Research Article
BibTex RIS Cite

ÜSTÜN/ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERDE OKUMA ALIŞKANLIĞI

Year 2018, ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ, 109 - 128, 07.11.2018

Abstract

Bu araştırmada üstün/özel yetenekli öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada çalışma grubunu, Sakarya
Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 4-8. sınıflarda, her bir sınıf düzeyinde öğrenim gören dört kız ve dört erkek öğrenci olacak şekilde belirlenen 40 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde gerçekleştirilen araştırmada veriler odak grup görüşmesiyle elde edilmiştir. Veriler, uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan form ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarında, katılımcıların kitap okuma alışkanlığına sahip olduğu, daha çok fantastik, bilim kurgu ve macera türünde kitapları tercih ettikleri, aile ve arkadaş çevrelerindeki kişilerin de kitap okumayı sevdikleri, kitaplarla ilgili çevrelerindeki kişilerle paylaşımda
bulundukları belirlenmiştir.

References

  • AKARSU, F. (2001). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklar, Aileleri ve Sorunları, Eduser Yayınları, Ankara.
  • AKSAÇLIOĞLU, A. G. ve YILMAZ, B. (2007). “Öğrencilerin Televizyon İzlemeleri ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi”, Türk Kütüphaneciliği, S.21(1), ss.3-28.
  • AKYOL, H. (1997). “Okuma ve Prensipleri”, Çağdaş Eğitim, Haziran 1997, S.(22)233, ss.26-279.
  • ANDERSON, M. A.,TOLLEFSON, N. A. ve GİLBERT, E. C. (1985). “Giftedness and Reading: A Cross-Sectional View of Differences in Reading Attitudes and Behaviors”, Gifted Child Quarterly, S.29, ss.186-89.
  • BALAT, U.G. (2002). “Çocuk-Kitap İlişkisi ve Çocukların Düzeylerine Uygun Kitap Seçimi”, Yaşadıkça Eğitim, S.74-75, ss.41-44.
  • BALTACI, A. (2017). “Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.3(1), ss.1-15.
  • BAMBERGER, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme (B. Çapar, Çev.), Kültür Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • BEKAR, Ü. (2005). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Kazanmalarında Ailenin Rolü, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • BONDS, C. ve BONDS, L. (1983). “Reading and The Gifted Student”, Roeper Review, S.5, ss.4-6.
  • CAVAZOS-KOTTKE, S. (2006). Five readers browsing: The reading interests of talented middle school boys. Gifted Child Quarterly, S.50(2), ss.132-147.
  • ÇAĞLAR, D. (1972). “Üstün Zekâlı Çocukların Özellikleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, S.5(3), ss.95-110. Dilek Ünal / Zeynep Demirtaş / Duygu Gür Erdoğan 126 Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018
  • DAVARCI, N. (2013). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığı ile Bilgisayar- İnternet Kullanımı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • DAVASLIGİL, U. ve LEANA, M. Z. (2004). “Üstün Zekâlı ve Zekâlıların Eğitimi Projesi”, I. Türkiye Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklar Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • DEMİR, T. (2009). “İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği)”, Turkish Studies, S.4(3), ss.717-745.
  • HALLAHAN, D.P. ve KAUFFMAN, J.M. (1994). Exceptional Children: Introduction to Special Education (6th ed.). Allyn and Bacon, Boston.
  • HALSTED, J. W. (1988). Guiding Gifted Readers: From Preschool to High School, Columbus, OH: Ohio Psychology.
  • HARRIS, A. J. ve SİPAY, E. R. (1990). How to Increase Reading Ability: A Guide to Developmental and Remedial Methods, Longman, London.
