Research Article
BibTex RIS Cite

Pre-Service Science Teachers' Universal Science Literacy Levels Across The Statistical Regional Units

Year 2020, , 112 - 133, 01.05.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.536777

Abstract

The
purpose of the current study is to determine the Universal Science Literacy
level of pre-service science teachers attending universities located in
different units of Turkish Statistical Regions and to investigate whether the
universal science literacy level varies significantly depending on the
variables of gender and grade level.  The
current study was carried out with the participation of a total of 1088
first-year pre-service science teachers and 920 fourth-year pre-service science
teachers enrolled in the education faculties of 20 different universities from
12 different statistical regions of Turkey in the spring term of 2015-2015
academic year. The total number of the participants is 2008 and 1564 of them
are females and 444 are males. The findings revealed that the pre-service
science teachers’ universal science literacy level is high in all the
dimensions.
Moreover, it was concluded that the female
participants’ universal literacy level is higher than that of the male
participants and the fourth-year students’ universal literacy level is higher
than that of the first-year students. On the other hand, the level of universal
science literacy was found to be varying depending on the units of Turkish
Statistical Regions.



References

  • Kaynakça Akçay, S. ve Pekel, F. O. (2017). Öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevresel duyarlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 16(3), 1174-1184.
  • Anagün, Ş. S. (2011). PISA 2006 sonuçlarına göre öğretme-öğrenme süreci değişkenlerinin öğrencilerin fen okuryazarlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 84-102.
  • Bacanak, A. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlıkları ile fen-teknoloji-toplum dersinin uygulanışını değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bacanak, A. ve Gökdere, M. (2009). Investigating level of the scientific literacy of primary school teacher candidates. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-10.
  • Balkan Kıyıcı, F., Atabek Yiğit, E. ve Darçın, E. S. (2014). Doğa Eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimin ve görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Başaran, M. (2005). sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163–177.
  • Berkowitz, M. W. ve Simmons, P. (2003). Integrating science education and character education. In D. L. Zeidler (Ed.), The Role of Moral Reasoning on Socioscientific İssuesaAnd Discourse in Science Education (s. 117–138). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Boerwinkel, D.J., Knippels, M.J., & Waarlo, A.J. (2011). Raising awareness of presymptomatic genetic testing. Journal of Biological Education, 45(4), 213-221.
  • Bora, N. D., Aslan, O. ve Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 32-44.
  • BouJaoude, S. (2002). Balance of scientific literacy themes in science curricula: the case of lebanon. International Journal of Science Education, 24(2), 139-156.
  • Can, Ş. (2007). Fen bilgisi öğretmenliği öğretmen adaylarının fen okuryazarlık düzeyleri üzerine bir çalışma. 21. Ulusal Kimya Kongresi konferansı, 23-27 Ağustos 2007, Malatya.
  • Can, Ş. ve Öner, E. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlık Düzeylerinin, Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi, VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 2-4 Mayıs 2007, Çanakkale, 794-797.
  • Canbaz, N. (2010). Yetişkin eğitimi kurslarına devam eden kadın kursiyerlerin teknoloji okuryazarlığı eğitim ihtiyacını belirleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Chin, C. C. (2005). First year preservice teachers in taiwan—do they enter the teacher program with satisfactory scientific literacy and attitudes toward science? International Journal of Science Education, 27(13), 1549-1570.
  • Choi, K., Lee, H., Kim, S.W. & Krajcik, J. (2011). Re-conceptualization of scientific literacy in south korea for the 21st century. Journal of Research in Science Teaching, 48(6), 670-697.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2015). Karna Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi. (Y. Dede ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, C. ve Can, Ş. (2017). Intercultural adaptation and validity study: universal science literacy scale (USLS). Universal Journal of Educational Research 5(12), 2125-2136.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2012). Bilim teknoloji toplum ve sosyal değişim (5. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoklar, A. N. ve Şahin, Y. L. (2014). Öğrencilerin gözüyle teknoloji okuryazarlığı: nedir, neredeyiz, aile ve çocuklar için neler yapmalı? Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(2), 27-34.
