In Türkiye, the Academic Staff and Graduate Education Entrance Exam (ALES) is widely used for admission to graduate programs, while internationally, the Graduate Record Examination (GRE) and the Graduate Management Admission Test (GMAT) are preferred. Given that ALES, GMAT, and GRE are key exams used to measure academic and professional success, this study aims to compare these exams based on their purpose, subtests, scaling, psychometric properties, test security, test theory, and administration methods. Conducted as a case study within qualitative research methods, a comprehensive literature review was performed, and a comparative analysis was used to evaluate the data obtained.The results indicate that ALES comprises subtests that assess similar skills to those measured by GRE and GMAT and employs comparable reliability methods. However, it was also found that ALES differs from GRE and GMAT in terms of its administration and underlying test theory. To elevate ALES to international test standards similar to GRE and GMAT, this study recommends implementing test equating and bias analysis in its development process, as well as introducing computer-based adaptive testing based on item response theory. These steps can help transform ALES into an exam with more standardized testing conditions, thereby contributing to a more valid and reliable assessment of candidates.
Türkiye'de lisansüstü programlara başvurularda yaygın olarak Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) kullanılırken, uluslararası düzeyde Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavı [Graduate Record Examination (GRE)] ve Lisansüstü Yönetim Kabul Sınavı [Graduate Management Admission Test (GMAT)] tercih edilmektedir. ALES, GMAT ve GRE, akademik ve mesleki başarıyı ölçmek için kullanılan önemli sınavlar olmasından dolayı bu sınavların kullanım amacı, alt testleri, ölçeklenme şekli, psikometrik özellikleri, test güvenliği, test kuramı ve uygulanma şekli bakımından karşılaştırılmasını amaçlayan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak yürütülmüştür. Bu kapsamda alan yazın incelemesi yapılmış, elde edilen verilerin çözümlenmesinde karşılaştırmalı analiz yapılmıştır. Araştırma sonucunda, ALES’in GRE ve GMAT ile benzer becerileri ölçen benzer alt testlerden oluştuğu ve benzer güvenirlik yöntemlerinin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra ALES’in uygulanma şekli ve temel aldığı test kuramının GRE ve GMAT’ten farklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmada, ALES'in GRE ve GMAT gibi uluslararası test standartlarına ulaşabilmesi için test geliştirme süreçlerinde test eşitleme ve yanlılık analizlerinin yapılması, ayrıca madde tepki kuramına dayalı bilgisayar tabanlı uyarlanabilir testlerin uygulanması önerilmektedir. Bu adımlar, ALES’in daha standart test koşullarını sağlayan bir sınav haline gelmesini mümkün kılarak, adayların daha geçerli ve güvenilir bir şekilde değerlendirilmesine katkıda bulunabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | November 1, 2024 |
Acceptance Date | May 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |