This study aims to investigate how administrators in provincial directores of education perceive the recent changes in Turkish education system. The participants of the study consist of 5 administrators that work in the provincial directorates of education in two provinces in Central Anatolia within the 2012-2013 academic year. Descriptive analysis is conducted to analyze the data. Seven conceptual categories have been created using the responses of the participants. The study results show that participants have a positive approach towards change. Results also show that participants consider that changes lack planning. Participants also indicate that the recent changes in education system brought about different problematic issues.
Keywords: Change, planning change, change in education system, structure of Ministry of National Education
Change planning change change in education system structure of Ministry of National Education
Bu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatında görevli il milli eğitim müdürlüklerinde görev
yapan yöneticilerin eğitim sistemimizde son yapılan değişikliklere ilişkin görüşlerini belirlemeyi
amaçlamaktadır. Katılımcılar, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesi’nden
seçilen iki ilde il milli eğitim müdürlüklerinde görev yapan beş yöneticiden oluşmuştur.
Katılımcılardan görüşme yoluyla elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmada, katılımcıların verdikleri cevaplar doğrultusunda yedi kavramsal kategori
oluşturulmuştur. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların değişime karşı olumlu bir yaklaşıma
sahip oldukları, ancak eğitim sistemimizde yapılan son değişiklikleri ani ve plansız olarak
yorumladıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcılar yapılan değişikliklerin bir takım farklı sorunları da
beraberinde getirdiğini belirtmişlerdir.
Değişim değişimin planlanması eğitim sisteminde değişim MEB taşra teşkilatı
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 39 Sayı: 39 |