Research Article
BibTex RIS Cite

TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi

Year 2020, Volume: 39 Issue: 1, 185 - 201, 30.06.2020

Abstract

Nitelikli
olduğu kabul edilen dizinli dergilerde yayınlanan bilimsel araştırmalar, istenilen
bilgiye ulaşabilmek için, sistematik veri toplama ve analiz etme süreci olarak ifade
edilebilir. Bilimsel bir konuda analiz çalışması yapmak o konunun derinliği ve
yaygınlığı hakkında bilgiler vermekte, incelenen verilerin genel görünümünü
ortaya çıkarabilmektedir. Bu araştırmanın amacı son yıllarda ülkemizde akademik
yükselmede de kabul edilen TR Dizin kapsamında yer alan eğitim fakültesi
bünyesinde yayımlanan eğitim dergilerinde yayınlanmış fen makalelerinin yöntem
analizini gerçekleştirmektir. Gerçekleştirilen bu çalışma analitik çalışmalar
kapsamında değerlendirilen doküman analizi yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırma
çerçevesinde belirlenen yirmi beş TR Dizin kapsamındaki eğitim dergisi incelenmiş
ve 2015 yılından günümüze yayınlanmış toplam 4574 makale içerisinden 379
makalenin fen eğitimi alanında gerçekleştirilmiş araştırma olduğu
belirlenmiştir. İncelenen yıllar dikkate alındığında günümüze doğru geldikçe
fen eğitiminde yayınlanan makalelerin toplam makalelere oranları analiz edilen
dergiler bağlamında bir artış gösterdiği tespit edilmiştir. Belirlenen fen
eğitimi makalelerinin yöntemleri irdelendiğinde, en çok tercih edilen yöntemin
deneysel yöntem olduğu en az tercih edilen yöntemlerin gelişimci araştırma ve
meta analiz yöntemleri olduğu bazı makalelerde ise çalışmaların yöntemlerinin
belirtilmediği sonucuna varılmıştır. Araştırma sonunda gelişen ve değişen fen
eğitim programlarına dayalı olarak bu alanda araştırmaların daha da
arttırılması gerektiğine vurgu yapılarak ulaşılan sonuçlar bağlamında benzer çalışmalar
gerçekleştirmeyi planlayan araştırmacılara yön verecek gerekli önerilerde
bulunulmuştur.

References

  • Altıparmak, M. ve Nakiboğlu, M. (2005). Fen bilimleri eğitimi lisansüstü tez çalışmalarında uygulanan nitel ve nicel yöntemler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 355-358.
  • Altun, E. ve Özsevgeç, T. (2016). 2005-2015 Yılları Arasında Argümantasyon Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(2), 74-87.
  • Asan A. (2005). SCI-Expanded, SSCI, AHCI ve Etki Faktörü (=Impact Factor). Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık-2005. 3. Ulusal Sempozyumu. Sempozyum kitapçığı Türk Tıp Dizini, 221-263, TÜBİTAK, Ankara.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, S., Değirmenci, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: yöntem analizi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Başol, G. (2006). 2001-2006 Yılları Arasında Türkiye’de Eğitim Alanında Belli Başlı İndeksli Dergilerde Yayımlanan Araştırma Makalelerin Metodolojik Bakımdan Değerlendirilmesi, XV. Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Muğla
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2010). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi, Kuram Uygulama ve Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. ve Balım, A. G. (2011). Fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerdeki yöntemsel ve istatistiksel sorunlar. İlköğretim Online, 10(1), 206-218.
  • Karamustafaoğlu O. & Değirmenci S. (2018). Method tendency analysis of science education papers published in education faculties journals, Caucasian Journal of Science, 5(2), 50-64.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 87-102.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. United States of America: Sage Publications.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing education program evaluations. Educational Researcher, 37(1), 5-14.
  • Tutar, M., Kurt, M., & Karamustafaoğlu, O. (2017). Fen Bilimleri Eğitimindeki Beyin Temelli Öğrenme Araştırmalarının İncelenmesi (2000-2015 Yılları Arası). Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 236- 249.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitim Bilim Alanında Aynı Araştırma Sorusunu Yanıtlamak için Farklı Araştırma Tekniklerinin Birlikte Kullanılması. Eğitim ve Bilim, 26(120), 8-13.
  • URL-1 (2019) https://dergipark.org.tr/ozelegitimdergisi erişim tarihi: 15.10.2019
Year 2020, Volume: 39 Issue: 1, 185 - 201, 30.06.2020

Abstract

References

  • Altıparmak, M. ve Nakiboğlu, M. (2005). Fen bilimleri eğitimi lisansüstü tez çalışmalarında uygulanan nitel ve nicel yöntemler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 355-358.
  • Altun, E. ve Özsevgeç, T. (2016). 2005-2015 Yılları Arasında Argümantasyon Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(2), 74-87.
  • Asan A. (2005). SCI-Expanded, SSCI, AHCI ve Etki Faktörü (=Impact Factor). Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık-2005. 3. Ulusal Sempozyumu. Sempozyum kitapçığı Türk Tıp Dizini, 221-263, TÜBİTAK, Ankara.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, S., Değirmenci, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: yöntem analizi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Başol, G. (2006). 2001-2006 Yılları Arasında Türkiye’de Eğitim Alanında Belli Başlı İndeksli Dergilerde Yayımlanan Araştırma Makalelerin Metodolojik Bakımdan Değerlendirilmesi, XV. Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Muğla
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2010). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi, Kuram Uygulama ve Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. ve Balım, A. G. (2011). Fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerdeki yöntemsel ve istatistiksel sorunlar. İlköğretim Online, 10(1), 206-218.
  • Karamustafaoğlu O. & Değirmenci S. (2018). Method tendency analysis of science education papers published in education faculties journals, Caucasian Journal of Science, 5(2), 50-64.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 87-102.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. United States of America: Sage Publications.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing education program evaluations. Educational Researcher, 37(1), 5-14.
  • Tutar, M., Kurt, M., & Karamustafaoğlu, O. (2017). Fen Bilimleri Eğitimindeki Beyin Temelli Öğrenme Araştırmalarının İncelenmesi (2000-2015 Yılları Arası). Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 236- 249.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitim Bilim Alanında Aynı Araştırma Sorusunu Yanıtlamak için Farklı Araştırma Tekniklerinin Birlikte Kullanılması. Eğitim ve Bilim, 26(120), 8-13.
  • URL-1 (2019) https://dergipark.org.tr/ozelegitimdergisi erişim tarihi: 15.10.2019
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Özlem Boz This is me 0000-0002-8748-521X

Salih Değirmenci 0000-0002-0956-9151

Publication Date June 30, 2020
Acceptance Date June 12, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 39 Issue: 1

Cite

APA Karamustafaoğlu, O., Boz, Ö., & Değirmenci, S. (2020). TR Dizinli Dergilerde Yayınlanmış Fen Eğitimi Makaleleri: 2015’ten Günümüze Yöntem Analizi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(1), 185-201. https://doi.org/10.7822/omuefd.636488