BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğrenme Stillerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 1, 13 - 24, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.305746

Öz

Bu
araştırmada, okul öncesi grubu çocuklarının öğrenme stillerinin belirlenip,
cinsiyet değişkenine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda,
çalışmanın örneklemini oluşturan 128 çocuğa, Güneş (2014) tarafından
geliştirilen Çocuklar İçin Öğrenme Stilleri İndeksi (ÇİÖSİ) uygulanmıştır. Elde
edilen veriler betimsel olarak incelenmiştir ve cinsiyet değişkeninin gruplar
arasında anlamlı farka neden olup olmadığının anlaşılması için sonuçlar
üzerinde bağımsız gruplar t-Testi uygulanmıştır. Yapılan araştırmada genel
olarak çocukların aktif/sezgisel/görsel ve sıralı (analitik) öğreniciler olduğu
bulunmuştur. Çocukların öğrenme
stillerinden aktif ve görsel alt boyutlarında yoğunlaştığı, bununla beraber
algısal/sezgisel ve bütünsel/sıralı alt boyutlarında yer alan her iki öğrenme
stilinin de birbirine çok yakın olduğu söylenebilir. ÇİÖSİ sonuçlarına
göre çocukların genel olarak aktif/sezgisel/görsel ve sıralı (analitik)
öğreniciler olduğu bulunmuştur. ÇİÖSİ üzerinde yapılan betimsel istatistik
sonuçlarına göre aktif öğrenme %65 ve görsel öğrenme %67 ile en baskın öğrenme
stilleri olarak belirlenmiştir. Bunun yanı sıra sezgisel-algısal ve
sıralı-bütünsel öğrenmelerin daha dengeli oranda kullanıldıkları
hesaplanmıştır. Yapılan t-Testi
sonuçlarına göre, kızların yansıtıcı ve sıralı (analitik) öğrenme tercihlerinin
erkeklere göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılık gösterdiği
sonucuna ulaşılmıştır. ÇİÖSİ'nin okul öncesi dönemde çocuğu tanıma ve
değerlendirmede kullanılabilecek bir ölçüm aracı olduğu görülmektedir.
Araştırma sonuçlarından hareketle, öğretmenlerin öğrenmenin etkililiği ve
maksimum öğrenme kapasitesine ulaşma yolunda çocukların çok ve az tercih
ettikleri öğrenme stillerinin geliştirilmesine fırsat tanıyacak öğrenme
ortamlarını ve etkinlerini planlamaları önerilmektedir.  10 punto, tek satır aralıklı, iki yana yaslı
ve 200-250 sözcüğü geçmeyecek şekilde yazılır.

