The purpose of this research is to determine the love perceptions of primary, secondary and high school students. The research was carried out within the scope of "phenomenology" design, one of the qualitative research designs. The case examined in this study is the students' perception of love. In this study, maximum diversity sampling, which is one of the from purposeful sampling methods, was preferred. In diversification, the variables of school level, school type, school success status, grade level and gender were used. The study group of the research selected purposefully which consists of 95 students studying at different grade levels in 3 primary schools, 3 secondary schools and 3 high schools. In the study, “word association technique”, one of the projection techniques, was used as data collection technique and word association form was used as data collection tool. The data were analyzed using concept analysis technique. It was observed that the concepts of "compassionate love" and "passionate love" are intensely related at every level. This situation indicated that the students had a perception of "passionate / romantic love" rather than unconditional love. It was also noticed that students generally had positive perceptions regarding "favor", "brotherhood", "sharing", "compassion", "mercy" and "tolerance".
Araştırmanın amacı; ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin sevgi algılarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden “olgu bilim” deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Çeşitlemede; okul kademesi, okul türü, okul başarı durumu, sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkenleri kullanılmıştır. Çalışma grubunu; üç ilkokul, üç ortaokul ve üç lisede farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören toplamda 95 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama tekniği olarak projeksiyon tekniklerinden; “kelime çağrışım tekniği”, veri toplama aracı olarak kelime çağrışım formu kullanılmıştır. Veriler kavram analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonunda; her kademede “sevgi” ile “aşk” kavramlarının yoğun bir şekilde ilişkili olduğu, öğrencilerin koşulsuz sevgiden daha çok romantik sevgi algısına sahip oldukları görülmüştür. Öğrencilerin genel olarak; “iyilik”, “kardeşlik”, “paylaşmak”, “şefkat”, “merhamet” ve “hoşgörü” ile ilgili olumlu algılara sahip oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2021 |
Acceptance Date | January 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 53 Issue: 53 |