Ethic is a process that people make decisions based on values. Everyone has inherent and subjective own world that the person interprets and reacts to different situations depending on her/his value. World Tourism Organization has accepted the global ethical principles statement in tourism in an attempt to benefit on maximum level of rapidly developing and growing international tourist mobility for brand destinations and this statement also aims to minimize the negative environmental and cultural problems that those facilities will reveal. This study mainly aims to determine the perception of the level of application of global ethic codes in tourism by higher education students who have undergraduate tourism education. And also it is to determine whether the perception of the level of implementation of global codes of ethics in tourism differ from age, gender and the situation of awareness of global code of ethics before. In this context, face to face and drop-collect survey methods have been implemented to Kastamonu University Tourism Faculty students and collected data has been analyzed in SPSS 22. According to the analysis results obtained students indicated that the most applied factor is "Freedom in the Tourism Movement" and the least one is the "Rigths of Employess and Enterpreneurs in the Tourism Sector". On the other side, it has been determined that students evaluate the level of implementation of Küresel codes of ethics differently in tourism depending on their the sex, age, nationality and the situation of awareness of küresel code of ethics before
ik, insanların değerlere dayalı kararlar verdiği bir süreçtir. Herkesin kendi değerlerine bağlı olarak, çeşitli durumları yorumladığı ve tepki verdiği içsel ve öznel bir dünyası vardır. Dünya Turizm Örgütünün 1 Ekim 1999 tarihinde; hızla gelişmekte ve artış gösteren uluslararası turistik hareketliliğin marka varış noktaları için en fazla yararı sağlaması ve bu faaliyetlerin ortaya çıkaracağı olumsuz çevresel ve kültürel sorunların en aza indirilmesi amacıyla turizmde küresel etik kodları bildirgesini kabul etmiştir. Bu çalışma temel olarak lisans düzeyinde turizm eğitimi alan yükseköğretim öğrencilerinin turizmde küresel etik kodların uygulanma düzeylerini algılamalarının belirlenmesi ve bu turizmde küresel etik kodların uygulanma düzeylerini algılamalarının, yaş cinsiyet, uyruk ve etik kodları duyma durumuna bağlı olarak farklık gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu kapsamda Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesinde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerine yüz-yüze, bırak-topla yaklaşımlarının uygulandığı bir yöntem ile anket uygulanmıştır ve toplanan veriler SPSS 22 ile analiz edilmiştir. Elde edilen analiz sonuçlarına göre öğrencilerin en fazla uygulanan olarak “Turizm hareketinde özgürlük” faktörünü gördüğünü, en az uygulanan olarak da “Turizm Sektöründe Çalışanların ve Girişimcilerin Hakları” faktörünü görmüşlerdir. Diğer yandan öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, uyrukları ve etik ilkeleri daha önce duyma durumlarına bağlı olarak, turizmde küresel etik kodların uygulanma düzeylerini farklı değerlendirdikleri tespit edilmiştir
Other ID | JA46SR35AN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies