Research Article
BibTex RIS Cite

FROM UTOPIA TO REALITY: CONSTRUCTIONS OF THE LIMITATION, REPRESENTATION, AND ECOLOGICAL RESTORATON OF NATURE IN ART

Year 2025, Issue: 53, 439 - 455, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1734963

Abstract

Modern living conditions have distanced nature from being an integrated domain of human life, transforming it into a limited, regulated, and merely representational construct.Especially in urban contexts, nature is no longer directly experienced but rather observed from a distance and preserved symbolically within isolated zones. This shift has turned nature into an aestheticized image, a spectacle to be watched. This study examines how nature is represented through art, how it is spatially restricted, and what kinds of critical readings this enables. Through a comparative analysis of works by Max Peintner, Ben Tolman, and Mel Chin, the study explores the exclusion and repair efforts applied to nature using the concepts of space, representation, and intervention. It ultimately argues that art functions not only as an aesthetic medium but also as a reflective and political tool in redefining the human-nature relationship.

References

  • Anderson, W. T. (1996). Evolution isn’t what it used to be. W.H. Freeman and Company.
  • Chin, M. (t.y.). Artist writing: revival field. Melchin. 10 Nisan 2025 tarihinde https://melchin.org/oeuvre/artist-writing-revival-field/ adresinden alınmıştır.
  • Chin, M., Ryan, Z. (2006). A conversation with mel chin, Log, 8, 59-68.
  • Kovel, J. (2017). Doğanın düşmanı. Kapitalizmin sonu mu, dünyanın sonu mu?, (G. Koca, Çev.). Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi, (I. Ergüden, Çev.). Sel Yayınları.
  • Littmann, K. (t.y.). For forest – the unending attraction of nature, a temporary art intervention by Klaus Littmann. 14 Nisan 2025 tarihinde https://www.klauslittmann.com/en/projects/for-forest-nil-the-unending-attraction-of-nature-a-temporary-art-intervention-by-klaus-littmann-2019 adresinden alınmıştır.
  • Littmann, K. (2024). Klaus Littmann. Arena for a tree. 15 Ekim 2025 tarihinde https://www.itinerarinellarte.it/en/exhibitions/klaus-littmann-arena-for-a-tree-8822 adresinden alınmıştır.
  • Marc, A. (1997). Yok-Yerler, (T. Ilgaz, Çev.). Daimon Yayınları.
  • Marx, K. (2012). Kapital. Ekomoni politiğin eleştirisi. I. Cilt, sermayenin üretim süreci, (M. Selik., N. Satlıgan., Çev.). Yordam Yayınları.
  • McIntyre, N. E. (2011). Urban ecology: Definition and goals. D. Goode, M. C, Houck. ve R. Wang, (Ed.). The Routled-ge Handbook of Urban Ecalogy. (ss. 7- 16), Routledge.
  • Teber, S. (2003). Doğanın insanlaşması. Say Yayınları.
  • Vesna, V. (2006). Mel Chin: Provocative eco-art in action. Art Journal, 65 (1), 63-64. https://doi.org/10.2307/20068443
  • Wallace, M. (2018). "Tuhaf bir ekoloji": Doğasını bozduğumuz bir doğanın doğası. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (83), 181-198.
  • Zanfi, C. (2019, 27 Eylül). Una foresta in uno stadio. L’installazione di Klaus Littmann in Austria. Artribune. https://www.artribune.com/dal-mondo/2019/09/foresta-stadio-installazione-klaus-littman-austria/

ÜTOPYADAN GERÇEKLİĞE: SANATTA DOĞANIN SINIRLANDIRILMASI, TEMSİLİ VE EKOLOJİK ONARIMI ÜZERİNE KURGULAR

Year 2025, Issue: 53, 439 - 455, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1734963

