Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlerin İşlerini Anlamlı Kılan Faktörlere İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 3, 867 - 892, 29.12.2019
https://doi.org/10.17860/mersinefd.527374

Öz

İşgörenlerin
iş yapma biçimleri, örgütten beklentileri, ihtiyaçları, kariyer anlayışları
günden güne değişmektedir. İşgörenler yaptıkları işlerde amaç ve anlam
aramaktadırlar. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, görece biri büyük ölçüde kurumsallaşmış
(Ankara Üniversitesi), biri kısmen kurumsallaşmış (Yüzüncü Yıl Üniversitesi),
diğeri de kurumsallaşmanın başlarında olan (Pamukkale Üniversitesi)
üniversitelerde görev yapan öğretim üyelerinin işlerini anlamlı kılan
faktörlere ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Bu çalışma, “karma araştırma”
deseninde gerçekleştirilen bir projenin nitel boyutunu konu edinmektedir.
Araştırmanın verileri, “maksimum çeşitlilik” örnekleme yöntemiyle seçilen, sözü
edilen üç üniversitenin İktisadî ve İdarî Bilimler/Siyasal Bilgiler, Mühendislik,
Tıp ve Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültelerinde görev yapan 36 öğretim üyesinden yarı
yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgulara göre; çalışma-iş yapma, öğretim
üyeleri için hayatlarını idame ettirme anlamına gelmektedir. Öğretim üyelerine
göre, öğretim üyeliğinin anlamlı yanları, bireysel gelişim ve öğretim işlevi
iken öğretim üyeliğinin anlamsız yanı angarya olarak görülen idarî işlerdir.  İşi anlamlı kılan görece en önemli örgütsel
faktör örgütsel destek iken işi anlamsız kılan en önemli örgütsel faktör,
şartların yetersizliğidir. Öğretim üyelerinin iş yoğunluğu, iş-yaşam dengesi
kurmalarını zorlaştırmaktadır. Öğretim üyeleri, danışmanlık yaparak ve bilgilerini
paylaşarak topluma katkı sunmaktadır.

