The aim of this study was to explore the attitudes of registered teachers towards postgraduate study in terms of their gender and postgraduate degree variables. Data were collected through the use of the Attitudes Towards Postgraduate Education Scale. The sample was made up of a total of 350 teachers (162 women and 188 men) who were studying at Master's level (N=214) or Ph.D. level (N=136) in the Teacher Training Programs in the education institutes of two universities in Turkey. Data were analyzed using the two‐sample (independent groups) t‐test, percentages, standard deviations, and means. The results showed that teachers' attitudes toward postgraduate studies were positive in terms of the level of agreement. The male teachers were more in agreement with the view that postgraduate study contributes to career development, academic autonomy and professional competence than were their female colleagues. On the other hand, the female teachers found that they encountered more difficulties in balancing their postgraduate studies and research with their family, work and social life whilst undertaking or completing their postgraduate degree than did their male counterparts. Another finding of this current study was that the teachers studying at the Ph.D. level were more in agreement than were those studying at the Master's level that the qualifications gained at the undergraduate level were not sufficient for meeting the professional development demands and needs, or for strengthening their professional competence. Consequently, they felt that postgraduate qualifications should be acquired in order to increase professional recognition in the field and their profession.
postgraduate education teaching profession postgraduate education in teacher training attitude
Bu araştırmada lisansüstü öğrenim gören öğretmenlerin
lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının cinsiyet ve lisansüstü öğrenim durumu
değişkenleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Verilerin elde
edilmesinde Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını iki farklı yükseköğretim kurumunda öğretmen
yetiştirme alanlarında herhangi bir programda yüksek lisans (N=214) veya
doktora düzeyinde (N=136) öğrenim gören 350 öğretmen (162’si kadın ve 188’i erkek)
oluşturmaktadır. Veriler bağımsız gruplar t-testi, yüzde, standart sapma ve
aritmetik ortalama değerleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonuçları, öğretmenlerin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının olumlu ve
yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. Bulgular incelendiğinde; erkek
öğretmenler lisansüstü eğitimin kariyer gelişimi, akademik özerklik ve
profesyonel yetkinlik kazanma konularına katkı sağladığını kadın
meslektaşlarına göre daha fazla düşünmektedir. Öte yandan kadın öğretmenlerin erkek
meslektaşlarına göre lisansüstü öğrenimlerini iş, çalışma ve sosyal yaşamları
ile dengelemede daha fazla zorluk çektiği görülmüştür. Doktora düzeyindeki
öğretmenler ise yüksek lisans düzeyindeki meslektaşlarına göre lisans derecesinde
kazanılan deneyimlerin mesleki gelişim ihtiyaçlarını karşılama veya uzmanlık
yeterliliklerini güçlendirme açısından yeterli olmadığına; dolayısıyla bir alanda
profesyonel tanınırlığı artırmada lisansüstü yeterliliklerinin de elde edilmesi
gerektiğine daha fazla oranda katılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | November 27, 2018 |
Acceptance Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |