Research Article
BibTex RIS Cite

Edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi

Year 2021, Issue: 22, 666 - 677, 21.03.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.897109

Abstract

Bu çalışmada edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma, sınıf içi eylem araştırması şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu 5. sınıfta okuyan 20 öğrenciden oluşmaktadır. Öğretmenin merkezde olduğu geleneksel okuma eğitimi etkinliklerinden farklı olarak Türkçe derslerindeki metinler 12 hafta boyunca edebiyat halkaları tekniği ile işlenmiştir. Öğrencilerin okuduğunu kavrama ve söz varlığı alanlarındaki gelişimi izlemek için OAT1 testi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Ayrıca uygulama hakkında öğrencilerin görüşleri ve öğretmenin gözlemlerinden de yararlanılmıştır. Elde edilen veriler, edebiyat halkalarının öğrencilere özgüven kazandırdığını, yeni kelimeler öğrenmeye katkıda bulunduğunu, paragrafları kavramayı geliştirdiğini, eğlenceli bir yöntem olduğunu, metinleri derinlemesine incelemeye olanak tanıdığını ve sınıf içinde işbirliğini artırdığını göstermektedir. Öğrenciler ve öğretmene göre, okuma gruplarına üç öğrenciden fazla kişi katılmalıdır. Ayrıca öğrenciler çizim yapma konusunda zorlandıkları için çizer görevi yerine diğer görevleri tercih etmişlerdir.

References

  • Akın, E., Çeçen, M. A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi Muş Bulanık örneği. Turkish Studies, 9 (8), 91-110.
  • Arı, G. (2014).The effects of sq3r and dr-ta reading strategies used by fifth-grade students on comprehension. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (2), 535-555.
  • Arslan, A. Orhan, S. ve Akçay, A. (2011). Türkçe eğitimi çalışmalarında cinsiyet değişkeni. Gazi Üniversitesi I. Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 88.
  • Avcı, S. ve Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3 (11), 1285-1300.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M ve Akıncı, Y. (2013). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6 (4), 535-55.
  • Aydoğan, R ve Demirtaş, V. Y. (2012). Okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 22-41.
  • Aytan, T. (2018). Perceptions of prospective Turkish teachers regarding literature circles. International Journal of Educational Methodology, 4 (2), 53-60, doi: 10.12973/ijem.4.2.53.
  • Balantekin, M., Pilav, S. (2017). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 149-170, doi: 10.12973/ijem.4.2.53.
  • Barone, D., and Barone, R. (2016). Really, “not possible,” “I can’t believe it”: exploring informational text in literature circles. The Reading Teacher, 70 (1), 69-81.
  • Brabham, E. G., and Willaume, S., K. (2000). Continuing conversations about literature circles. The Reading Teacher, 54 (3). 278-280.
  • Briggs, S. R. (2010). Using literature circles to increase reading comprehension in third grade elementary students (Unpublished doctoral dissertation). Dominican University of California San Rafael, CA.
  • Camp, C. S. (2006). The effect of literature circles vs. sustained silent reading (SSR) among eleventh grade English students. Masters Abstracts International, 46 (3), 41-1219.
  • Daniels, H. (2002). Literature circles: Voice and choice in book clubs and reading groups. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
  • Demirel, Ö ve Epçaçan, C. (2012), Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2 (1), 71-106.