Kaynakça

  • Arnup, J.L., Murrihy, C., Roodenburg, J., & McLean, L.A. (2013). Cognitive style and gender differences in children’s mathematics achievement. Educational Studies, 39(3), 355-368. doi: 10.1080/03055698.2013.767184
  • Balat, G., Bilgin, H. ve Özdemir, A.A. (2012). 5-6 yaş çocukları için öğrenme stilleri ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 480-490.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Veri analizi el kitabı (8. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çağlayan, H.S. ve Taşğın, Ö. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu sınavına başvuran aday öğrencilerin öğrenme biçimlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20,199–212.
  • Dunn, R. (1986). Learning styles: Link between individual differences and effective instruction. North Carolina Educational Leadership, 2(1), 4 - 22.
  • Dunn, R., & Dunn, K. (1992). Teaching secondary students through their individual learning styles. Practical Approaches For Grades 3-6. Massachusetts: Allyand Bacon, USA.
  • Dunn,R., Griggs, S.A., Olson, J., & Beasley, M. (1995). A meta-analytic validation of the Dunn and Dunn model learning-style performances. The Journal of Educational Research, 88(6), 353-363.
  • Elliott, A.C., & Woodward, W.A. (2007). Statistical analysis quick reference guidebook with SPSS examples. London: Sage Publications.
  • Ewing, N.J., & Yong, L.F. (1992). A comparative study of the learning style preferences among gifted African-American, Mexican-American and American-Born, Chinese middle-grade students. Roeper Review, 14(3),120-123.
  • Felder, R.M., & Brent, R. (2005). Understanding students differences. Journal of Engineering Education, 57-72.
  • Felder, R.M., & Silverman, L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78(7), 674-681.
  • Felder, R.M., & Soloman, B.A. (1994). Index of learning styles. http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSpage.html.
  • Felkel, B., & Gosky, R.M. (2012). A study of reliability and validity of the Felder-Soloman index of learning styles for business students. Electronic Proceedings of the Twenty-fourth Annual International Conference on Technology in Collegiate Mathematics Orlando, Florida, 22-25 March 2012 (pp. C004).
  • Field, A. (2000). Discovering statistic using SPSS for Windows. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications.
  • Fleming, N.D. (2001). Teaching and learning styles: VARK strategies. New Zealand: Christchurch.
  • Garcia, C. (1994). Gender differences in young children’s interactions when learning fundamental motor skills. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(3), 213-225.
  • Grasha, A.F. (1996). Teaching with style. Pittsburgh, PA: Alliance.
  • Gregorc, A.F. (1979). Learning/teachingstyles: Their nature and effects. NASSP Monograph, (October/November), 19–26.
  • Gül, B. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri ile ders çalışma stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Beşiktaş İlçesi Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güneş, G. (2014). Çocukların epistemolojik görüşlerinin ve öğrenme stillerinin Öklidyen geometrisinde modellenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Hawk, T.F., & Shah, A.J. (2007). Using learning styles instruments to enhance student learning. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 5(1), 1-19, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2007.00125.x/pdf adresinden 03.02.2013 tarihinde alınmıştır
  • Healy, J.M. (2004). Your child's growing mind: Brain development and learning from birth to adolescence. New York: Broadway Books.
  • Jarvis, P., George, J., & Holland, W. (2012) The Early Years Professional’s Complete Companion (second edition). Harlow: Pearson Longman.
  • Jonassen, D.H., & Grabowski, B.L. (1993). Handbook of individual differences, learning and instruction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Keefe, J.W. (1979). Learning Style: An Overview. In J.W. Keefe (Ed.), Student learning styles: diagnosing and prescribing programs, Reston, Va: National Association of Secondary School Principals.
  • Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Kolb, D.A. (1976). Learning style inventory. Boston, MA: Hay Group, Hay Resources Direct.
  • Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning & Education, 4(2), 193–212.
  • Koyré, A. (2000). Bilim tarihi yazıları I. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Lebel, C., & Beaulieu, C. (2011). Longitudinal development of human brain wiring continues from childhood into adulthood. The Journal of Neuroscience,31(30), 10937–10947.
  • Leite, W.L., Svinicki, M., & Shi, Y. (2010). Attempted validation of the scores of the VARK: Learning styles inventory with multi trait–multi method confirmatory factor analysis models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323-339.
  • Litzinger, T.A., Lee, S.H., Wise, J.C., & Felder, R.M. (2005). A study of the reliability and validity of the felder-soloman ındex of learning styles. In American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/Litzinger_Validation_Study.pdf adresinden 04.09.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Livesay, G.A., Dee, K.C., Nauman, E.A., & Hites , L.S. (2002). Engineering student learning styles: A statistical analysis using Felder’s index of learning styles. In Annual Conference of the American Society for Engineering Education, Montreal, Quebec.
  • Miyake, A., & Friedman, N.P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 8–14.
  • Otrar, M. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1379-1419.
  • Özkan, Ş. (2008). Modeling elementary students’ science achievement: the interrelationships among epistemological beliefs, learning approaches, and self-regulated learning strategies. The Doctoral Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Park, H., Neilsen, W., &Woodruff, E. (2013). Students’ conceptions of the nature of science: perspectives from Canadian and Korean middle school students. Sci & Educ, doi 10.1007/s11191-013-9613-6.
  • Poyraz, C., Gülten, D.Ç. ve Soytürk, İ. (2012). Öğrenme stillerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarısı üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-11.
  • Passer, M.W., & Smith, R.E. (2008). The science of mind and behavior (4th ed.). McGraw-Hill.
  • Şimşek, Ö. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeğinin geliştirilmesi ve 9-11 yaş çocuklarının öğrenme stillerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wilson, J.A.R., Robeck, M.C., & Michael, W.B. (1974). Psychological foundations of learning and teaching (2nd ed). McGraw Hill, New York.
  • Zywno, M.S. (2003). A contribution of validation of score meaning for Felder-Soloman’s index of learning styles. In Annual Conference of the American Society Engineering Education, Washington, DC.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Güneş

Semra Erkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş, G., & Erkan, S. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 13-24. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305746

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.