Research Article
BibTex RIS Cite

YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 11 Issue: 1, 36 - 50, 01.01.2019

Abstract

Toplam Kalite Yönetimi günümüzde her sektörde önemli olan bir kalite felsefe
yaklaşımı ve yönetim anlayışıdır. Toplam Kalite Yönetiminin uygulanması için
gerekli olan kritik başarı faktörleri sektör ve alana göre değişiklik gösterse de
önemleri uygulamanın başarılı olması için her zaman yüksektir. Yükseköğretim
sektöründe artan rekabet ile kalite anlayışı önemli hale gelmiştir. Çalışmada
Fakülte ve Enstitü bazında uzman karar vericiler tarafından Bulanık DEMATEL
ile toplam kalite yönetimi uygulamasının başarılı olabilmesi için önemli olan
kritik başarı faktörleri değerlendirilmiş ve her bir faktör için önem derecesi elde
edilmiştir. Analizler ile yöneticilerin hangi faktörlere odaklanması gerektiğine
dair sonuçlar elde edilmiş ve sonuçlar tartışılmıştır. 

References

  • Ahire, S. L., Golhar, D. Y., & Waller, M. A. (1996). Development and validation of TQM implementation constructs. Decision sciences, 27(1), 23-56.
  • Ahmad, H., Francis, A., & Zairi, M. (2007). Business process reengineering: critical success factors in higher education. Business Process Management Journal, 13(3), 451-469.
  • Capon, N., Kaye, M. M., & Wood, M. (1995). Measuring the success of a TQM programme. International Journal of Quality & Reliability Management, 12(8), 8- 22.
  • Dilber, M., Bayyurt, N., Zaim, S., & Tarim, M. (2005). Critical factors of total quality management and its effect on performance in health care industry: a Turkish experience. Problems and Perspectives in Management, 4(1), 220-234.
  • Fryer, K. J., Antony, J., & Douglas, A. (2007). Critical success factors of continuous improvement in the public sector: a literature review and some key findings. The TQM Magazine, 19(5), 497-517.
  • Gabus, A., & Fontela, E. (1973). Perceptions of the world problematique: Communication procedure, communicating with those bearing collective responsibility. Battelle Geneva Research Centre, Geneva, Switzerland.
  • Kanji, G. K., Malek, A., & Tambi, B. A. (1999). Total quality management in UK higher education institutions. Total Quality Management, 10(1), 129-153.
  • Kasul, R. A., & Motwani, J. G. (1995). Total quality management in manufacturing: thematic factor assessment. International Journal of Quality & Reliability Management, 12(3), 57-76.
  • Kaynak, H. (2003). The relationship between total quality management practices and their effects on firm performance. Journal of operations management, 21(4), 405-435.
  • Lin, C. J., & Wu, W. W. (2008). A causal analytical method for group decisionmaking under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 34(1), 205- 213.
  • Mazzarol, T. (1998). Critical success factors for international education marketing. International Journal of Educational Management, 12(4), 163-175.
  • Naktiyok, A., & Küçük, O. O. (2003). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Kritik Faktörlerinin Örgütsel Performans Üzerine Etkileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (21). 43-65.
  • Owlia, M. S., & Aspinwall, E. M. (1997). TQM in higher education-a review. International Journal of Quality & Reliability Management, 14(5), 527-543.
  • Porter, L. J., & Parker, A. J. (1993). Total quality management—the critical success factors. Total quality management, 4(1), 13-22.
  • Ustasüleyman, T., & Perçin, S. (2012). Bulanik Analitik Hiyerarşi Süreci Yaklaşimi İle Toplam Kalite Yönetimi (Tky) Uygulamalarinda Kritik Başari Faktörlerinin Önem Derecesinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1). 147-164
  • Yusof, S. R. M., & Aspinwall, E. (1999). Critical success factors for total quality management implementation in small and medium enterprises. Total Quality Management, 10(4-5), 803-809.
  • Zakuan, N., Muniandy, S., Saman, M. Z. M., Ariff, M. S. M., Sulaiman, S., & Jalil, R. A. (2012). Critical success factors of total quality management implementation in higher education institution: a review. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(12), 19.

EVALUATION OF CRITICAL SUCCESS FACTORS FOR TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION WITH FUZZY DEMATEL APPROACH

Year 2019, Volume: 11 Issue: 1, 36 - 50, 01.01.2019

Abstract

Total Quality Management is a quality philosophy and management approach
that is important in every sector today. Critical success factors required for
implementation of Total Quality Management vary by sector and area, but their
importance is always high for the application to be successful. With the
increasing competition in the higher education sector, quality concept has become
important. Critical success factors which are important for the successful
implementation of Total Quality Management were evaluated by the expert
decision makers on the basis of Faculty and Institute using Fuzzy DEMATEL in
the study and importance level for each factor was obtained. With the analyzes,
the results of which factors managers should focus on are obtained and the results
are discussed.

