Although it is known that the effective use of school gardens as learning areas has positive effects on all developmental areas of children, it is seen that most of the education process in schools is carried out uninterruptedly in the classrooms. Considering that school gardens, which are the most easily accessible and outdoor learning environment for children in early childhood, are suitable areas for the process of learning by doing, it is also very important to increase their functionality. In this context, the current study proposal was put forward in order to investigate the use of school gardens as a continuous learning environment during the education period in line with the opinions of preschool teachers and administrators working in public kindergartens affiliated to National Education in Etimesgut district of Ankara province. A case study, one of the qualitative research models, was used in the research. The study group of the research consists of preschool teachers and administrators working in 5 of 12 kindergartens in Etimesgut district of Ankara. Separate interview forms were prepared for teachers and administrators, and the data collected through fully structured interviews were subjected to descriptive analysis. In conclusion; In addition to the teachers who preferred to use school gardens for education, there were also those who stated that they were reluctant to use them due to the inadequacy of the gardens and parental reactions due to weather conditions. Teachers generally stated that they received support from administrators regarding the use of the garden, that the activities carried out in the garden contributed to the developmental areas of children, that they preferred fun activities such as free play, discovery and observation as activities for children, but that they wanted to have a garden profile that supported their creativity. Teachers and administrators; They described the garden of their dreams as an environment full of fruit trees, greener, larger, with hobby garden-style areas where children can move freely, observe and plant crops.
Okul bahçelerinin öğrenme alanları olarak etkin şekilde kullanılmasının; çocukların tüm gelişimsel alanlarına olumlu etkilerinin olduğu bilinmesine rağmen okullarda eğitim öğretim sürecinin büyük bir kısmının sınıflarda kesintisiz gerçekleştirildiği görülmektedir. Erken çocukluk döneminde, çocuklar için en kolay ulaşılabilir ve en yakın sınıf dışı öğrenme ortamı olan okul bahçelerinin yaparak yaşayarak öğrenme süreci için uygun alanlar olduğu düşünüldüğünde işlevselliğinin artırılması da oldukça önem arz etmektedir. Bu bağlamda Ankara ili Etimesgut ilçesinde millî eğitime bağlı devlet anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin ve yöneticilerin görüşleri doğrultusunda okul bahçelerinin eğitim öğretim dönemi boyunca, kesintisiz öğrenme ortamı olarak kullanımının araştırılması amacıyla mevcut çalışma önerisi ortaya konulmuştur. Araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Etimesgut ilçesinde bulunan 12 anaokulundan 5 tanesinde görev alan okul öncesi öğretmenleri ve yöneticileri oluşturmaktadır. Öğretmen ve yöneticiler için ayrı ayrı görüşme formu hazırlanmış olup tam yapılandırılmış mülakatlarla toplanan veriler, betimsel analize tabi tutulmuştur. Sonuç olarak; eğitim için okul bahçelerini kullanmayı tercih eden öğretmenlerin yanı sıra, bahçelerin yetersizliği ve hava şartlarına bağlı olarak veli tepkisi sebebi ile kullanırken çekimser davrandıklarını ifade edenler olmuştur. Öğretmenler genelde, bahçe kullanımı konusunda yöneticilerden destek aldıklarını, bahçede yapılan etkinliklerin çocukların gelişimsel alanlarına katkı sağladığını, çocuklar için etkinlik olarak serbest oyun, keşif ve gözlem yapma gibi eğlenceli aktiviteleri tercih ettiklerini ancak yaratıcılıklarını destekleyici bir bahçe profiline sahip olmak istediklerini ifade etmişlerdir. Öğretmen ve yöneticiler; hayallerindeki bahçeyi ise meyve ağaçları ile dolu, daha yeşil, büyük, çocukların özgürce hareket edip, gözlem yapabileceği ve ekip dikebileceği hobi bahçesi tarzı alanların olduğu bir ortam şeklinde tasvir etmişlerdir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 1, 2025 |
| Submission Date | June 14, 2024 |
| Acceptance Date | June 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 248 |