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, (177).
  • Hançer, A.H. (2006). Enhancing Learning though Constructivist Approach in Science Education. International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 181– 188.
  • Kan, A. (2003). Değerlendirmede Yeni Yaklaşımlar. İleti Dergisi, 84, 7-9.
  • Karakuş, F., & Kösa, T. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Yeni Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımlarına Yönelik Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 181.
  • Könings, K. D., Brand-Gruwel, S., & Van Merrienboer, J. J. G. (2007). Teachers’ Perspectives on Innovations: Implications for Educational Design. Teaching and Teacher Education, 27, 985-997.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2008). Performansa Dayalı Ölçümler: Teori ve Uygulama. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 5(1), 113-127.
  • Pilten, Ö. (2006). Sınıf Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programı Hakkındaki Görüş Değerlendirme ve Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sadler, D.R. (1998). Formative Assessment: Revisiting the Territory. Assessment in education, 5(1), 77 – 84.
  • Schraw, G., & Olafsan, L. (2003). Teachers’ Epistemological World Views and Educational Practices. Journal of Cognitive Education and Psycology, 3(2), 178-235.
  • Senger, C.H. (2007). Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımları ve Bu Doğrultuda Hazırlanan Yeni Müfredata İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Türnüklü, B.E. (2003). Türkiye ve İngiltere’deki Matematik Öğretmenlerinin Değerlendirme Biçimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 108 – 118.
  • TTKB. (2008). Ortaöğretim 10.sınıf biyoloji dersi öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=75&min=10&orderby=titleA&show=10. Web adresinden 12.01.2009 tarihindeedinilmiştir.

BİYOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ GETİRDİĞİ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI

Year 2009, Volume: 30 Issue: 30, 137 - 158, 11.10.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında görev yapan biyoloji
öğretmenlerinin yeni öğretim programı hakkındaki görüşlerini belirlemek ve öğretmenlerin
yeni öğretim programının getirdiği ölçme–değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşlerini
ve uygulamalarını tespit etmektir. Öğretmenlerin bu konulardaki görüş ve uygulamalarını
belirmek üzere araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın
katılımcılarını 2008 – 2009 öğretim yılında İstanbul’daki çeşitli Anadolu lisesi, düz lise
ve fen lisesinde görev yapan sekiz biyoloji öğretmeni oluşturmuştur. Veriler katılımcılarla
yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmış ve “Sürekli Karşılaştırma Yöntemi”
ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmenlerin genel olarak yeni öğretim
programını benimsemediğini ve yetersiz olarak gördüğünü göstermiştir. Öğretmenler
yeni öğretim programını benimsememelerine neden olarak yeni programın kapsam ve
içerik yönünden zayıf olması, mevcut haftalık ders saatinin yeni öğretim programının
uygulanması için yetersiz olması, yeni programın gereklerini yerine getirmek için sınıf
düzeninin uygun olmaması, sınıfların kalabalık olması gibi etkenleri göstermiştir. Bunun
yanında sonuçlar öğretmenlerin öğrenciyi merkeze alan yapılandırmacı eğitimin temel
felsefesi ve nasıl uygulanacağı konusunda bilgi eksikleri olduğunu da işaret etmektedir.
Bu durum öğretmenlerin yeni programın getirdiği değerlendirme yaklaşımı hakkındaki
anlayışlarını ve uygulamalarını olumsuz etkilemiştir. Bu sonuçlar, yaşanan eğitim reformu
sürecinde yeni yaklaşımların teorik ve felsefi çerçevesinin öğretmenlere aktarımında
başarıya ulaşılamadığını ve bu alanda yoğun ve uygulamaya dayalı hizmet içi çalışmaların
gerekliliğine işaret etmektedir.

References

  • Akpınar, E., & Ergin, Ö. (2006). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Yazılı Sınav Sorularının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 225–230.
  • Arık, R.S. (2006). Ölçme ve Değerlendirme Alanında İlköğretim Öğretmenlerinin Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Bakaç, M. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Ölçme – Değerlendirme Üzerine Bir Çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Bell, B. (2000). Formative Assessment and Science Education: A Model and Theorizing. In R. Millar, J. Leach, & J. Osborne (Eds.), Improving Science Education: the Contribution of Research, (pp. 48-62) Philadelphia: Open University Press.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and Classroom Learning. Assessment in Education, 5(1), 7 – 74.
  • Cowie, B. & Bell, B. (1999). A Model of Formative Assessment in Science Education. Assessment in education, 6(1), 101 – 116.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları ve Yeterlik Düzeyleri: İlk ve Ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99 – 104.
  • Erdal, H. (2007). 2005 İlköğretim Matematik Programı Ölçme Değerlendirme Kısmının İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Erdemir, Z.A. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Etkinliklerini Etkin Kullanabilme Yeterliklerinin Araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Fullan, M. G. (1991). The New Meaning of Educational Change. London: Cassell Educational Limited Wellington House.
  • Fullan, M. G., & Hargreaves, A. (1991). What’s Worth Fighting for?: Working Together for Your School. Andover: The Regional Laboratory for Educational Improvement of the Northeast and Islands.
  • Fullan, M. G., & Miles, M. B. (1992). Getting Reform Right: What Works and What Doesn’t. Phi Delta Kappan, 73(10), 744-752.
  • Glasser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Adline De Gruyter, Inc.
  • Guskey, T.R. (2003). How Classroom Assessments Improve Learning. Educational Leadership, 60(5), 6 – 11.
  • Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, (177).
  • Hançer, A.H. (2006). Enhancing Learning though Constructivist Approach in Science Education. International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 181– 188.
  • Kan, A. (2003). Değerlendirmede Yeni Yaklaşımlar. İleti Dergisi, 84, 7-9.
  • Karakuş, F., & Kösa, T. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Yeni Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımlarına Yönelik Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 181.
  • Könings, K. D., Brand-Gruwel, S., & Van Merrienboer, J. J. G. (2007). Teachers’ Perspectives on Innovations: Implications for Educational Design. Teaching and Teacher Education, 27, 985-997.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2008). Performansa Dayalı Ölçümler: Teori ve Uygulama. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 5(1), 113-127.
  • Pilten, Ö. (2006). Sınıf Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programı Hakkındaki Görüş Değerlendirme ve Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sadler, D.R. (1998). Formative Assessment: Revisiting the Territory. Assessment in education, 5(1), 77 – 84.
  • Schraw, G., & Olafsan, L. (2003). Teachers’ Epistemological World Views and Educational Practices. Journal of Cognitive Education and Psycology, 3(2), 178-235.
  • Senger, C.H. (2007). Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımları ve Bu Doğrultuda Hazırlanan Yeni Müfredata İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Türnüklü, B.E. (2003). Türkiye ve İngiltere’deki Matematik Öğretmenlerinin Değerlendirme Biçimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 108 – 118.
  • TTKB. (2008). Ortaöğretim 10.sınıf biyoloji dersi öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=75&min=10&orderby=titleA&show=10. Web adresinden 12.01.2009 tarihindeedinilmiştir.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Serhat İrez This is me

Gülden Yavuz This is me

Publication Date October 11, 2013
Published in Issue Year 2009 Volume: 30 Issue: 30

Cite

APA İrez, S., & Yavuz, G. (2013). BİYOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ GETİRDİĞİ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 30(30), 137-158.