  • Doğan, B. (2006). Strateji öğretiminin, işbirlikli ve geleneksel sınıflarda okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkileri. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 23, 82-93.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik.
  • Karatay, H. (2015). Eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi için edebiyat halkası: Kitap eleştirisi modeli [Literature circle to develop critical thinking and reading habitual abilities: the model of book review]. Millî Egitim, 208, 1-17.
  • Karatay, H. (2016). 6-8. sınıf öğrencilerinin mecazlı dili anlama düzeyleri. Milli Eğitim, 45 (210), 265-286.
  • Karatay, H. (2017). The effect of literature circles on text analysis and reading desire. International Journal of Higher Education, 6 (5), 65-75, doi:10.5430/ijhe.v6n5p65.
  • Karatay, H. (2018). Okuma eğitimi kuram ve uygulama. 3. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kavaklı, A. E. (2012). Yüz yılın pedagojik yanlışı karma eğitim sorgulanıyor. Eğitime Bakış Eğitim Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 22:39.
  • Keklik, S. (2009). On bir yaşına kadar çocukta dil edinimi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Köğce, D., Özpınar, İ., Mandacı Şahin, S. ve Yenmez Aydoğan, A. (2014). Öğretim elemanlarının 21. yüzyıl öğrenen standartları ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşleri.
  • Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 185-213.
  • Marchiando, K. (2013). Creating lifelong readers: Student ownership and peer interaction in literature circles. Illinois Reading Council Journal, 41(3), 13-21.
  • McElvain, C. M. (2010). Transactional literature circles and the reading comprehension of English learners in the mainstream classroom. Journal of Research in Reading, 33 (2), 178-205.
  • Meredith, J. (2015). The effects of literature circles on second graders’ reading comprehension and motivation (Unpublished master thesis). Graduate Programs in Education Goucher College.
  • Mizerka, P. M. (1999). The impact of teacher directed literature circles versus student-directed literature circles on reading comprehension at the sixth-grade level (Unpublished doctoral dissertation). University of Illinois, IL.
  • Olsen, A.S.W. (2007). Literature circles and ninth grade students: A student-centered approach to reading (Unpublished master’s thesis). Southwest Minnesota State University, Marshall, MN.
  • Purifico, J. (2015). Literature circles: In class and online discussions (Master Thesis). Rowan University, Department of Language, Literacy, and Special Education College of Education, Erişim: http://rdw.rowan.edu/etd/486.
  • Sallabaş, M. E. (2008). İlköğretim 8 sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 141-155.
  • Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward a research and development program in reading comprehension. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  • Soysal, İ. (2019). Edebiyat halkasının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Stabile C. (2009). Are literature circles an effective reading strategy for struggling readers? (Unpublished master’s thesis). Ohio University.
  • Tercanlıoğlu, L. ve Akarsu, O. (2012). Okuma eğitiminde okuma teorileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 59-72.
  • Tracey, D., and Morrow, L. M. (2006). Lenses on reading: An introduction to theories and models. New York, NY: Guilford Press.