  • Dani, D. (2009). Scientific literacy and purposes for teaching science: a case study of lebanese private school teachers. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 289-299.
  • Dawson, V. M. (2011). A case study of the impact of introducing socio-scientific issues into a reproduction unit in a catholic girls’ school. T. D. Sadler (Eds.). Socio-scientific ıssues in the classroom (pp. 313-345). New York: Springer Dordect.
  • DeBoer, G. E. (2000). Scientific literacy: another look at its historical and contemporary meanings and its relationships to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 583–599.
  • Demirkaya, H. (2006). Çevre eğitiminin Türkiye’deki coğrafya programları içerisindeki yeri ve çevre eğitimine yönelik yeni yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 207-222.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K. ve Çavuş, S. (2012). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Doğan, Y. ve Yılmaz, M. (2013). Yapılandırmacı programın öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yapma rolü ve programın uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Journal of Mustafa Kemal University Graduate School of Social Sciences, 10 (23), 119-129.
  • Duban, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji okuryazarı bireylere ve bu bireylerin yetiştirilmesine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 3(2), 162–174.
  • Duran, M. ve Bekdemir M. (2013). Görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi. Pegem Journal of Education & Instruction/Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Duruk, Ü. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji okuryazarlığı seviyesinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • EARGED (2007). PISA 2006 uluslararası öğrenci değerlendirme programı ulusal ön rapor. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Erdoğan, M. N. ve Köseoğlu, F. (2012). Ortaöğretim fizik, kimya ve biyoloji dersi öğretim programlarının bilimsel okuryazarlık temaları yönünden analizi. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2889-2904.
  • Fives, H., Huebner, W., Birnbaum, A. S. & Nicolich, M. (2014). Developing a measure of scientific literacy for middle school students. Science Education, 98(4), 549–580.
  • Foster, J. S. & Shiel-Rolle, N. (2011). Building scientific literacy through summer science camps: a strategy for design, implementation and assessment. Science Education International, 22(2), 85-98.
  • Glynn, S. M. & Koballa, T. R. (2006). Motivation to learn college science. Mintzes, J.J. ve William, H. L. (Ed.), Handbook of college science teaching. Arlington VA: National Science Teachers Association Press.
  • Hançer, A. H., Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 80-88.
  • Hodson, D. (2003). Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645–670.
  • Hurd, P. D. (1998). Scientific literacy: new minds for a changing world. Science Education, 82(3), 407–416. Huyugüzel Çavaş, P. (2009). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji okuryazarlıkları ile öğretim yeterliklerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Jenkins, E. W. & Nelson, N. W. (2005). İmportant but not for me: students’ attitudes towards secondary school science in England. Research in Science & Technological Education, 23(1), 41-57.
  • Karatekin, K. ve Aksoy, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 7(1), 1423-1438.
  • Kaya, M. ve Bacanak, A. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının düşünceleri: fen okuryazarı birey yetiştirmede öğretmenin yeri. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Education Faculty, 21, 209-228.
  • Kılıç Bağcı, G., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı'nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81–88.
  • Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: a conceptual overview. Science Education, 84(1), 71–94.
  • Laugksch, R. C. & Spargo, P. E. (1996). Construction of a paper-and-pencil test of basic scientific literacy based on selected literacy goals recommended by the American association for the advancement of science. Public Understanding of Science, 5(4), 331–359.
