In
this study, it was aimed to determine
in which level science teachers use argumentation in their science classroom.
Case study was used as a research model. This study has been carried out in a
province in Aegean Region with a participating group that consists of 6
volunteer science teachers. In order to collect data, the observation form which
is consisted of 24 items was used to decide in which level teachers’ using
argumentation and intervention form consisting of 13 questions about
argumentation were used. According to results of the study, science teachers
did not commonly use argumentation. In the light of the interviews, it was seen
that most of the teachers did not have any real qualifications about
argumentation, the concepts in argumentation and the activities used in
argumentation.
Bu
araştırmada Fen Bilimleri öğretmenlerinin sınıflarında argümantasyon sürecini kullanma
durumlarının ve argümantasyona yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılan çalışma Ege Bölgesi’ndeki bir ilde görev yapmakta olan 6 gönüllü fen
bilimleri öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplamak amacıyla
öğretmenlerin derslerinde argümantasyon sürecini ne düzeyde kullandıklarını
belirlemek için 24 maddelik ders gözlem formu ve öğretmenlerin argümantasyona
yönelik görüşlerini belirlemek için 13 maddelik yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğretmenlerin sınıflarında argümantasyonu
çok yaygın olarak kullanmadıkları görülmüştür. Argümantasyon hakkında yapılan
görüşmelerde, öğretmenlerin argümantasyon ve bileşenleri ile argümantasyon
temelli etkinlikler hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları bulunmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | November 28, 2017 |
Acceptance Date | January 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 43 |