The publication of Edward W. Said’s Orientalism
marked a momentous intervention in the historiography of Western imperialism
and Western representations of the Middle East. Many regarded Orientalism as “one of the most
influential scholarly books published in English in the humanities in the last
quarter of the twentieth century”(Lockman, 2004: 190). The book stormed up a
debate in the academic world by accusing the West of having a skewed and
condescending view towards the East, particularly in the several ways in which
Westerners portrayed and represented non-Western cultures. While Orientalism generated sympathy and
agreement, it also raised complete rejection. Alexander Lyon Macfie points out
this aspect in his book Orientalism
(2002) as: “Opinion regarding the validity of Said’s Orientalism was then
mixed. But a pattern of sorts can be detected, based not so much on the
nationality and religion of the scholars and intellectuals concerned as on
their attitude to history and the modern and post-modern philosophical ideas
(deconstruction, truth as illusion, intellectual hegemony, and so on) which
frequently influence it” (109). The present paper tries to bring an approach to
criticism made towards Edward Said, his influential theory and Said’s partial
response to those criticism.
Edward W. Said’in Oryantalizm adlı kitabının yayınlanması
ile Batı emperyalizminin Orta Doğu’ nun, Batı’daki temsiline ve tarihsel
yazılımına önemli bir eleştirel müdahalede bulunmuştur. Pek çoğu Oryantalizmi “yirminci yüzyılın son
çeyreğinde İngilizcede yayımlanan en etkili akademik kitaplardan biri olarak
kabul etmiştir”(Lockman, 2004: 190). Eser, Batılıların batı'ya özgü olmayan
kültürler hakkında yazdıkları ve temsillerini eleştirerek, çeşitli şekillerde
çarpık ve küçümseyici bakış açısı getirmeleri suçlamasıyla akademik dünyada bir
tartışma başlatmıştır. Oryantalizm,
sempati ve anlayış ile karşılanmakla beraber, aynı zamanda, uzun bir
tutarsızlıklar listesi de içerdiğinden, tam bir reddedişi de beraberinde
getirdi. Alexander Lyon Macfie, Oryantalizm (2002) adlı eserinde bu durumu şöyle açıklamaktadır:
“Said’ in Oryantalizm adlı eserinin
geçerliliği o an için karmaşıktı. Fakat alimlerin ve entellektüellerin milliyet
ve dinlerinden bağımsız olarak, bunları etkileyen tarihi, modern ve post-modern
(yapısal çözümleme, gerçekliğin aldatmacası, entellektüel hegamonya, ve bunun
gibi) felsefik fikirlerle ilgili olarak bir örneklem çeşitliliğine de
rastlanmaktaydı”(109). Mevcut çalışma Edward Said’ e ve etkileyici teorisine
olan eleştirileri, ve Said’ in bu eleştirilere olan kısmi cevaplarını
sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 15 |