  • Lederman, N. G., Antink, A. & Bartos, S. (2014). Nature of science, scientific inquiry, and socio-scientific issues arising from genetics: a pathway to developing a scientifically literate citizenry. Science and Education, 23, 285–302.
  • Liu, X. (2009). Beyond science literacy: science and the public. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 301-311 . Manhart, J. J. (1997). Scientific literacy: factor structure and gender differences. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Graduate College of The University of Iowa, Canada.
  • Millar R. & Osborne, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. London, UK: King’s College.
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus Online, 112(2), 29–48.
  • Miller, J. D. (1998). The measurement of civic scientific literacy. Public Understanding of Science, 7(3), 203–223.
  • Miller, J. D. (2002). Civic scientific literacy: a necessity in the 21st century. FAS Public Interest Reports, 55(1), 3-6.
  • Mun, K., Lee, H., Kim, S.W., Choi, K., Choi, S.Y. & Krajcik, J.S. (2013). Cross-cultural comparison of perceptions on the global scientific literacy with Australian, Chinese, and Korean middle school students. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 437-465.
  • Mun, K., Shin, N., Lee, H., Kim, S. W., Choi, K., Choi, S. Y. & Krajcik, J. S. (2015). Korean secondary students’ perception of scientific literacy as global citizens: Using global scientific literacy questionnaire. İnternational Journal of Science Education, 37( 11), 1739-1766.
  • National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Norris, S. P. & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224–240.
  • OECD, (2004). Learning for tomorrow’s world. first results from PISA 2003. Paris: Programme for International Student Assessment.
  • Özdem, Y., Çavaş, P., Çavaş, B., Çakıroğlu, J. ve Ertepınar, H. (2010). An investıgation of elementary students’ scientific literacy levels. Journal of Baltic Science Education, 9(1), 6-19.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitim Dergisi, 7(3). 42-56.
  • Özmusul, M. (2012). Upper primary school students' views towards scientific knowledge: An analysis for information literacy. İlköğretim Online, 11(3), 629-645.
  • Özsoy Güneş, Z., Çıngıl Barış, Ç. ve Kırbaşlar, F. G. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeyleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education / Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1) 47-64.
  • Rodrigues, A. & Oliviera, M. (2008). The influence of pupils’ proficiency in the official school language in the assessment of scientific literacy, European Educational Research Association Conference, 10 - 12 September 2008, Sweden.
  • Sarıbaş, D. (2015). Investigating the relationship between pre-service teachers’ scientific literacy, environmental literacy and life-long learning tendency. Science Education International, 26(1), 80-100.
  • Shamos, M.H. (1995). The myth of scientific literacy, New Brunswick-New Jersey: Rutgers University Press.
  • Topçu, M. S., Muğaloğlu, E. Z. ve Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(6), 2327-2348.
  • Topdemir, H.G. ve Ünat, Y. (2013). Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tunç Şahin, C. ve Say, Ö. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 223–240.
  • Turgut, H. (2007). Herkes için bilimsel okuryazarlık. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 233-256.
  • Ulutaş, Ö. (2009). An investigation of pre-service elementary science teachers’ scientific literacy level and their attitudes towards science. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Wei, B. & Thomas, G. P. (2006). An examination of the change of the junior secondary school chemistry curriculum in the china: in the view of scientific literacy. Research in Science Education, 36, 403–418.
  • Wilkinson, J. (1999). Quantitative analysis of physics textbooks for scientific literacy themes. Research in Science Education, 29(3), 385-399.
  • Yetişir, M. İ. (2007). İlköğretim fen bilgisi öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği birinci sınıfında okuyan öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlık düzeyleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz S., Dericioğlu T., Elliott I. A., Özden M. S. (2007). Kalkınma Birliklerinden Kalkınma Ajanslarına Yönelirken, 12.Ulusal Bölge Bilimi Planlama Kongresi, İstanbul.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Türkiye İstatistiki Bölge Birimlerine Göre Evrensel Fen Okuryazarlık Düzeyi

