Yaya bölgeleri, kent içinde taşıt trafiğinden kısmen ya da tamamen arındırılmış ve yayaların kullanımına ayrılmış alanlardır. Bu mekanlar yayaların rahat, güvenli, taşıt yoğunluğunun tüm zararlı etkilerinden uzak bir şekilde hareket etmelerine olanak tanımaktadır. Yoğun trafik yükü ile karşı karşıya bulunan Giresun kent merkezinde yaya bölgeleri, kent halkının rahat hareket edebildikleri en önemli mekanlardandır. Bu çalışmada Giresun kent merkezinde yer alan yaya bölgeleri, yerinde gözlem ve kullanıcılarla birebir görüşme ile uygulanan anket çalışması kapsamında incelenmiştir. Çalışma sonucunda Gazi Caddesi’nin daha çok gezinti-yürüyüş ve alışveriş amacı ile, Atatürk Meydanı’nın ise gezinti-yürüyüş ve buluşma amacı ile kullanıldığı belirlenmiştir. Çalışma alanlarının düzenlemesi ile ilgili kullanıcıların memnuniyet düzeylerinin düşük olduğu gözlenmiştir. Bu mekanlarda kullanım amaçlarına uygun aktivite olanaklarının sunulması, bisiklet altyapısının oluşturulması ve yeşil alanların geliştirilmesi gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.
Pedestrian zones are areas that are partially or completely free from vehicle traffic and reserved for pedestrian use. These areas allow pedestrians to move comfortably, safely, and away from all harmful effects of vehicle density. In the city center of Giresun, which faces heavy traffic load, pedestrian zones are one of the most important places where the city people can move freely. In this study, the pedestrian zones in Giresun city center were examined within the scope of the survey study conducted with on-site observation and one to one interviews with users. As a result of the study, it was determined that Gazi Avenue was used mostly for walking and shopping, and Atatürk Square was used for walking and meeting purposes. It has been observed that the satisfaction levels of the users regarding the arrangements made in the work areas are low. In these areas; It has been concluded that activity opportunities should be provided, bicycle infrastructure should be established and green areas should be developed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 3 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.