BibTex RIS Cite

IMPACT OF PROBLEM BASED LEARNING METHOD ON CANDIDATE SOCIAL STUDIES TEACHERS

Year 2011, Volume: 41 Issue: 190, 167 - 187, 01.05.2011

Abstract

In this study, impact of problem based learning (PBL) and traditional
teaching methods on gaining environmental consciousness of candidate social
studies students was researched. Data were collected using both qualitative and
quantitative research paradigms. In the section of the qualitative research paradigm,
impact of PBL and traditional teaching methods on students’ academic
achievement and problem solving ability was tested. In the section of the quantitative
research paradigm which was added to get more detailed and valid
results, students’ interpretations about PBL and traditional teaching methods
and thoughts about whether PBL created an environmental consciousness on
them were evaluated. In the end of the nine-month-practice some results which
complete one another were obtained from both qualitative and quantitative
research paradigms. It was determined that PBL is more successful than traditional
teaching methods in terms of academic achievements and problem solving
abilities of students. Students have negative critiques related with traditional
teaching methods, while positive critiques about problem based learning
method. They emphasize that PBL has improved their consciousness about
environmental problems or increased their anxieties they already have in this
issue. They also say that this method caused some behaviour changes in their
daily life with examples.

PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YÖNTEMİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2011, Volume: 41 Issue: 190, 167 - 187, 01.05.2011

Abstract

Bu çalışmada, probleme dayalı öğrenme (PDÖ) yöntemiyle gelenekselöğretim yöntemlerinin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre bilinci kazanmaları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Veriler nicel ve nitel araştırma modellerikullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın nicel araştırma modeli kısmında PDÖ ilegeleneksel öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı ile problemçözme becerisi üzerindeki etkisi test edilmiştir. Daha ayrıntılı ve geçerlisonuçlara ulaşmak amacıyla çalışmaya dahil edilen nitel araştırma modeli kısmında ise öğrencilerin geleneksel öğretim yöntemleri ile PDÖ yöntemine yönelik yorumları ve PDÖ’nün kendilerinde bir çevre bilinci yaratıp yaratmadığıhususundaki düşünceleri değerlendirilmiştir. 9 hafta süren uygulama sonucunda her iki araştırma modelinden birbirini tamamlayan sonuçlar elde edilmiştir.Probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ile problem çözme becerileri üzerinde geleneksel öğretim yöntemlerine nazaran dahabaşarılı sonuçlar verdiği saptanmıştır. Öğrenciler geleneksel öğretim yöntemlerine yönelik olumsuz eleştiriler, PDÖ yöntemine yönelik olarak ise olumlueleştirilerde bulunmaktadırlar. Araştırma bulgularına göre probleme dayalıöğrenme yöntemi çevre bilinci bulunmayan öğrencilerde çevre bilincinin oluşmasına katkı sağlamaktadır. Ayrıca belirli düzeyde çevre bilincine sahip öğrencilerde de bilinç düzeyinin artmasına ve günlük yaşamlarında bazı davranışdeğişikliklerinin meydana gelmesine imkân tanımıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA67CH39DA
Journal Section Research Article
Authors

Bülent Alagöz This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 41 Issue: 190

Cite

APA Alagöz, B. (2011). PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YÖNTEMİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 167-187.