Year 2020, , 112 - 133, 01.05.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.536777

Abstract



Bu çalışmanın amacı, Türkiye İstatistiki Bölgelerinin farklı
birimlerinde öğrenim görmekte olan fen bilgisi öğretmen adaylarının Evrensel
Fen Okuryazarlığı’nın hangi düzeyde olduğu; evrensel fen okuryazarlık düzeyine
istatistiki bölge birimleri, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin etkisini
araştırmaktır. Araştırma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında
Türkiye’nin 12 farklı istatistiki bölge birimlerinde yer alan 20 üniversitenin
eğitim fakültelerinde öğrenim gören 1088 birinci sınıf ve 920 dördüncü sınıf
olmak üzere, toplam 2008 (Kadın:1564; Erkek:444) fen bilgisi öğretmen adayı ile
yürütülmüştür. Elde edilen bulgularda, tüm boyutlarda fen bilgisi öğretmen
adaylarının evrensel fen okuryazarlık düzeyi yüksek bulunmuştur. Ayrıca kadın
öğretmen adaylarının erkeklere göre, 4. sınıf öğretmen adaylarının da 1.
sınıflara göre evrensel fen okuryazarlık düzeyinin daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Diğer taraftan Evrensel Fen Okuryazarlık düzeyi Türkiye
istatistiki bölge birimlerine göre farklılık oluşturduğu görülmüştür.



