Okul Müdürlerinin Soruşturma Görevlerini Yerine Getirirken Karşılaştıkları Sorunlar
Yıl 2020,
Cilt: 39 Sayı: 1, 138 - 154, 30.06.2020
Hüseyin Ekinci
,
Ali Sabancı
Öz
Bu çalışmada okul müdürlerinin muhakkiklik
görevlerini yerine getirirken karşılaştıkları sorunlar incelenmiştir.
Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olan Olgubilim/Fenomenoloji deseni
kullanılmıştır. Çalışma gurubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme
kullanılmıştır. Sonuç olarak çalışma gurubu gönüllü olarak katılmayı kabul eden
6 ilköğretim okulu müdüründen oluşmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak
yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Analiz sürecinde nitel
araştırma paket programı QSR N-VİVO12 kullanılarak betimsel ve içerik analizi
yöntemleri kullanılmıştır. Okul müdürleri muhakkiklik için verilen hizmet içi
eğitimi yetersiz bulmakta, verilen hizmet içi eğitimi yine bir okul müdürünün
değil de alanda uzman kişilerin vermesi gerektiğini düşünmektedirler. Okul
müdürleri görev emrinde belirtilen süre, görev emrinin düzenlenmesi ve içeriği
ile ilgili olarak çeşitli sorunlar olduğunu ve hatalardan dolayı zaman
kayıpları ve güçlükler ortaya çıktığını bildirmişlerdir. Okul müdürleri
konulara tam olarak hâkim olmadıklarını, vicdani ve psikolojik olarak olumsuz
etkilendiklerini belirtmektedirler. Okul müdürleri soruşturmayı yürütürken
baskılarla karşılaşabildikleri ve bu nedenlerle soruşturmanın seyrinin olumsuz
etkilenmesine ilişkin kaygılar taşıdıkları anlaşılmaktadır. Okul müdürleri
ifade alırken istenmeyen durumların ortaya çıkabildiğini ifade etmişlerdir. Okul
müdürleri muhakkiklik ile ilgili mevzuatların çok kapsamlı bulduklarını,
mevzuattın açık olmadığı durumlarda yoruma dayalı sonuç üretmede güçlüklerle
karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Okul müdürleri soruşturma sürecinde
delilleri toplarken bazı delillerin eksik verildiğini bunun da soruşturmanın
seyrini etkilediğini belirtmişlerdir. Okul müdürleri soruşturma görevleri için
kendilerine verilen çalışma süresinin az olduğunu ifade etmişlerdir.
Kaynakça
- Aydın, M. (2014a). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık.
- Aydın, M. (2014b). Eğitim yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Ayvaz, M. (2017). Okul Müdürlerinin muhakkiklik görevine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisan tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Beyhan, A. (2008). İlköğretim müfettişlerinin disiplin soruşturması sürecinde karşılaştıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bolat, T., Seymen, O. A., Bolat, O. İ., Erdem, B. (2008). Yönetim ve organizasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Bursalıoğlu, Z. (2013). Eğitim yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Creswel, J.W. (2014). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev: S.B.Demir ve M.Bütün) Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Ceza Muhakemesi Kanunu. (2004, 12 Nisan) Resmî Gazete (Sayı: 25673). Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5271.pdf adresinden alınmıştır.
- Çelebi, N., Övür, M. Ve Eravcı, F. (2017). Soruşturma grubunda görev yapan il eğitim denetmenlerinin içinde karşılaştıkları sorunlar. MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 1-30.
- Devlet Memurları Kanunu. (1965, 23 Temmuz) Resmî Gazete (Sayı: 12056). Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf adresinden alınmıştır.
- Düztepe, H. (2019). Öğretmen, yönetici ve müfettişlerin okul müdürlerinin muhakkiklik görevlerine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Antalya Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstütüsü.
- Erdem, H.B. (2010) İlköğretim müfettişlerinin görevlerini yerine getirirken karşılaştıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisan tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
- George, J., M. & Jones, G., R. (2012) Understanding and managing organizational behavior, sixth edition. Boston: Prentice Hall.
- İl İdaresi Kanunu (1949, 18 Haziran)). Resmî Gazete (Sayı: 7236). Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.3.5442.pdf adresinden alınmıştır.
- Kaya, Y. K. (1991). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye’deki uygulama. 4. Basım, Ankara: Set Ofset Matbaacılık.
- Kaya, N. ve Doğan, C. (2002). Soruşturma rehberi. Ankara: (Yazarın Kendi Basımı) Dağıtım: Seçkin Dağıtım.
- Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (G. Arastaman, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- MEB (2002). Milli Eğitim Bakanlığı Taşra Teşkilatı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Projesi Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_11/29021616_meb_tasra_tky_uygulama.pdf adresinden alınmıştır.
- MEB (2006). İnceleme Soruşturma ve Ön İnceleme Rehberi. Ankara: Teftiş Kurulu Başkalığı Yayınları, Yayın No: 46. Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: https://istanbul.meb.gov.tr/meb_iys.../18134102_Ynceleme_-_sorusturma_rehberi.doc adresinden alınmıştır.
- Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığı İle Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği. (2014, 24 Mayıs). Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140524-18.htm adresinden alınmıştır.
- Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 26 Temmuz) Resmî Gazete (Sayı: 29072). Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1703.pdf adresinden alınmıştır.
- Özer, N. ve Yılmaz A. (2015). Maarif müfettişlerinin inceleme-soruşturma çalışmalarını yürütürken karşılaştıkları sorunlar. Eğitime Bakış, 11(33), 56-61.
- Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
- Özmen, F. ve Şahin, Ş. (2010) İlköğretim müfettişlerinin soruşturma görevini yerine getirirken karşılaştığı sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 1, 92- 109.
- Sezer, C. (2006). Öğrenen örgüt düşüncesi ve öğrenen örgütler. (Editörler: M. Ş. Şimşek ve Said Kıngır). Çağdaş yönetim araçlarından seçmeler. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Taymaz, H. (2013). Eğitim sisteminde teftiş-kavramlar ilkeler yöntemler. Ankara: Pegem Yayınları.
- Türk Dil Kurumu. (2017). Muhakkik. Erişim tarihi: 30/05/2019 Erişim adresi:http://www.tdk.gov.tr/index.phpoption=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5c933def947c75.09354649 adresinden alınmıştır.
- Ünal, A. ve Kafalı, O. (2017) Soruşturmacı olarak görevlendirilen okul müdürlerinin soruşturma sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Bildiri Özetleri Kitabı: Ejer.
- Viera, A. J., Garret, J.M. (2005). Understanding inerobserver greement: the kappa statistic. Family Medicine Journal. 37(5), 360-363.
- Yıldırım, C. , Beycioğlu, K. Uğurlu, C. T. Ve Sincar, M. (2012). Eğitim müfettişlerinin görev alanları açısından karşılaştıkları sorunlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1),1-21.
- Yıldırım, M. Z., Çiftçi, M., Türkmen, Ş. VE Çalışkan, Ö. (2003). İnceleme ve soruşturma. Ankara: Alp Yayınevi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.