Kaynakça

  • Apaydın, Ç. (2012). The workload of faculty members: The example of educational faculties in Turkey. College Student Journal, 46, 203-213.
  • Arnold, K. A., Turner, N., Barling, J., Kelloway, E. K. ve McKee, M. C. (2007). Transformational leadership and psychological well-being: the mediating role of meaningful work. Journal of occupational health psychology, 12(3), 193.
  • Barsh, J., Cranston, S. ve Craske, R. A. (2008). Centered leadership: How talented women thrive. Mc Kinsey Quarterly, 8, 35-48.
  • Baruch, Y. ve Hall, D. T. (2004). The academic career: a model for future careers in other sectors? Journal of Vocational Behavior, 64(2), 241-262.
  • Baruch, Y. ve Fidan, T. (2019). The Turkish academic labor market as an ecosystem. In Fidan, T. (Ed.). Vocational Identity and Career Construction in Education (pp. 37-57). US: IGI Global.
  • Beldağ, A., Yaylacı, A. F., Gök, E. ve İpek, C. (2015). Topluma hizmet uygulamaları dersinin üniversite-toplum işbirliği açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakülktesi Dergisi, 16(2), 161-178.
  • Bowie, N. E. (1998). A kantian theory of meaningful work. Journal of Business Ethics, 17 (9-10), 1083-1092.
  • Bozkurt, S. (2012). Örgütsel demokrasiyi ve akademik özgürlüğü benimseme ve Türkiye’de uygulanabilir bulma düzeyine ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Brown, A., Kitchell, M., O’Neill, T., Lockliear, J., Vosler, A. Kubek, D. ve Dale, L. (2001). Identifying meaning and perceived level of satisfaction within the context of work. Work, 16, 219-226.
  • Bunderson, J. S. ve Thompson, J. A. (2009). The call of the wild: Zookeepers, callings, and the double – edged sword of deeply meaningful work, Administrative Science Quarterly, 54, 32-57. Caproni, P. J. (1997). Work-life balance: You can’t get there from here. Journal of Applied Behavioral Science, 33 (1), 46-56.
  • Chalofsky, N. (2003). An emerging construct for meaningful work. Human Resources Development International, 6, 1, 69-83.
  • Chalofsky, N. ve Krishna, V. (2009). Meaningfulness, commitment, and engagement: The intersection of a deeper level of intrinsic motivation, Developing Human Resources, 11, 189-203.
  • Chalofsky, N. E. (2010). Meaningful workplaces: Reframing how and where we work. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
  • Csikszentmihalyi, M. (2005). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row
  • Darling, J. ve Chalofsky, N. (2004). Spirituality in the workplace. In Marquardt, M. (Ed.), Encyclopedia of life support systems (EOLSS). Oxford, UK: EOLSS.
  • Demirkasımoğlu, N. (2015). The meaning of work in teachers’ lives: A qualitative study. Anthropologist, 22(2), 412-423.
  • Doğan, D. (2013). Yeni kurulan üniversitelerin sorunları ve çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 108-116.
  • England, G. W. ve Whitley, W. T. (1990). Cross national meaning of working, In Breif A. P., and Nord, W. R. (Eds.) Meaning of occupational work: A collection of essay (pp. 65-106), Lexinghton, M. A. Lexinghton Books.
  • Erat, S., Erdil, O., Kitapçı, H. ve Çömlek, O. (2012). The effect of the perception of organizational trust and organizational support on intention to quit and individual performance: An empirical study of the Turkish state universities. African Journal of Business Management, 6(30), 8853-8861.
  • Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K. ve Taşkın, L. (2012). Türkiye'de kadın araştırma görevlilerinin ev ve iş yaşamlarında karşılaştıkları güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 43-49.
  • Fang, Li, F. ve Devos, P. (2008). Talent management: Art or science? The invisible mechanicm between talent and talent factory. (Working paper), University of Kalmar, Sweden.
  • Gedioğlu, T. (2013). Yükseköğretimde akademik özgürlük. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 179-183.
  • Gmelch, W. H. ve Burns, J. S. (1993). The cost of academic leadership: Department chair stress. Innovative Higher Education, 17(4), 259-270.
  • Harpaz, I. (1990). The importance of work goals: An international perspective. Journal of International Business Studies, 21 (1), 75-93.
  • Iqbal, M. Z. ve Mahmood, A. (2011). Factors related to low research productivity at higher education level. Asian Social Science, 7(2), 188-193.
  • Johnson, T. (1993). An overview of the issues surrounding faculty burnout. Paper presented at the Annual Convention of the Western States Communication Association, Albuquerque, New Mexico, 14 February.
  • Kahraman, Ü. ve Çelik, K. (2015, Mayıs). Akademisyenlerin iş-aile yükleri ile iş-aile çatışmaları arasındaki ilişki. Eğitim Yönetimi 10. Ulusal Kongresi'nde sunulan bildiri. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kasalak, G. ve Bilgin-Aksu, M. (2014). The relationship between perceived organizational support and organizational cynicism of research assistants. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 125-133.
