Reading habits are behaviors that need to be developed from a very early age and form the basis of all other academic skills. As the reading level improves, the cognitive skills of individuals also improve. One of these skills is critical thinking skills. The development of an individual's critical thinking skills allows them to mentally review and structure what they have learned. The development of these skills at an early age positively affects subsequent educational processes. This study was designed to investigate the relationship between the reading habits of primary school students and their critical thinking tendencies. The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the study consisted of 904 students who continued their education in the 2nd, 3rd and 4th grades in six different primary schools in the city center of Sivas in the second semester of the 2023-2024 academic year. The research data were obtained using the probability random sampling method. The research data were obtained by applying the “Critical Thinking Tendencies Scale for Primary School Students” (Uluçınar & Akar, 2021) and the “Reading Habit Scale for Primary School Students” (Esen-Aygün, 2019). The reliabilities of the scales were calculated as .90 and .84 in the development study and .86 and .88 in this study, respectively. Parametric statistical analyzes were applied based on the assumption that normality values were met in the research data. When the findings were examined, it was determined that the reading habits and critical thinking tendencies of primary school students showed significant differences in all variables (p < .05). The mean scores of the students from the scales show that there is a moderate relationship (r= .650).
Okuma alışkanlığı çok erken yaşlardan itibaren geliştirilmesi gereken davranış olup akademik anlamdaki diğer tüm becerilerin temelini oluşturmaktadır. Okuma düzeyi geliştikçe bireylerin bilişsel becerileri de gelişmektedir. Bu becerilerden biri de eleştirel düşünme becerisidir. Bireyin eleştirel düşünme becerisinin gelişmesi öğrendiklerini zihninde gözden geçirerek yapılandırmasını sağlamaktadır. Bu becerilerin erken yaşlarda gelişmesi sonraki eğitim süreçlerini olumlu etkilemektedir. Yapılan bu çalışma ilkokul düzeyindeki öğrencilerin okuma alışkanlıkları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi araştırmak üzere tasarlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Sivas il merkezinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde altı farklı ilkokulda 2, 3 ve 4. sınıfında öğrenimlerine devam eden 904 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri olasılıklı seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma verileri “İlkokul Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği” (Uluçınar & Akar, 2021) ile “İlkokul Öğrencileri İçin Okuma Alışkanlığı Ölçeği” (Esen-Aygün, 2019) uygulanarak elde edilmiştir. Ölçeklerin güvenirlikleri sırasıyla geliştirme çalışmasında .90 ve .84; bu çalışmada ise .86 ve .88 olarak hesaplanmıştır. Araştırma verilerinde normallik değerlerinin karşılandığı varsayımından hareketle parametrik istatistiksel analizler uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında ilkokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve eleştirel düşünme eğilimlerinin tüm değişkenlerde anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır (p <. 05). Ölçeklerden öğrencilerin aldıkları puan ortalamaları orta düzeyde bir ilişki orta düzeyde bir ilişkinin bulunduğunu göstermektedir (r= .650).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Development in Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2025 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 245 |