References

  • Ahire, S. L., Golhar, D. Y., & Waller, M. A. (1996). Development and validation of TQM implementation constructs. Decision sciences, 27(1), 23-56.
  • Ahmad, H., Francis, A., & Zairi, M. (2007). Business process reengineering: critical success factors in higher education. Business Process Management Journal, 13(3), 451-469.
  • Capon, N., Kaye, M. M., & Wood, M. (1995). Measuring the success of a TQM programme. International Journal of Quality & Reliability Management, 12(8), 8- 22.
  • Dilber, M., Bayyurt, N., Zaim, S., & Tarim, M. (2005). Critical factors of total quality management and its effect on performance in health care industry: a Turkish experience. Problems and Perspectives in Management, 4(1), 220-234.
  • Fryer, K. J., Antony, J., & Douglas, A. (2007). Critical success factors of continuous improvement in the public sector: a literature review and some key findings. The TQM Magazine, 19(5), 497-517.
  • Gabus, A., & Fontela, E. (1973). Perceptions of the world problematique: Communication procedure, communicating with those bearing collective responsibility. Battelle Geneva Research Centre, Geneva, Switzerland.
  • Kanji, G. K., Malek, A., & Tambi, B. A. (1999). Total quality management in UK higher education institutions. Total Quality Management, 10(1), 129-153.
  • Kasul, R. A., & Motwani, J. G. (1995). Total quality management in manufacturing: thematic factor assessment. International Journal of Quality & Reliability Management, 12(3), 57-76.
  • Kaynak, H. (2003). The relationship between total quality management practices and their effects on firm performance. Journal of operations management, 21(4), 405-435.
  • Lin, C. J., & Wu, W. W. (2008). A causal analytical method for group decisionmaking under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 34(1), 205- 213.
  • Mazzarol, T. (1998). Critical success factors for international education marketing. International Journal of Educational Management, 12(4), 163-175.
  • Naktiyok, A., & Küçük, O. O. (2003). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Kritik Faktörlerinin Örgütsel Performans Üzerine Etkileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (21). 43-65.
  • Owlia, M. S., & Aspinwall, E. M. (1997). TQM in higher education-a review. International Journal of Quality & Reliability Management, 14(5), 527-543.
  • Porter, L. J., & Parker, A. J. (1993). Total quality management—the critical success factors. Total quality management, 4(1), 13-22.
  • Ustasüleyman, T., & Perçin, S. (2012). Bulanik Analitik Hiyerarşi Süreci Yaklaşimi İle Toplam Kalite Yönetimi (Tky) Uygulamalarinda Kritik Başari Faktörlerinin Önem Derecesinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1). 147-164
  • Yusof, S. R. M., & Aspinwall, E. (1999). Critical success factors for total quality management implementation in small and medium enterprises. Total Quality Management, 10(4-5), 803-809.
  • Zakuan, N., Muniandy, S., Saman, M. Z. M., Ariff, M. S. M., Sulaiman, S., & Jalil, R. A. (2012). Critical success factors of total quality management implementation in higher education institution: a review. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(12), 19.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Aksaraylı

Osman Pala

Dilayla Bayyurt

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Aksaraylı, M., Pala, O., & Bayyurt, D. (2019). YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(1), 36-50.
AMA Aksaraylı M, Pala O, Bayyurt D. YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. January 2019;11(1):36-50.
Chicago Aksaraylı, Mehmet, Osman Pala, and Dilayla Bayyurt. “YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 11, no. 1 (January 2019): 36-50.
EndNote Aksaraylı M, Pala O, Bayyurt D (January 1, 2019) YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 11 1 36–50.
IEEE M. Aksaraylı, O. Pala, and D. Bayyurt, “YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 11, no. 1, pp. 36–50, 2019.
ISNAD Aksaraylı, Mehmet et al. “YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 11/1 (January 2019), 36-50.
JAMA Aksaraylı M, Pala O, Bayyurt D. YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2019;11:36–50.
MLA Aksaraylı, Mehmet et al. “YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 11, no. 1, 2019, pp. 36-50.
Vancouver Aksaraylı M, Pala O, Bayyurt D. YÜKSEK ÖĞRETİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ İÇİN KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİNİN BULANIK DEMATEL YAKLAŞIMI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2019;11(1):36-50.