Abstract
Bu çalışmada Algılanan Okul Etkililiği Ölçeği’nin (SE-İNDEX) Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Sekiz maddeden oluşan ölçek Türkçeye çevrilerek
ön uygulama ve deneme uygulamasına tabi tutulmuştur. Deneme uygulamasında beklenilen kriterleri karşılayan ölçek sonraki aşamada Erzurum ili merkez ilçelerinde görev yapan 516 öğretmenden oluşan bir çalışma grubuna uygulanarak ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmasına devam edilmiştir. Ölçek maddelerinin ayırt ediciliklerini bulmak amacıyla yapılan madde ölçek puanı korelasyonu analizi sonucunda maddelerin tamamının korelasyon katsayıları pozitif ve anlamlı , % 27’lik alt üst grup ortalamaları farkı madde analizinde tüm maddelerin alt üst grup ortalamaları farkı p<0.01 önem düzeyinde anlamlı bulunmuştur.
Yapı geçerliğini test etmek amacıyla yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucun da ölçeğin varyansın % 52.44’ünü açıklayan tek bileşenli bir yapıdan oluştuğu görülmüştür. Ölçekteki maddelerin yük değerleri .629 ile .772 aralığında sıralanmış, bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. Ölçeğin dil eşderğerlik katsayısı 0.708, test tekrar test güvenirlik katsayısı 0.84, Crobahc’s Alpha güvenirlik katsayısı ise 0,86 olarak bulunmuştur