Disasters affect all aspects the communities and environment is a fact that we live on of our world. It takes place that types of natural disasters at different times and in types of the world and these affect people in many ways such as social, economic, and cultural. As it known that our country is an extremely risky structure in terms of natural disasters. Because of locating on the earthquake zones of Turkey's geographical position causes frequent to exposure earthquakes. In addition, existence of diversity of the earth surface, different climates, extreme situations, and lack of information about disaster education disaster awareness increase effect of disasters in our country. Education and training programs play an important role on disaster awareness and disaster education and formatting of human profile which is sensitive to environmental and compatible with environmental. From this perspective, geography lesson is an important on growing the consciousness of individuals who know his environment, aware of his boundaries and has awareness of natural disasters. The purpose of this study is determined how many activities, skills, values, techniques of measurement and evaluation, achievements, learning fields about natural disasters in the Geography Teaching Curriculum. This study used method of analysis document; it is exampled that sufficiency of Natural Disasters is in the program by based on current Geography Teaching Curriculum. The data obtained were analyzed using descriptive analysis. To results, it has seen that about achievements of natural disasters have been in the level of every grades. It has been determined that most of these achievements are levels of 9th the grade (f=24) the least is 12th grade (f=22). Analyzed the distribution of achievements by learning fields; it is intensity in the in the environment and society of learning field and it has been seen that it has observed less in the global environment: regions and countries of learningfield.
Geography geography education geography teaching curriculum natural disasters.
Yaşadığımız dünyanın bir gerçeği olan afetler, toplumları ve çevreyi
her türlü açıdan etkilemektedir. Dünyanın farklı yerlerinde farklı zaman ve
türlerde yaşanan bu afetler; psikolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel yönden
insanların yaşamını etkilemektedir. Bilindiği üzere ülkemiz doğal afetler
açısından son derece riskli bir yapıdadır. Türkiye’nin, bulunduğu coğrafi
konum itibariyle deprem kuşakları üzerinde bulunması ülkemizde sık sık
depremlerin yaşanmasına neden olmaktadır. Bunun yanında yeryüzü çeşitliliği,
farklı iklimlerin ve ekstrem durumları yaşanması, bu konuda afet bilincinin ve
afet eğitiminin yeterli düzeyde olmaması ülkemizdeki afetlerin etkisini
artırmaktadır. Afet bilinci ve afet eğitimi, çevreye duyarlı ve çevreyle uyumlu
insan profilinin oluşmasında eğitimin ve eğitim programlarının büyük rolü
vardır. Bu açıdan bakıldığında; coğrafya dersi, çevreyi tanıyan,
sorumluluklarının ve sınırlarının farkında olan, doğal afet bilincine sahip
bireylerin yetişmesi açısından önemli bir derstir. Bu araştırmanın amacı da
Coğrafya Dersi Öğretim Programında; Doğal Afetlere ilişkin öğrenme
alanlarının, kazanımların, etkinliklerin, becerilerin, değerlerin (kişisel
niteliklerin), ölçme ve değerlendirme tekniklerine ne düzeyde yer verildiğini
belirlemektir. Doküman analizi inceleme yönteminin kullanıldığı bu
araştırmada, uygulanmakta olan Coğrafya Dersi Öğretim Programı temel
alınarak programda Doğal Afetlere ilişkin doğrudan ve dolaylı olabilecek
ifadeler aranmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda doğal afetlere ilişkin kazanımlara her
sınıf düzeyinde yer verildiği görülmüştür. Bu kazanımların en çok 9. Sınıf
düzeyinde olduğu (f=24) ve en az ise 12. Sınıf düzeyinde olduğu (f=22) tespit
edilmiştir. Kazanımların öğrenme alanlarına göre dağılımı incelendiğinde ise “çevre ve toplum” öğrenme alanında yoğunluk kazanmış, “küresel ortam:
bölgeler ve ülkeler” öğrenme alnında ise bu oranın daha az olduğu
görülmüştür
Coğrafya coğrafya eğitimi coğrafya öğretim programı doğal afetler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 28 |