  • HAWKINS, S. (1983). “Reading Interests of Gifted Students”, Reading Horizons, S.24(1), ss.18 22.http://www.pngbuai.com/sitenews/default.htm, “The Reading Habit-A Missing Link Between Literacy and Libraries”, A. PHILLIP, 9 Aralık 2016.
  • KORKUT, Ş., KÖSE, E. ve YILMAZ, B. (2009). “Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”, Türk Kütüphaneciliği, S.23(1), ss.22-51.
  • McCOY, D., others (1991). “Surveys of Independent Reading: Pinpointing the Problems, Seeking the Solutions”, The Annual Meeting of the College Reading Association, Crystal City, VA.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, (2015). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • OGURLU, Ü. (2014). “Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Okuma İlgisi, Tutumu Ve Eleştirel Okuma Becerileri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, S.15(2), ss.29-41.
  • ORTAŞ, İ. (2014). “Türkiye ve Dünyada Kitap Okuma Değerlerinin Karşılaştırması ve Sosyal Yaşamımıza Etkileri”, Türk Kütüphaneciliği, S.28(3), ss.323-337.
  • ÖZÇELEBİ, O.S. ve CEBECİOĞLU, N.S. (1990). Okuma Alışkanlığı ve Türkiye, Milliyet, İstanbul.
  • ÖZDEMİR, Ç. (2006). Türkiye’de Öğretim Elemanları, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • ÖZDEMİRCİ, F. (1990). “Niçin az okuyoruz? Kamuoyu Araştırması Sonuçlandı”, Türk Kütüphaneciliği, S.4(3), ss.154-155.
  • PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı). (2015). PISA 2015 ulusal raporu. Erişim Tarihi (12.06.2018). http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor. pdf
  • Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerde Okuma Alışkanlığı Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018 127
  • POWELL, R., TAYLOR, M. T. ve McMILLAN, D. L. (1984). “Chilhood Socialization: Its Effect on Adult Library Use and Adult Reading”, Library Quarterly, S.54(3), ss.245-264.
  • REIS, S., GUBBINS, E., BRIGGS, C., SCHREIBER, F., RICHARDS, S., JACOBS, J., ECKERT, R. ve RENZULLI, J. (2004). “Reading Instruction for Talented Readers: Case Studies Documenting Few Opportunities for Continuous Progress”, Gifted Child Quarterly, S.48(4), ss.315-338.
  • ROBINSON, A,. SHORE, B. M. ve ENERSEN, D. L. (2007). Best Practices in Gifted Education: An Evidence-Based Guide, Prufrock Press, Waco, Tx.
  • SAĞLAMTUNÇ, T. (1991). Türk Gençlerinin Okuma Alışkanlıkları, Çağdaş Kütüphanecilik Ve Düşünce Özgürlüğü Üzerine (s. 141-148), Yapı Tasarım Üretim, İstanbul.
  • SAK, U. (2011). Üstün Zekâlılar Özellikleri Tanılanmaları Eğitimleri, Maya Akademi, Ankara.
  • STEINBERG, H. (1979). “Erziehung Zum Lesen”, Buch and Bibliothek, S.31(11/12), ss.958-960.
  • SWANTON, S. I. (1984). “Minds Alive: What and Why Gifted Students Read for Pleasure”, School Library Journal, S.30(7), ss.99-102.
  • VANTASSEL-BASKA, J., JOHNSON, D., HUGHES, C. ve BOYCE, L. (1996). “A Study of Language Arts Curriculum Effectiveness With Gifted Learners”, Journal for the Education of the Gifted, S.19, ss.461-480.
  • TEKGÜL, K. (2013). İdareci ve Öğretmenlerin Öğrencilerde Kitap Okuma Alışkanlığının Geliştirilmesine Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • TUİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2016). Zaman kullanım araştırması 2014-2015. Erişim Tarihi (12.06.2018). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1009
  • TUNA, L. (2016). Okuma Stratejilerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Kazanmasına Okuma Tutumuna ve Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YILMAZ, Z. A. (2006). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlıkları”, İlköğretim Online, S.5(1), ss.1-6.
Year 2018, ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ, 109 - 128, 07.11.2018

