Bu araştırmada 2013 ve 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim
Programları’nın (FBDÖP) temel öğeler (amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci, ölçme-değerlendirme)
açısından karşılaştırması amaçlanmıştır. Karşılaştırmalı eğitim
araştırmalarında sıklıkla yararlanılan yatay yaklaşım tercih edilmiştir. Nitel olarak tasarlanmış bu araştırmada döküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada
döküman olarak 2013 ve 2018 yıllarında yayınlanan FBDÖP’lerden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda; amaçlar açısından 2018 yılı öğretim programında farklı
olarak girişimcilik becerisi, evrensel ahlak değerleri, milli ve kültürel
değerler, fen, mühendislik ve girişimcilik uygulamaları, muhakeme ve karar
verme becerilerinden bahsedilmiştir. 2013 ve 2018 yılı FBDÖP’ler kazanımlar
açısından incelendiğinde 2018 yılı öğretim programında sayı olarak azalış
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bazı kavramlara yönelik kazanımların kaldırıldığı
ve bazı kavramların verilmesinde ise sınıf düzeyinde değişikliğe gidildiği
belirlenmiştir. Öğrenme-öğretme süreci açısından öğrenci rolüne bakıldığında;
2018 yılı öğretim programında; öğrencilerin model ve ürün oluşturması, proje
tasarlaması, ürün tanıtması, kendilerini sözel, görsel ve yazılı olarak ifade
etmesi, problemlere disiplinler arası bakış açısıyla bakmasına vurgu
yapılmıştır. Bu süreçte öğretmenlerden; öğrencilere ürün geliştirebilmeleri,
buluş yapabilmeleri ve üst düzey düşünebilmelerini sağlayacak görevler vermesi,
fen, teknoloji, matematik ve mühendislik disiplinlerini bütünleştirmelerini
sağlaması beklenmiştir. Diğer taraftan strateji, yöntem ve teknikler açısından,
2013 ve 2018 yılı FBDÖP’lerde bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Ölçme
değerlendirme anlayışı açısından ise 2018 yılı öğretim programında ölçme ve
değerlendirmeye yönelik herhangi bir yöntem, teknik ya da araçtan bahsedilmediği,
kullanılacak uygun yöntem, teknik ya da araçların öğretmenlerin tercihine
bırakıldığı anlaşılmıştır. Bu sonuçlara bağlı olarak yeni öğretim programlarındaki
farklılıklar konusunda fen bilimleri öğretmenlerinin bilgilendirilmesine
yönelik hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi faydalı olabilir.
Eğitim programı fen bilimleri eğitimi fen bilimleri dersi öğretim programı doküman analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.