Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 20 , 621 - 648, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.553783

Öz



Bu çalışmanın amacı “Çözünürlüğe
Etki Eden Faktörler” konusunun Tahmin-Gözle-Açıkla (TGA) ve anlaşma halkaları
yöntemi ile işlenmesi ile öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerinin gelişimine
etkisini ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın başında, ‘‘Çözünürlüğe etki eden
faktörler’’ konusuna uygun hazırlanan planlı biçimlendirici değerlendirme
sorusu ile öğrencilerin kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca
uygulama sonrasında öğrencilerin bu yöntem hakkındaki görüşleri
değerlendirilmiştir. Bu çalışma, uygulama odaklı bir eylem araştırması olup,
12. sınıfta öğrenim gören 23 öğrenci ile toplam 4 ders saatinde yürütülmüştür.
Uygulama sonrasında öğrencilere planlı biçimlendirme sorusu tekrar uygulanmış
ve ayrıca öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. İki aşamadan oluşan planlı
biçimlendirici sorunun analizi yine iki aşamalı olarak yapılmıştır. Sonuç
olarak bu yöntem akılda kalıcı, ilgi çekici olması ve dersin öğrenilmesini
kolaylaştırması bakımından etkili olmuştur.



Kaynakça

  • Altınok, O. (2017). TGA tekniğine dayalı laboratuvar etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının argüman oluşturma becerilerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize. Bilen, K. (2009). Tahmin et-gözle-açıkla yöntemine dayalı lâboratuar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Doktora tezi (basılmamış). Gazi Üniversitesi, 169s, Ankara. Bell, B. & Cowie, B. (2000). The Characteristics of Formative Assessment in Science Education. 2001John Wiley & Sons, Inc. Pp. 536-553. Retrieved September 13, 2012 from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.1022/ Bennett, R.E. (2011). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25. http://dx.doi.org/10.1080/0969594X.2010.513678 Black, P. (1996). Formative assessment and the improvement of learning. British Journal of Special Education, 23(2), 51-56. Boston, C. (2002). The concept of formative assessment. Eric Digest, 8, 101- 105. Bourgeois, S.P., Dutura, A.A., Mccrohan, H.D., Riviere P.E., Smith, H.E., Souza, R., & Pariser, E.R. (1986). Experimenting with water: factors affecting the solubility of substances in water. Journal of Marine Education, 7(1), 15-50. Buldur, S. (2014). Performansa dayalı tekniklerle yürütülen biçimlendirmeye yönelik değerlendirme sürecinin öğretmen ve öğrenci üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Bulunuz, M., ve Bulunuz, N. (2013). Fen öğretiminde biçimlendirici değerlendirme ve etkili uygulama örneklerinin tanıtılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(4), 119- 135. Bulunuz, M., ve Bulunuz, N. (2014). Fen öğretiminde biçimlendirici değerlendirme ve etkili uygulama örneklerinin tanıtılması II. Yeni Türkiye Dergisi, 59, 1278-1283. Bulunuz, M., ve Bulunuz, N. (2016). Biçimlendirici değerlendirme sorusu kullanılarak lise öğrencilerine eylemsizlikle ilgili yapılan öğretimin değerlendirilmesi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, (ATED), 6(2), 50-62. Bulunuz, N., Bulunuz, M., ve Peker, H. (2014). Effects of formative assessment probes integrated in extra-curricular hands-on science: Middle school students’understanding. Journal of Baltic Science Education, 13(2), 243-258. Choi, K., Nam, J. H., & Lee, H. (2001). The effects of formative assessment with detailed feedback on students’ science learning achievement and attitudes regarding formative assessment. Science Educational International, 12(2), 28-34. Cooper-Twamley, S.M., (2009). Action research and ıts effects on teacher efficacy: A Mixed Methods Case Study. M.E. Thesis. Submitted to the Graduate Faculty of Baylor University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education Coştu, B., Ayas, A., Açıkkar, E. ve Çalık, M. (2007). Çözünürlük konusu ile ilgili kavramlar ne düzeyde anlaşılıyor?. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24 (2), 13-28. Cowie, B. & Bell, B. (1999). A model of formative assessment in science education. Assessment in Education, 6(1), 101-116. doi:10.1080/09695949993026 Fluckiger, J., Tixier, Y.T., Pasco, R., & Danielson, K. (2010). Formative feedback: Involving students as partners in assessment to enhance learning. College Teaching, 58(4), 136-140. Furtak, E. M., Ruiz Primo, M. A., Shemwell, J. T., Ayala, C. C., Brandon, P. R., Shavelson, R. J., & Yin, Y. (2008). On the fidelity of implementing embedded formative assessments and its relation to student learning. Applied Measurement in Education, 21, 360-389. http://dx.doi.org/10.1080/08957340802347852 Karataş, F.Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (13), 54. Keeley, P. (2008). Science formative assessment: 75 practical strategies for linking assessment, instruction, and learning. California: Corwin ve NSTA Press. Keeley, P. & Harrington, R. (2014). Vol.2 Uncovering student ideas in physical science 39 new electricity and magnetism formative assessment probes. Arlington, Virginia: NSTA Press. Köse, S., Bilen, K. ve Uçak, E. (2010). Predict-observe-explain (POE) strategy as a diagnostic tool to determine pre-service primary teachers’ misconception on food synthesis of plants and photosynthesis. Proceedings of the 6th International Conference on Education, JULY 8-10, Samos Island, Greece, 96-105. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim Kimya Dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi. Özbaş, G. Tüdeş, T., İleri, E., ve Duman, M. (2013). Formatif Değerlendirmenin Öğrenme Sürecine Etkisinin Belirlenmesi, 28 Ağustos 2018 tarihinde https://docplayer.biz.tr/17885878-Formatif-degerlendirmenin-ogrenme-surecine-etkisinin-belirlenmesi.html adresinden ulaşılmıştır. Stull, J.C., Varnum, S.C., Ducette J., Schiller, J., & Bernacki, M. (2011). The many faces of formative assessment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23 (1), 30-39. Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2011). Yüzme-batma, kaldırma kuvveti ve basınç kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (1), 79-110. Tezcan, H., and Bilgin, E. (2004). Liselerde çözünürlük konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin ve bazı faktörlerin öğrenci başarısına etkileri. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, (3), 175-191. White, R., & Gunstone, R. (1992). Probing Understanding. The Falmer Press. London and New York. Yalaki, Y. (2010). Simple formative assessment high learning gains in college general chemistry. Eurasian Journal of Educational Research, 40, 223-241. Yıldırım, A. ve Şimşek A.(2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri: Seçkin Yayıncılık. Yuladır, C. ve Doğan, S. (2009). Eylem araştırmasının eğitimde kullanımı. Ekev Akademi Dergisi, 13, 105- 122.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Rusçuklu 0000-0002-7227-4460

Zehra Özdilek 0000-0002-0441-1048

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Rusçuklu, P., & Özdilek, Z. (2019). Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 621-648. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553783
AMA Rusçuklu P, Özdilek Z. Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:621-648. doi:10.17494/ogusbd.553783
Chicago Rusçuklu, Pınar, ve Zehra Özdilek. “Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları Ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 621-48. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553783.
EndNote Rusçuklu P, Özdilek Z (01 Nisan 2019) Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 621–648.
IEEE P. Rusçuklu ve Z. Özdilek, “Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 621–648, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.553783.
ISNAD Rusçuklu, Pınar - Özdilek, Zehra. “Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları Ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 621-648. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553783.
JAMA Rusçuklu P, Özdilek Z. Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:621–648.
MLA Rusçuklu, Pınar ve Zehra Özdilek. “Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları Ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 621-48, doi:10.17494/ogusbd.553783.
Vancouver Rusçuklu P, Özdilek Z. Bütünleştirilmiş Anlaşma Halkaları ve TGA Yönteminin Çözünürlüğe Etki Eden Faktörler Konusundaki Kavramsal Anlamaya Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:621-48.