The effect of litterature circles on the reading reading skills of 5th grade students

Year 2021, Issue: 22, 666 - 677, 21.03.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.897109

Abstract

In order to help students deal with long and complex texts in their courses, they are taught text comprehension and analysis and In this study, the effect of literary circles on 5th grade students' reading skills was examined. The study was designed as an in-class action research. The study group consists of 20 5th grade students. Unlike the traditional reading education activities where the teacher is at the center, the texts in Turkish lessons were processed with the technique of literature circles for 12 weeks. The RCT1 test was used as a data collection tool to observe the development of students in reading comprehension and vocabulary. In addition, students' views and teachers' observations about the implementations were also used. The data obtained show that the literature circles give students self-confidence, contribute to learning new words, improve understanding the texts. Moreover, they are an entertaining method, allow for in-depth analysis of texts, and increase collaboration in the classroom. According to the students and the teacher, more than three students should join reading groups. In addition, students preferred other tasks to the task of drawing because they had difficulty in drawing.

References

  • Akın, E., Çeçen, M. A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi Muş Bulanık örneği. Turkish Studies, 9 (8), 91-110.
  • Arı, G. (2014).The effects of sq3r and dr-ta reading strategies used by fifth-grade students on comprehension. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (2), 535-555.
  • Arslan, A. Orhan, S. ve Akçay, A. (2011). Türkçe eğitimi çalışmalarında cinsiyet değişkeni. Gazi Üniversitesi I. Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 88.
  • Avcı, S. ve Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3 (11), 1285-1300.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M ve Akıncı, Y. (2013). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6 (4), 535-55.
  • Aydoğan, R ve Demirtaş, V. Y. (2012). Okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 22-41.
  • Aytan, T. (2018). Perceptions of prospective Turkish teachers regarding literature circles. International Journal of Educational Methodology, 4 (2), 53-60, doi: 10.12973/ijem.4.2.53.
  • Balantekin, M., Pilav, S. (2017). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 149-170, doi: 10.12973/ijem.4.2.53.
  • Barone, D., and Barone, R. (2016). Really, “not possible,” “I can’t believe it”: exploring informational text in literature circles. The Reading Teacher, 70 (1), 69-81.
  • Brabham, E. G., and Willaume, S., K. (2000). Continuing conversations about literature circles. The Reading Teacher, 54 (3). 278-280.
  • Briggs, S. R. (2010). Using literature circles to increase reading comprehension in third grade elementary students (Unpublished doctoral dissertation). Dominican University of California San Rafael, CA.
  • Camp, C. S. (2006). The effect of literature circles vs. sustained silent reading (SSR) among eleventh grade English students. Masters Abstracts International, 46 (3), 41-1219.
  • Daniels, H. (2002). Literature circles: Voice and choice in book clubs and reading groups. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
  • Demirel, Ö ve Epçaçan, C. (2012), Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2 (1), 71-106.
  • Doğan, B. (2006). Strateji öğretiminin, işbirlikli ve geleneksel sınıflarda okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkileri. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 23, 82-93.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik.
  • Karatay, H. (2015). Eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi için edebiyat halkası: Kitap eleştirisi modeli [Literature circle to develop critical thinking and reading habitual abilities: the model of book review]. Millî Egitim, 208, 1-17.
  • Karatay, H. (2016). 6-8. sınıf öğrencilerinin mecazlı dili anlama düzeyleri. Milli Eğitim, 45 (210), 265-286.
  • Karatay, H. (2017). The effect of literature circles on text analysis and reading desire. International Journal of Higher Education, 6 (5), 65-75, doi:10.5430/ijhe.v6n5p65.
  • Karatay, H. (2018). Okuma eğitimi kuram ve uygulama. 3. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kavaklı, A. E. (2012). Yüz yılın pedagojik yanlışı karma eğitim sorgulanıyor. Eğitime Bakış Eğitim Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 22:39.
  • Keklik, S. (2009). On bir yaşına kadar çocukta dil edinimi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Köğce, D., Özpınar, İ., Mandacı Şahin, S. ve Yenmez Aydoğan, A. (2014). Öğretim elemanlarının 21. yüzyıl öğrenen standartları ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşleri.
  • Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 185-213.
  • Marchiando, K. (2013). Creating lifelong readers: Student ownership and peer interaction in literature circles. Illinois Reading Council Journal, 41(3), 13-21.
  • McElvain, C. M. (2010). Transactional literature circles and the reading comprehension of English learners in the mainstream classroom. Journal of Research in Reading, 33 (2), 178-205.
  • Meredith, J. (2015). The effects of literature circles on second graders’ reading comprehension and motivation (Unpublished master thesis). Graduate Programs in Education Goucher College.
  • Mizerka, P. M. (1999). The impact of teacher directed literature circles versus student-directed literature circles on reading comprehension at the sixth-grade level (Unpublished doctoral dissertation). University of Illinois, IL.
  • Olsen, A.S.W. (2007). Literature circles and ninth grade students: A student-centered approach to reading (Unpublished master’s thesis). Southwest Minnesota State University, Marshall, MN.
  • Purifico, J. (2015). Literature circles: In class and online discussions (Master Thesis). Rowan University, Department of Language, Literacy, and Special Education College of Education, Erişim: http://rdw.rowan.edu/etd/486.
  • Sallabaş, M. E. (2008). İlköğretim 8 sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 141-155.
  • Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward a research and development program in reading comprehension. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  • Soysal, İ. (2019). Edebiyat halkasının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Stabile C. (2009). Are literature circles an effective reading strategy for struggling readers? (Unpublished master’s thesis). Ohio University.
  • Tercanlıoğlu, L. ve Akarsu, O. (2012). Okuma eğitiminde okuma teorileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 59-72.
  • Tracey, D., and Morrow, L. M. (2006). Lenses on reading: An introduction to theories and models. New York, NY: Guilford Press.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Halit Karatay This is me 0000-0003-1820-0361

İlknur Soysal This is me 0000-0002-8399-0200

Publication Date March 21, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 22

Cite

APA Karatay, H., & Soysal, İ. (2021). Edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(22), 666-677. https://doi.org/10.29000/rumelide.897109