Abstract

References

  • AKARSU, F. (2001). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklar, Aileleri ve Sorunları, Eduser Yayınları, Ankara.
  • AKSAÇLIOĞLU, A. G. ve YILMAZ, B. (2007). “Öğrencilerin Televizyon İzlemeleri ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi”, Türk Kütüphaneciliği, S.21(1), ss.3-28.
  • AKYOL, H. (1997). “Okuma ve Prensipleri”, Çağdaş Eğitim, Haziran 1997, S.(22)233, ss.26-279.
  • ANDERSON, M. A.,TOLLEFSON, N. A. ve GİLBERT, E. C. (1985). “Giftedness and Reading: A Cross-Sectional View of Differences in Reading Attitudes and Behaviors”, Gifted Child Quarterly, S.29, ss.186-89.
  • BALAT, U.G. (2002). “Çocuk-Kitap İlişkisi ve Çocukların Düzeylerine Uygun Kitap Seçimi”, Yaşadıkça Eğitim, S.74-75, ss.41-44.
  • BALTACI, A. (2017). “Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.3(1), ss.1-15.
  • BAMBERGER, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme (B. Çapar, Çev.), Kültür Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • BEKAR, Ü. (2005). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Kazanmalarında Ailenin Rolü, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • BONDS, C. ve BONDS, L. (1983). “Reading and The Gifted Student”, Roeper Review, S.5, ss.4-6.
  • CAVAZOS-KOTTKE, S. (2006). Five readers browsing: The reading interests of talented middle school boys. Gifted Child Quarterly, S.50(2), ss.132-147.
  • ÇAĞLAR, D. (1972). “Üstün Zekâlı Çocukların Özellikleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, S.5(3), ss.95-110. Dilek Ünal / Zeynep Demirtaş / Duygu Gür Erdoğan 126 Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018
  • DAVARCI, N. (2013). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığı ile Bilgisayar- İnternet Kullanımı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • DAVASLIGİL, U. ve LEANA, M. Z. (2004). “Üstün Zekâlı ve Zekâlıların Eğitimi Projesi”, I. Türkiye Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklar Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • DEMİR, T. (2009). “İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği)”, Turkish Studies, S.4(3), ss.717-745.
  • HALLAHAN, D.P. ve KAUFFMAN, J.M. (1994). Exceptional Children: Introduction to Special Education (6th ed.). Allyn and Bacon, Boston.
  • HALSTED, J. W. (1988). Guiding Gifted Readers: From Preschool to High School, Columbus, OH: Ohio Psychology.
  • HARRIS, A. J. ve SİPAY, E. R. (1990). How to Increase Reading Ability: A Guide to Developmental and Remedial Methods, Longman, London.
  • HAWKINS, S. (1983). “Reading Interests of Gifted Students”, Reading Horizons, S.24(1), ss.18 22.http://www.pngbuai.com/sitenews/default.htm, “The Reading Habit-A Missing Link Between Literacy and Libraries”, A. PHILLIP, 9 Aralık 2016.
  • KORKUT, Ş., KÖSE, E. ve YILMAZ, B. (2009). “Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”, Türk Kütüphaneciliği, S.23(1), ss.22-51.
  • McCOY, D., others (1991). “Surveys of Independent Reading: Pinpointing the Problems, Seeking the Solutions”, The Annual Meeting of the College Reading Association, Crystal City, VA.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, (2015). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • OGURLU, Ü. (2014). “Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Okuma İlgisi, Tutumu Ve Eleştirel Okuma Becerileri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, S.15(2), ss.29-41.
  • ORTAŞ, İ. (2014). “Türkiye ve Dünyada Kitap Okuma Değerlerinin Karşılaştırması ve Sosyal Yaşamımıza Etkileri”, Türk Kütüphaneciliği, S.28(3), ss.323-337.
  • ÖZÇELEBİ, O.S. ve CEBECİOĞLU, N.S. (1990). Okuma Alışkanlığı ve Türkiye, Milliyet, İstanbul.
  • ÖZDEMİR, Ç. (2006). Türkiye’de Öğretim Elemanları, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • ÖZDEMİRCİ, F. (1990). “Niçin az okuyoruz? Kamuoyu Araştırması Sonuçlandı”, Türk Kütüphaneciliği, S.4(3), ss.154-155.
  • PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı). (2015). PISA 2015 ulusal raporu. Erişim Tarihi (12.06.2018). http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor. pdf
  • Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerde Okuma Alışkanlığı Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018 127
  • POWELL, R., TAYLOR, M. T. ve McMILLAN, D. L. (1984). “Chilhood Socialization: Its Effect on Adult Library Use and Adult Reading”, Library Quarterly, S.54(3), ss.245-264.
  • REIS, S., GUBBINS, E., BRIGGS, C., SCHREIBER, F., RICHARDS, S., JACOBS, J., ECKERT, R. ve RENZULLI, J. (2004). “Reading Instruction for Talented Readers: Case Studies Documenting Few Opportunities for Continuous Progress”, Gifted Child Quarterly, S.48(4), ss.315-338.
  • ROBINSON, A,. SHORE, B. M. ve ENERSEN, D. L. (2007). Best Practices in Gifted Education: An Evidence-Based Guide, Prufrock Press, Waco, Tx.
  • SAĞLAMTUNÇ, T. (1991). Türk Gençlerinin Okuma Alışkanlıkları, Çağdaş Kütüphanecilik Ve Düşünce Özgürlüğü Üzerine (s. 141-148), Yapı Tasarım Üretim, İstanbul.
  • SAK, U. (2011). Üstün Zekâlılar Özellikleri Tanılanmaları Eğitimleri, Maya Akademi, Ankara.
  • STEINBERG, H. (1979). “Erziehung Zum Lesen”, Buch and Bibliothek, S.31(11/12), ss.958-960.
  • SWANTON, S. I. (1984). “Minds Alive: What and Why Gifted Students Read for Pleasure”, School Library Journal, S.30(7), ss.99-102.
  • VANTASSEL-BASKA, J., JOHNSON, D., HUGHES, C. ve BOYCE, L. (1996). “A Study of Language Arts Curriculum Effectiveness With Gifted Learners”, Journal for the Education of the Gifted, S.19, ss.461-480.
  • TEKGÜL, K. (2013). İdareci ve Öğretmenlerin Öğrencilerde Kitap Okuma Alışkanlığının Geliştirilmesine Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • TUİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2016). Zaman kullanım araştırması 2014-2015. Erişim Tarihi (12.06.2018). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1009
  • TUNA, L. (2016). Okuma Stratejilerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Kazanmasına Okuma Tutumuna ve Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YILMAZ, Z. A. (2006). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlıkları”, İlköğretim Online, S.5(1), ss.1-6.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Dilek Ünal This is me 0000-0001-9407-4702

Zeynep Demirtaş 0000-0002-0403-7199

Duygu Gür Erdoğan

Publication Date November 7, 2018
Published in Issue Year 2018 ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ

Cite

APA Ünal, D., Demirtaş, Z., & Gür Erdoğan, D. (2018). ÜSTÜN/ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERDE OKUMA ALIŞKANLIĞI. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 109-128.