The aim of this study is to
develop a valid and reliable scale determining the prospective teachers’ attitudes
towards the botanic gardens. For this aim, literature review was made by the
researchers and the 76 item-draft scale was prepared by getting the expert
opinion for these initial items. This draft scale, which was a five-point
Likert type, was applied to 381 prospective teachers in total, which includes
54 (46 female, 8 male) biology and 327 (276 female, 51 male) science department
students at Ataturk University, Education Faculty of Kazım Karabekir. The
validity and reliability analyses of the scale were made in the light of the
data obtained through the study conducted with the participants. In the result
of the item analysis and exploratory factor analysis, it was found that the
scale had a construct of 3 factors with 49 items and the total variance
explained was 50.478%. Cronbach Alpha internal consistency was calculated for
the reliability analyses of the scale and it was found as .963 for the whole
scale. As a result, these findings showed that the scale is a valid and
reliable measurement tool for determining the prospective teachers’ attitudes towards
botanic gardens.
Bu
çalışma, öğretmen adaylarının botanik bahçeleri hakkındaki tutumlarını belirlemeye
yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç
doğrultusunda araştırmacılar tarafından öncelikle ilgili literatür taranmış ve
buna göre öncül maddeler hazırlanarak 76 maddelik ölçek soruları oluşturulmuştur.
Sonrasında ise söz konusu maddeler için uzman görüşü alınarak ölçeğin deneme
formu hazırlanmıştır. 5’li Likert tipinde hazırlanan ölçeğin deneme formu
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 54 (46
kız, 8 erkek) biyoloji ve 327 (276 kız, 51 erkek) fen bilgisi alanından olmak
üzere toplam 381 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulama sonrası elde edilen
veriler doğrultusunda ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin
geçerlik aşamalarında yapılan madde analizi ve açıklayıcı faktör analizi
sonrasında ölçeğin toplam varyansın %50.478’ini açıklayan ve 49 maddeden oluşan
üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçeğin güvenirlik
analizlerinde Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmış ve 0.963 değeri
bulunmuştur. Elde edilen bu bulgular, bu ölçme aracının öğretmen adaylarının
botanik bahçeleri hakkındaki tutumlarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir
ölçek olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Forest Industry Engineering |
Journal Section | Forest Management |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Submission Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |