Bu
çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören öğrencilerin toplumsal cinsiyet
rol tutumları ile yaşam doyumu ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi
ortaya koymaktır. Toplumsal cinsiyet kavram ve kuramları çerçevesinde yapılan
çalışmada; “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği”, “Yaşam Doyumu Ölçeği” ve
“Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği” kullanılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı
araştırmaya Ordu Üniversitesi’nde lisans düzeyinde öğrenim gören 529 kişi
katılmıştır. Basit rastlantısal örneklem tekniğinin kullanıldığı bu çalışmada,
veriler bilgisayar ortamında SPSS ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde
betimsel istatistikler, Pearson korelasyon katsayısı ve çok değişkenli
regresyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre,
öğrencilerin en yüksek ortalamayı eşitlikçi cinsiyet rollerinden aldığı, fakat
geleneksel tutumlarına yönelik boyut düzeylerinin de azımsanmayacak düzeyde
olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yaşam doyumu ve saldırganlık düzeyleri ise
orta düzey olarak saptanmış, genel toplumsal cinsiyet rol tutumları ile yaşam
doyum düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ancak toplumsal
cinsiyet alt boyutlarından kadın cinsiyet rolleri ile yaşam doyum düzeyleri
arasında küçükte olsa negatif yönlü bir ilişki olduğu bulgulanmıştır. Aynı şekilde
genel toplumsal cinsiyet rolleri ile genel saldırganlık düzeyleri arasında da
negatif yönlü çok düşük bir ilişki saptanmıştır. Yapılan çoklu regresyon
analizi sonuçlarına göre de kadın cinsiyet rolleri, evlilikte cinsiyet rolleri,
geleneksel cinsiyet rolleri boyutlarının saldırganlık düzeyi üzerinde anlamlı
bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Buna karşılık eşitlikçi cinsiyet rolleri,
erkek cinsiyet rolleri boyut düzeylerinin saldırganlık üzerinde anlamlı bir
etkisi olamadığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 8, 2021 |
Acceptance Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 42 |