Okuma kültürü edinme süreci, bireyin
doğumu- ergenlik döneminin sonu yani 0 ile 14 yaş arasıdır. Bu süreci en etkin
şekilde devindirebilmek için çocukları, çocuk edebiyatının nitelikli
ürünleriyle buluşturmak gerekir. Bu ürünler, yazınsal ve öğretici olarak iki
temel türde ele alınabilir. Her iki türde de kitaplar, çocuk edebiyatının temel
ilkelerine bağlı olarak çocuğun yaş, gelişim düzeyi ve ilgi alanına uygun
olmalıdır. Yazınsal kitaplar daha çok, sanatçı duyarlığıyla okuyanda estetik
zevk oluşturabilmeli, öğretici kitaplar ise sezinletici bir yaklaşımla çocuğun
bilişsel gelişimini devindirebilmelidir.
İşte bu çalışmada, 0-14 yaş süreci; okulöncesi dönem: 0-2 yaş, 2-4 yaş,
4-6 yaş, ilkokul dönemi: 6-8 yaş, 8-10 yaş ve ortaokul dönemi: 10-12 yaş ve
12-14 yaş olmak üzere yedi aşamada ele alınmıştır. Her aşamada, yazınsal ve
öğretici kitaplardan rastgele seçme yoluyla kitaplar önerilmiş ve içlerinden
bir kitap kısaca tanıtılmıştır. Öte yandan bu süreçte bu kitaplardan nasıl
yararlanılması gerektiği, aileye ve öğretmenlere düşen sorumluluklar, okuma
uygulama örnekleri yer almaktadır. Bu çalışmada, tarama modeli kullanılmıştır.
Çalışma, tarama niteliğinde olup kaynak taraması yoluyla alanyazın taraması ve
incelemesi yapılmıştır. Çalışmaya ilişkin veriler, belgesel tarama ile
gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede alanyazına ilişkin kaynaklar tarama yoluyla
elde edilerek, çalışmanın ilgili bölümlerinde kullanılmıştır. Sonuç olarak
bireyin okuma kültürü edinme sürecinde çocuk edebiyatının nitelikli ürünleriyle
etkili bir şekilde buluşmasının önemi ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Submission Date | August 15, 2018 |
Acceptance Date | November 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 4 |