  • Kurt, D. L., Kees, J. ve Tokar, T. (2004). An examination of intrinsic and extrinsic motivational factors that affect research productivity of marketing academicians. Journal for Advancement of Marketing Education, 4, 9-15.
  • Lair, D. J. ve Wieland, S. M. B. (2012). What are you going to do with that major? Colloquial speech and the meanings of work and education. Management Communication Quarterly, 26, 423- 452.
  • Lip- Wierissima, M. ve Morris, L. (2009). Discriminating between “meaningful work” and “management of meaning”. Journal of Business Ethics. 88, 491-511.
  • Lucas, K. (2011). Blue-collar discourses of workplace dignity: Using outgroup comparisons to construct positive identities. Management Communication Quarterly, 25, 353-374.
  • Luecke, R. (2009). En iyi elemanı işe almak ve elde tutmak. (Çev. Ö. Sarıkaya). İstanbul. İş Bankası Bankası Kültür Yayınları.
  • May, D. R., Gilson, R. L. ve Harter, L. M. (2004). The psychological conditions of meaningfulness, safety and availability and the engagement of the human spirit at work, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77, 11-37.
  • McClure, J. ve Brown, J. M. (2008). Belonging at work. Human Resource Development International, 11(1), 3-17.
  • Miller, C. S. (2008). Meaningful work over the life course. Unpublished Doctoral Thesis, Fielding Graduate University, USA.
  • Mohan, D. L. ve Uys, K. (2006). Towards living with meaning and purpose: spiritual perspectives of people at work, Journal of Industrial Psychology, 2006, 32 (1), 53-59.
  • Morin, E., Tonelli, M. J. ve Pliopas, A. L. V. (2007). O trabalho e seus sentidos. Psicologia & Sociedade, 19(1) 47-56.
  • Mustafayeva, L. ve Bayraktaroğlu, S. (2014). İş-aile çatışmaları ve yaşam tatmini arasındaki ilişki: Türkiye ve İngiltere'deki akademisyenlerin karşılaştırılması. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 127-145.
  • Negiz, N. ve Tokmakçı, E. (2011). Çalışma yaşamında kadının tükenmişliği: Aile-iş-sosyal yaşam açısından tükenmişlik (Süleymen Demirel Üniversitesi örneği). Journal of Yaşar University, 24(6), 4041-4070.
  • Öztan, E. ve Doğan, S. N. (2015). Akademinin cinsiyeti: Yıldız Teknik Üniversitesi örneği üzerinden üniversite ve toplumsal cinsiyet. Çalışma ve Toplum, 3, 191-221.
  • Öztürk, S. (2006). Üniversitelerin yapısal ve işlevsel değişiminde üniversite özerkliğinin yeniden tanımlanması veya özerklik kavramı ve üniversite özekliği. Üniversite ve Toplum, 6(4). http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=287 adresinden 19.02.2016 tarihinde erişlimşitr.
  • Poyraz, B. (2013). Akademi kadınların cenneti mi? Ankara Üniversitesi örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Robin, C. S. (1998). Existential perspectives on meaningful work: Explorations with executive men. Unpublished doctoral thesis. USA: The Fielding Institute.
  • Ros, M., Schwartz, S. H. ve Surkiss, S. (1999). Basic individual values work values, and the meaning of work. Applied Psychology: An International Review. 48 (1),49-71.
  • Rosso, B. D., Dekas, H. G. ve Wrzesniewski., A. (2010). On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in Organizational Behavior. brosso@umich.edu.
  • Rulle, M. S. ve Chalofsky, N. (2000). Employee perceptions of the meaning of empowerment. Academy of Human Resource Development Conference Proceedings, in Kuchinke, K. P. (Ed.), Academy of Human Resource Development (AHRD). Raleigh-Durham, North Carolina, 70-77.
  • Sevindi, T. (2013). The relationship between general self-efficacy belief and burnout level among Turkish academicians. Educational Research and Reviews, 8(24), 2255-2259.
  • Soliman, I. ve Soliman, H. (1997). Academic workload and quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 22(2), 135-157.
  • Terez, T. (2000). 22 keys to creating a meaningful workplace. Holbrook, MA: Adams Media.
  • Toptaş, B. (2016). Ankara ili kamu ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Treadgold, R. J. (1997). Engagement in meaningful work: Its relationship to stress, depression, and clarity of self- concept, Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, Vol 57(11-B), 7219.
  • Yücel, N. ve Atlı, Y. (2014). Üniversite eğitiminde üniversite-sanayi işbirliğinin önemi: Fırat üniversitesi öğretim elemanları üzerine bir alan araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 153-168.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Balcı 0000-0003-2025-3796

İnci Öztürk 0000-0001-9177-2038

Filiz Akar Bu kişi benim 0000-0002-1597-580X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Balcı, A., Öztürk, İ., & Akar, F. (2019). Akademisyenlerin İşlerini Anlamlı Kılan Faktörlere İlişkin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 867-892. https://doi.org/10.17860/mersinefd.527374

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.