BibTex RIS Kaynak Göster

The Investigation of the Relationship between Perceptions of School Violence and Motivation Levels of School Administrators Teachers and Students

Yıl 2012, Cilt: 35 Sayı: 35, 105 - 122, 11.10.2013

Öz

This research is carried out for the purpose of determining violence perception and motivation level for administrators, teachers and students in offi cial primary schools;
evaluating the relationship between school violence and motivation. Under the scope of this research, concepts of violence and motivation in educational institution are examined and application works related to the subject is executed. The administrators, (n.56), teachers (n:249) and students (n:329) in the offi cial primary schools from the districts of Kartal, Pendik, Samandıra, Sancaktepe, Sultanbeyli, Maltepe, Bağcılar, Kadıköy, Üsküdar in İstanbul, formed the sample of this research. The data for the study obtained via three different scales. The fi rst is School Violence perception Scale which is used to determine the violence level at school according to school managers, teachers and students perceptions. The second is Motivation Level Scale for students at school. The third scale is
used for motivation level of school managers, teachers. As a result of the difference tests, while the signifi cant difference is found statistically (p<0,05) among the sub groups of
some demographic variables as sex and class stage, no difference was noticed statistically in some other groups which as age, educational level, marital status. The results of the
research have indicated that there is a negative correlation between school violence and motivation at schools.
Key words: Violence, school violence, motivation

Kaynakça

  • Ada, S., Çetin, M. (2006). Eğitim ve öğretim ortamında disiplin nedir? (2.Bs.). Ankara, Nobel yayıncılık
  • Alkan, H., B. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarla baş etme yöntemleri ve okulda şiddet. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Niğde.
  • Arık. (1996). Motivasyon ve heyecana giriş. İstanbul: Çantay yayınevi.
  • Baran, G., K. (2008). Öğretmenler ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak okullarda şiddet ve okul güvenliği incelemesi: Keçiören, Ankara.
  • Can. (2007). İlköğretim okullarında şiddet (yönetici, öğretmen ve öğrenci yaklaşımları). Yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetin, Y. (2002). İlkoğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde kaşsılaştıkları disiplin problemleri ile ilgili görüşleri. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gözütok, D., Er, O.K., Karacaoğlu, O.C. (2006). Okulda dayak (1992-2006 yılı karsılastırması). 1. siddet ve okul: okul ve cevresinde cocuğa yonelik siddet ve alınabilecek tedbirler sempozyumu, 28-31 Mart, İstanbul.
  • Kasap, M. (1996). Effects of teacher’s behavior on student motivation. June 1996, 46 pp., METU, Ankara
  • Koçel, T. (2003). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Köknel, Ö.. (1983). Kisilik. Altın Kitaplar. 4. Baskı. İstanbul MEB (2006). Eğitim ortamlarında şiddetin önlenmesi ve azaltılması strateji ve eylem Planı 2006-2011, Ankara
  • MEB EARGED (2008). Öğrencilerin şiddet algısı. Ankara.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki liselerde okul içi şiddet algısı ve şiddete karşı alınan önlemler ilişkisi. Yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Steers,R.M.&Porter,L.W.(1979). Motivation and work behavior. U.S.A.: Mc Graw Hill.
  • Yavuz, F. (2006). Okul motivasyonu değerlendirme ölçeği yapılandırılması ve güvenirliği. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, D. (2006). Resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin motivasyon ve iş tatmini etkileyen faktörler. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.

YÖNETİCİ, ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN OKUL İÇİ ŞİDDET ALGISI İLE MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 35 Sayı: 35, 105 - 122, 11.10.2013

Öz

Bu araştırma, resmi ilköğretim okullarındaki yöneticilerin, öğretmenlerin ve öğrencilerin okul içi şiddet algıları ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında “şiddet” ve “motivasyon” kavramları ele alınmış, eğitim kurumlarında şiddet ve motivasyon ile ilgili olarak yapılmış araştırmalar incelenmiş ve konuya ilişkin bir uygulama çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul İli Anadolu Bölgesindeki resmi ilköğretim okullarında görev yapan yönetici, öğretmen ve öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem yansız olarak seçilmiştir. Örneklem grubu, İstanbul İlinin Kartal, Pendik, Samandıra, Sancaktepe, Sultanbeyli, Maltepe, Çekmeköy, Kadıköy, Üsküdar ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 35 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 56 yönetici, 249 öğretmen ve 330 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri üç farklı ölçek aracılığıyla elde edilmiştir. Birincisi okuldaki şiddet düzeyini okul yöneticisi, öğretmen ve öğrenci algılarına göre belirlemek için kullanılan “okul içi şiddet algısı” ölçeğidir. İkincisi öğrencilerin motivasyon düzeyini belirlemek için kullanılan “okul motivasyonunu değerlendirme” ölçeğidir. Üçüncü ölçek yönetici ve öğretmenlerin motivasyon düzeyini belirlemek için kullanılmıştır. Yapılan fark testleri sonucunda cinsiyet ve kademe gibi bazı demografi k değişkenlere ait alt gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık (p<0,05) tespit edilirken,yaş, medeni durum, eğitim düzeyi gibi bazılarında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Son olarak yönetici, öğretmen ve öğrencilerin şiddet algıları ile motivasyon düzeyleri arasında yüksek düzeyde negatif yönde ilişki tespit edilmiştir. Yani şiddet algısı arttıkça motivasyon düzeyinin azaldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ada, S., Çetin, M. (2006). Eğitim ve öğretim ortamında disiplin nedir? (2.Bs.). Ankara, Nobel yayıncılık
  • Alkan, H., B. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarla baş etme yöntemleri ve okulda şiddet. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Niğde.
  • Arık. (1996). Motivasyon ve heyecana giriş. İstanbul: Çantay yayınevi.
  • Baran, G., K. (2008). Öğretmenler ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak okullarda şiddet ve okul güvenliği incelemesi: Keçiören, Ankara.
  • Can. (2007). İlköğretim okullarında şiddet (yönetici, öğretmen ve öğrenci yaklaşımları). Yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetin, Y. (2002). İlkoğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde kaşsılaştıkları disiplin problemleri ile ilgili görüşleri. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gözütok, D., Er, O.K., Karacaoğlu, O.C. (2006). Okulda dayak (1992-2006 yılı karsılastırması). 1. siddet ve okul: okul ve cevresinde cocuğa yonelik siddet ve alınabilecek tedbirler sempozyumu, 28-31 Mart, İstanbul.
  • Kasap, M. (1996). Effects of teacher’s behavior on student motivation. June 1996, 46 pp., METU, Ankara
  • Koçel, T. (2003). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Köknel, Ö.. (1983). Kisilik. Altın Kitaplar. 4. Baskı. İstanbul MEB (2006). Eğitim ortamlarında şiddetin önlenmesi ve azaltılması strateji ve eylem Planı 2006-2011, Ankara
  • MEB EARGED (2008). Öğrencilerin şiddet algısı. Ankara.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki liselerde okul içi şiddet algısı ve şiddete karşı alınan önlemler ilişkisi. Yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Steers,R.M.&Porter,L.W.(1979). Motivation and work behavior. U.S.A.: Mc Graw Hill.
  • Yavuz, F. (2006). Okul motivasyonu değerlendirme ölçeği yapılandırılması ve güvenirliği. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, D. (2006). Resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin motivasyon ve iş tatmini etkileyen faktörler. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil en.
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Çetin Bu kişi benim

Funda Alpanık

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 35 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Çetin, M., & Alpanık, F. (2013). YÖNETİCİ, ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİN OKUL İÇİ ŞİDDET ALGISI İLE MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35(35), 105-122.