Abstract

Modern yaşam koşulları, doğayı insanla iç içe bir yaşam alanı olmaktan uzaklaştırarak onu sınırlı, denetlenen ve yalnızca temsile indirgenen bir yapıya dönüştürmektedir. Özellikle kentsel bağlamda doğa, artık doğrudan deneyimlenen değil, uzak-tan gözlemlenen ve sembolik biçimde korunmaya çalışılan izole bir alanda varlık bulmaktadır. Bu durum, doğanın estetik bir görüntüye, izlenen bir nesneye dönüşmesine yol açar. Bu çalışma, doğanın sanat yoluyla nasıl temsil edildiğini, nasıl sınır-landırıldığını ve ne tür eleştirel okumalara imkân sunduğunu tartışmaktadır. Max Peintner, Ben Tolman ve Mel Chin’in işleri üzerinden yapılan karşılaştırmalı çözümlemede, doğanın dışlanması ve onarılma çabaları mekân, temsil ve müdahale kav-ramları üzerinden değerlendirilmiştir. Sanatın doğa ile kurulan ilişkide yalnızca estetik değil, düşünsel ve politik bir araç olarak nasıl konumlandığı tartışmaya açılır.

References

  • Anderson, W. T. (1996). Evolution isn’t what it used to be. W.H. Freeman and Company.
  • Chin, M. (t.y.). Artist writing: revival field. Melchin. 10 Nisan 2025 tarihinde https://melchin.org/oeuvre/artist-writing-revival-field/ adresinden alınmıştır.
  • Chin, M., Ryan, Z. (2006). A conversation with mel chin, Log, 8, 59-68.
  • Kovel, J. (2017). Doğanın düşmanı. Kapitalizmin sonu mu, dünyanın sonu mu?, (G. Koca, Çev.). Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi, (I. Ergüden, Çev.). Sel Yayınları.
  • Littmann, K. (t.y.). For forest – the unending attraction of nature, a temporary art intervention by Klaus Littmann. 14 Nisan 2025 tarihinde https://www.klauslittmann.com/en/projects/for-forest-nil-the-unending-attraction-of-nature-a-temporary-art-intervention-by-klaus-littmann-2019 adresinden alınmıştır.
  • Littmann, K. (2024). Klaus Littmann. Arena for a tree. 15 Ekim 2025 tarihinde https://www.itinerarinellarte.it/en/exhibitions/klaus-littmann-arena-for-a-tree-8822 adresinden alınmıştır.
  • Marc, A. (1997). Yok-Yerler, (T. Ilgaz, Çev.). Daimon Yayınları.
  • Marx, K. (2012). Kapital. Ekomoni politiğin eleştirisi. I. Cilt, sermayenin üretim süreci, (M. Selik., N. Satlıgan., Çev.). Yordam Yayınları.
  • McIntyre, N. E. (2011). Urban ecology: Definition and goals. D. Goode, M. C, Houck. ve R. Wang, (Ed.). The Routled-ge Handbook of Urban Ecalogy. (ss. 7- 16), Routledge.
  • Teber, S. (2003). Doğanın insanlaşması. Say Yayınları.
  • Vesna, V. (2006). Mel Chin: Provocative eco-art in action. Art Journal, 65 (1), 63-64. https://doi.org/10.2307/20068443
  • Wallace, M. (2018). "Tuhaf bir ekoloji": Doğasını bozduğumuz bir doğanın doğası. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (83), 181-198.
  • Zanfi, C. (2019, 27 Eylül). Una foresta in uno stadio. L’installazione di Klaus Littmann in Austria. Artribune. https://www.artribune.com/dal-mondo/2019/09/foresta-stadio-installazione-klaus-littman-austria/
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Environmental Arts, Interdisciplinary Art, Painting
Journal Section Research Article
Authors

Emre Çalış 0000-0003-0759-5935

Early Pub Date November 29, 2025
Publication Date November 30, 2025
Submission Date July 5, 2025
Acceptance Date October 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 53

Cite

APA Çalış, E. (2025). ÜTOPYADAN GERÇEKLİĞE: SANATTA DOĞANIN SINIRLANDIRILMASI, TEMSİLİ VE EKOLOJİK ONARIMI ÜZERİNE KURGULAR. Sanat Yazıları(53), 439-455. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1734963