BibTex RIS Cite

-

Year 2002, Volume: 12 Issue: 12, 1 - 11, 01.02.2002

Abstract

This study was designed to determine factors that was related primary school women teachers’ burnouts. Data were collected by using Maslach Burnout Inventory to 216 primary school women teachers. This ınventory was planed to examine the possibility of burnout’s three dimensions. Results of the analysis demonsrated to examination variables related burnouts which emotional exhaustion, personel accomplishment and depersonalization subscales. Results discussed related literature.

NORMAL ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ANAOKULU ÖĞRETMENLERİNDE TÜKENMİŞLİK

Year 2002, Volume: 12 Issue: 12, 1 - 11, 01.02.2002

Abstract

Bu çalışma normal çocuklarla çalışan kadın anaokulu öğretmenlerinin tükenmişlikleriyle ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla planlanmıştır. Araştırma için Türkiye’nin farklı illerindeki özel ya da devlete bağlı kurumlarda çalışan 216 kadın öğretmene, tükenmişliği üç boyutta (duygusal tükenmişlik, kişisel başarı, duyarsızlaşma) incelemeye olanak sağlayan Maslach Tükenmişlik Envanteri uygulanmıştır. Analizler, araştırmada tükenmişlikle ilişkisi incelenen değişkenlerin duygusal tükenmişlik, kişisel başarı ve duyarsızlaşma alt ölçekleri ile ilişkili olduğunu göstermiştir. Elde edilen sonuçlar ilgili literatür bağlamında tartışılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Belma Tuğrul This is me

Uzm. Psikolog Eylem Çelik This is me

Publication Date February 1, 2002
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2002 Volume: 12 Issue: 12

Cite

APA Tuğrul, B., & Çelik, U. P. E. (2002). NORMAL ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ANAOKULU ÖĞRETMENLERİNDE TÜKENMİŞLİK. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 1-11.