Sosyo-bilimsel konular (SBK), temeli bilimsel araştırma sonuçlarına, uygulamalarına veya uygulama sonuçlarında ortaya çıkan problemlere dayalı olan ve çoğunlukla sonuçları canlı yaşamı, doğa üzerinde etkili, toplumsal, ekonomik, politik ve ahlaki olarak tartışmalı konulardır. Bu anlamda, öğrencilerin bilimsel okuryazar olarak eleştirel düşünme becerilerini kullanarak gelecekle ilgili karar verme sürecinde aktif rol alıcılar olarak SBK konularındaki eğitimleri toplumsal boyutta son derece önemlidir. SBK öğretiminde ise fen bilimleri ve biyoloji öğretmenlerinin diğer alanlara göre öğrenciler üzerindeki etkisi ve öğretim programları içeriği açısından daha fazla öne çıkmaktadır. Dolayısıyla bu araştırmada, Biyoloji öğretmenlerinin SBK konularının öğretimini öğrencilerle nasıl gerçekleştirdikleri ve nelere ihtiyaçları olduğunu tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim (phenomenology) kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2017–2018 akademik yılı güz yarıyılında Türkiye’nin farklı şehirlerinde görev yapmakta olan on dört Biyoloji öğretmeninden (9 kadın, 5 erkek) oluşmuştur. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formu kullanılarak veriler elde edilmiştir. Öğretmenlerle yüz yüze, telefonla ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise araştırma problemlerine göre oluşturulan kategoriler için içerik analiz yöntemiyle kodlar oluşturulmuştur. Görüşmelerin transkripsiyonu, kodlanması ve analizi bu çalışmanın araştırmacılarından ikisi tarafından bağımsız olarak yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin SBK’nın tanımı, öğretim yöntem ve teknikleri, konu içerik bilgisi ve öğretim materyalleri boyutunda desteğe gereksinimlerinin olduğu tespit edilmiştir.
Biyoloji öğretmenleri biyoloji öğretimi sosyo-bilimsel konular
Socio-scientific issues (SSI) are socially, economically, politically and morally controversial issues based on the results of scientific researches, applications or the results of these applications and whose consequences often have an impact on living things and environment. From this perspective, it is significant to integrate SSI in educational programs to educate scientific literate citizens who have critical thinking skills and make informed decisions. Teaching SSI to science teachers and biology teachers come into prominence more than other majors regarding their impact on students and the content of the curriculum. The purpose of this research, thus, was to identify how biology teachers performed SSI education with students and what they needed in this regard. In this study, a phenomenology study, one of the qualitative research designs was used. The study group consisted of fourteen biology teachers (9 females and 5 males) working in different cities in Turkey in the fall semester of the 2017-2018 academic year. The data were obtained through face-to-face semi-structured interviews, telephone and internet calls (facetime and skype) using a data collection tool comprising six open-ended questions which were prepared by the researchers. To analyze the data, codes and themes were developed through content analysis method. The transcription, coding, and analysis of the interviews were conducted independently by two of the researchers in this study. According to the obtained results, it was identified that teachers are in need of support in terms of the definition of SSI, teaching method and technique, subject content details, and teaching materials.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.