Öz
Araştırmada, hizmet içi eğitimde yer alan öğretmenlerin etkili öğretmen özellikleri, sınıf yönetiminin boyutları ve bu boyutların öğrenme-öğretme sürecine yansımasına ilişkin görüşlerindeki değişimin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlere yönelik eğitim programı hazırlanarak uygulanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden temel nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Hakkari il merkezinde görev yapan 62 öğretmen oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu, öğretmenlerin süreç içerisindeki kavramsal değişimlerinin ortaya çıkarılması amacıyla uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğretmenler sınıf yönetimine ilişkin kavramları sıralarken “sınıf içi etkileşim ve davranışlar”, “sınıf kuralları” ve “ders planı hazırlama ve uygulama” kavramlarına daha çok vurgu yaptıkları; öğrenme ortamlarını düzenlenmesinde ise özellikle fiziksel düzene dikkat ettikleri görülmüştür. Ayrıca, öğretmenler, sınıf içi motivasyonunun sağlanmasında öğrencilerin ilgilerini çekecek, meraklarını uyandıracak etkinlikler planladıklarını ve öğrencileri tarafından en fazla “davranış” ve “kişilik özellikleri” açısından örnek alındıklarını belirtmişlerdir. Buna göre, öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitimler hazırlanarak bu tür uygulamaların yapılmasının etkili öğrenme süreçleri açısından önemli olduğu görülmüştür. Farklı çalışma gruplarına sahip uygulamaların alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Teşekkür
Bu çalışma Hakkari Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu tarafından desteklenmiştir. Proje Numarası: EF2015BAP1.