References

  • Kaynakça Akçay, S. ve Pekel, F. O. (2017). Öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevresel duyarlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 16(3), 1174-1184.
  • Anagün, Ş. S. (2011). PISA 2006 sonuçlarına göre öğretme-öğrenme süreci değişkenlerinin öğrencilerin fen okuryazarlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 84-102.
  • Bacanak, A. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlıkları ile fen-teknoloji-toplum dersinin uygulanışını değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bacanak, A. ve Gökdere, M. (2009). Investigating level of the scientific literacy of primary school teacher candidates. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-10.
  • Balkan Kıyıcı, F., Atabek Yiğit, E. ve Darçın, E. S. (2014). Doğa Eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimin ve görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Başaran, M. (2005). sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 163–177.
  • Berkowitz, M. W. ve Simmons, P. (2003). Integrating science education and character education. In D. L. Zeidler (Ed.), The Role of Moral Reasoning on Socioscientific İssuesaAnd Discourse in Science Education (s. 117–138). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Boerwinkel, D.J., Knippels, M.J., & Waarlo, A.J. (2011). Raising awareness of presymptomatic genetic testing. Journal of Biological Education, 45(4), 213-221.
  • Bora, N. D., Aslan, O. ve Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 32-44.
  • BouJaoude, S. (2002). Balance of scientific literacy themes in science curricula: the case of lebanon. International Journal of Science Education, 24(2), 139-156.
  • Can, Ş. (2007). Fen bilgisi öğretmenliği öğretmen adaylarının fen okuryazarlık düzeyleri üzerine bir çalışma. 21. Ulusal Kimya Kongresi konferansı, 23-27 Ağustos 2007, Malatya.
  • Can, Ş. ve Öner, E. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlık Düzeylerinin, Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi, VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 2-4 Mayıs 2007, Çanakkale, 794-797.
  • Canbaz, N. (2010). Yetişkin eğitimi kurslarına devam eden kadın kursiyerlerin teknoloji okuryazarlığı eğitim ihtiyacını belirleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Chin, C. C. (2005). First year preservice teachers in taiwan—do they enter the teacher program with satisfactory scientific literacy and attitudes toward science? International Journal of Science Education, 27(13), 1549-1570.
  • Choi, K., Lee, H., Kim, S.W. & Krajcik, J. (2011). Re-conceptualization of scientific literacy in south korea for the 21st century. Journal of Research in Science Teaching, 48(6), 670-697.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2015). Karna Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi. (Y. Dede ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, C. ve Can, Ş. (2017). Intercultural adaptation and validity study: universal science literacy scale (USLS). Universal Journal of Educational Research 5(12), 2125-2136.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2012). Bilim teknoloji toplum ve sosyal değişim (5. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoklar, A. N. ve Şahin, Y. L. (2014). Öğrencilerin gözüyle teknoloji okuryazarlığı: nedir, neredeyiz, aile ve çocuklar için neler yapmalı? Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(2), 27-34.
  • Dani, D. (2009). Scientific literacy and purposes for teaching science: a case study of lebanese private school teachers. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 289-299.
  • Dawson, V. M. (2011). A case study of the impact of introducing socio-scientific issues into a reproduction unit in a catholic girls’ school. T. D. Sadler (Eds.). Socio-scientific ıssues in the classroom (pp. 313-345). New York: Springer Dordect.
  • DeBoer, G. E. (2000). Scientific literacy: another look at its historical and contemporary meanings and its relationships to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 583–599.
  • Demirkaya, H. (2006). Çevre eğitiminin Türkiye’deki coğrafya programları içerisindeki yeri ve çevre eğitimine yönelik yeni yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 207-222.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K. ve Çavuş, S. (2012). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Doğan, Y. ve Yılmaz, M. (2013). Yapılandırmacı programın öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yapma rolü ve programın uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Journal of Mustafa Kemal University Graduate School of Social Sciences, 10 (23), 119-129.
  • Duban, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji okuryazarı bireylere ve bu bireylerin yetiştirilmesine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 3(2), 162–174.
  • Duran, M. ve Bekdemir M. (2013). Görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi. Pegem Journal of Education & Instruction/Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Duruk, Ü. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji okuryazarlığı seviyesinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • EARGED (2007). PISA 2006 uluslararası öğrenci değerlendirme programı ulusal ön rapor. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Erdoğan, M. N. ve Köseoğlu, F. (2012). Ortaöğretim fizik, kimya ve biyoloji dersi öğretim programlarının bilimsel okuryazarlık temaları yönünden analizi. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2889-2904.
  • Fives, H., Huebner, W., Birnbaum, A. S. & Nicolich, M. (2014). Developing a measure of scientific literacy for middle school students. Science Education, 98(4), 549–580.
  • Foster, J. S. & Shiel-Rolle, N. (2011). Building scientific literacy through summer science camps: a strategy for design, implementation and assessment. Science Education International, 22(2), 85-98.
  • Glynn, S. M. & Koballa, T. R. (2006). Motivation to learn college science. Mintzes, J.J. ve William, H. L. (Ed.), Handbook of college science teaching. Arlington VA: National Science Teachers Association Press.
  • Hançer, A. H., Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 80-88.
  • Hodson, D. (2003). Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645–670.
