İşgörenlerin
iş yapma biçimleri, örgütten beklentileri, ihtiyaçları, kariyer anlayışları
günden güne değişmektedir. İşgörenler yaptıkları işlerde amaç ve anlam
aramaktadırlar. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, görece biri büyük ölçüde kurumsallaşmış
(Ankara Üniversitesi), biri kısmen kurumsallaşmış (Yüzüncü Yıl Üniversitesi),
diğeri de kurumsallaşmanın başlarında olan (Pamukkale Üniversitesi)
üniversitelerde görev yapan öğretim üyelerinin işlerini anlamlı kılan
faktörlere ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Bu çalışma, “karma araştırma”
deseninde gerçekleştirilen bir projenin nitel boyutunu konu edinmektedir.
Araştırmanın verileri, “maksimum çeşitlilik” örnekleme yöntemiyle seçilen, sözü
edilen üç üniversitenin İktisadî ve İdarî Bilimler/Siyasal Bilgiler, Mühendislik,
Tıp ve Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültelerinde görev yapan 36 öğretim üyesinden yarı
yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgulara göre; çalışma-iş yapma, öğretim
üyeleri için hayatlarını idame ettirme anlamına gelmektedir. Öğretim üyelerine
göre, öğretim üyeliğinin anlamlı yanları, bireysel gelişim ve öğretim işlevi
iken öğretim üyeliğinin anlamsız yanı angarya olarak görülen idarî işlerdir. İşi anlamlı kılan görece en önemli örgütsel
faktör örgütsel destek iken işi anlamsız kılan en önemli örgütsel faktör,
şartların yetersizliğidir. Öğretim üyelerinin iş yoğunluğu, iş-yaşam dengesi
kurmalarını zorlaştırmaktadır. Öğretim üyeleri, danışmanlık yaparak ve bilgilerini
paylaşarak topluma katkı sunmaktadır.
Anlamlı iş çalışmanın anlamı iş-yaşam dengesi akademisyen nitel araştırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.