  • Hurd, P. D. (1998). Scientific literacy: new minds for a changing world. Science Education, 82(3), 407–416. Huyugüzel Çavaş, P. (2009). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji okuryazarlıkları ile öğretim yeterliklerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Jenkins, E. W. & Nelson, N. W. (2005). İmportant but not for me: students’ attitudes towards secondary school science in England. Research in Science & Technological Education, 23(1), 41-57.
  • Karatekin, K. ve Aksoy, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 7(1), 1423-1438.
  • Kaya, M. ve Bacanak, A. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının düşünceleri: fen okuryazarı birey yetiştirmede öğretmenin yeri. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Education Faculty, 21, 209-228.
  • Kılıç Bağcı, G., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı'nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81–88.
  • Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: a conceptual overview. Science Education, 84(1), 71–94.
  • Laugksch, R. C. & Spargo, P. E. (1996). Construction of a paper-and-pencil test of basic scientific literacy based on selected literacy goals recommended by the American association for the advancement of science. Public Understanding of Science, 5(4), 331–359.
  • Lederman, N. G., Antink, A. & Bartos, S. (2014). Nature of science, scientific inquiry, and socio-scientific issues arising from genetics: a pathway to developing a scientifically literate citizenry. Science and Education, 23, 285–302.
  • Liu, X. (2009). Beyond science literacy: science and the public. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 301-311 . Manhart, J. J. (1997). Scientific literacy: factor structure and gender differences. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Graduate College of The University of Iowa, Canada.
  • Millar R. & Osborne, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. London, UK: King’s College.
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus Online, 112(2), 29–48.
  • Miller, J. D. (1998). The measurement of civic scientific literacy. Public Understanding of Science, 7(3), 203–223.
  • Miller, J. D. (2002). Civic scientific literacy: a necessity in the 21st century. FAS Public Interest Reports, 55(1), 3-6.
  • Mun, K., Lee, H., Kim, S.W., Choi, K., Choi, S.Y. & Krajcik, J.S. (2013). Cross-cultural comparison of perceptions on the global scientific literacy with Australian, Chinese, and Korean middle school students. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 437-465.
  • Mun, K., Shin, N., Lee, H., Kim, S. W., Choi, K., Choi, S. Y. & Krajcik, J. S. (2015). Korean secondary students’ perception of scientific literacy as global citizens: Using global scientific literacy questionnaire. İnternational Journal of Science Education, 37( 11), 1739-1766.
  • National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Norris, S. P. & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224–240.
  • OECD, (2004). Learning for tomorrow’s world. first results from PISA 2003. Paris: Programme for International Student Assessment.
  • Özdem, Y., Çavaş, P., Çavaş, B., Çakıroğlu, J. ve Ertepınar, H. (2010). An investıgation of elementary students’ scientific literacy levels. Journal of Baltic Science Education, 9(1), 6-19.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitim Dergisi, 7(3). 42-56.
  • Özmusul, M. (2012). Upper primary school students' views towards scientific knowledge: An analysis for information literacy. İlköğretim Online, 11(3), 629-645.
  • Özsoy Güneş, Z., Çıngıl Barış, Ç. ve Kırbaşlar, F. G. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeyleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education / Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1) 47-64.
  • Rodrigues, A. & Oliviera, M. (2008). The influence of pupils’ proficiency in the official school language in the assessment of scientific literacy, European Educational Research Association Conference, 10 - 12 September 2008, Sweden.
  • Sarıbaş, D. (2015). Investigating the relationship between pre-service teachers’ scientific literacy, environmental literacy and life-long learning tendency. Science Education International, 26(1), 80-100.
  • Shamos, M.H. (1995). The myth of scientific literacy, New Brunswick-New Jersey: Rutgers University Press.
  • Topçu, M. S., Muğaloğlu, E. Z. ve Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(6), 2327-2348.
  • Topdemir, H.G. ve Ünat, Y. (2013). Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tunç Şahin, C. ve Say, Ö. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 223–240.
  • Turgut, H. (2007). Herkes için bilimsel okuryazarlık. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 233-256.
  • Ulutaş, Ö. (2009). An investigation of pre-service elementary science teachers’ scientific literacy level and their attitudes towards science. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Wei, B. & Thomas, G. P. (2006). An examination of the change of the junior secondary school chemistry curriculum in the china: in the view of scientific literacy. Research in Science Education, 36, 403–418.
  • Wilkinson, J. (1999). Quantitative analysis of physics textbooks for scientific literacy themes. Research in Science Education, 29(3), 385-399.
  • Yetişir, M. İ. (2007). İlköğretim fen bilgisi öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği birinci sınıfında okuyan öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlık düzeyleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz S., Dericioğlu T., Elliott I. A., Özden M. S. (2007). Kalkınma Birliklerinden Kalkınma Ajanslarına Yönelirken, 12.Ulusal Bölge Bilimi Planlama Kongresi, İstanbul.
There are 70 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şendil Can 0000-0001-9313-7273

Cüneyd Çelik 0000-0002-1188-6260

Publication Date May 1, 2020
Submission Date March 7, 2019
Acceptance Date September 12, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Can, Ş., & Çelik, C. (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Türkiye İstatistiki Bölge Birimlerine Göre Evrensel Fen Okuryazarlık Düzeyi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 112-133. https://doi.org/10.9779/pauefd.536777