Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Yüksekokulu İktisadi ve İdari Program Öğrencilerinin İş Hayatından Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: KSÜ Uygulaması

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 967 - 996, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1283835

Öz

Meslek Yüksekokulunun iktisadi ve idari programları hem kamu sektörü hem de özel sektör işletmelerin nitelikli eleman ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir rol üstlenmektedir. Bu programlarda öğrenim gören Z kuşağı öğrencilerinin, iş hayatından beklentilerinin araştırılması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada anket yöntemiyle, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi ön lisans programlarının ikinci sınıflarında okuyan 457 işletme yönetimi, muhasebe ve vergi uygulamaları, büro yönetimi ve yönetici asistanlığı, bankacılık ve sigortacılık, halkla ilişkiler, lojistik, maliye ve dış ticaret programı öğrencisinden veri elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde, SPSS programı kullanılarak öncelikle güvenilirlik, normallik ve fark analizleri yapılmıştır. Sonrasında T-testi ve Anova testi uygulanarak bağımsız değişkenlerin anlamlılıkları test edilmiştir. Analiz sonucunda, öğrencilerin düşüncelerini başkalarıyla özgürce paylaşan, dinlemeyi ve sohbet etmeyi iletişimin vazgeçilmez bir niteliği gören, iş ile ilgili alınan kararlara katılımın sistematik ve analize dayalı olması gerektiğine inanan ve toplantılarda ekip arkadaşlarına karşı çözüm odaklı sorumluluk almayı ve anlaşmazlıkların çözümünde yardımcı olmayı isteyen bir beklenti içerisinde oldukları bulgularına ulaşılmıştır

Teşekkür

Teşekkürler

Kaynakça

  • Atmaca, M. ve Çoşgun, N. (2014). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne bağlı Meslek Yüksek Okullarında muhasebe eğitimi alan öğrencilerin motivasyonlarının ve beklentilerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 167-184.
  • Başer, H. (2010). Meslek Yüksekokullarında muhasebe eğitimi ve iş dünyasının beklentilerine göre yapılandırılması [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (1. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal Bilimler için İstatistik (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çınar, Ö. ve Temelli, F. (2017). Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler ölçeğinin geliştirilmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği [Sözlü Sunum]. “ICOMEP’17 - International Congress of Management Economy and Policy.
  • Delice, F. ve Ezin, Y. (2022). Z Kuşağının muhasebe eğitimine bakış açısı ve muhasebe eğitiminden beklentisi üzerine bir araştırma. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-16.
  • Deniz, D. ve Gemlik, H. N. (2022). Z kuşağı öğrencilerinin kişilik özellikleri bağlamında iş hayatına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-11.
  • Düzgün, A. (2020). Y ve Z kuşaklarının iş hayatından beklentilerinin karşılaştırılması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 218-241. https://doi.org/10.17218.hititsosbil.734483. George, D., & Mallery, M. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update (3rd Edition). Allyn and Bacon.
  • Jusoh, M., Simun, M., & Chong, S. C. (2011). Expectation gaps, job satisfaction, and organizational commitment of fresh graduates: Roles of graduates, higher learning institutions and employers. Education Training, 53(6), 515-530. https://doi.org/10.1108/00400911111159476.
  • Kabakcı, B. (2022). Z kuşağının iş hayatından beklentileri. Konya Ticaret Odası Yayını.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Asil Yayın.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Muhasebe stajyerlerinin meslek mensuplarından ve meslek örgütlerinden beklentileri: Manisa ili araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(4), 265-284.
  • Kılınç, E. ve Varol, F. (2021). Z kuşağının iş hayatına ilişkin beklentileri ve kariyer algıları. Ekin Yayınları.
  • Mayatürk Akyol, E., Yılmaz, İ. ve Yurttaşer, F. (2015). Yöneticilerin asistanlarından ve öğrencilerin gelecekten beklentilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(3), 14. BÜROKON Özel Sayısı, 1-14.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill.
  • Özgüler, D., Koca, T. ve Özgüler, A. T. (2013). Meslek Yüksekokullarında eğitim öğretim süresinin irdelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS Özel Sayısı, 40-43.
  • Pekel, B., Çalışkan, F., Doğan, M., Öner, S., Kaya, T., Özyıldız, Z. ve Erbay, E. (2020). Z kuşağı öğrencilerinin iş hayatı kişilik özelliklerinin ve iş beklentilerinin belirlenmesi: Ankara Üniversitesi örneği. Sağlık Hizmetlerinde Kuram ve Uygulama Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Saatcı, G. (2013). Öğrencilerin pazarlama mesleğini seçme nedenlerinin incelenmesi: Harmancık Meslek Yüksekokulu örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 36-50.
  • Sayın, A. A. ve Küçük, Ü. (2020). Lojistik bölümünü tercih eden öğrencilerin lojistik sektöründen beklentileri: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(28), 1342-1373. https://doi.org/10.26466/opus.679831.
  • Sladek, B. S., & Grabinger, A. (2016). Gen Z The first generation of the 21st Century has arrived. Erişim adresi: https://www.xyzuniversity.com/wp-content/uploads/2018/08/GenZ_ Final-dl1.pdf.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Pearson.
  • Taşlıyan, M., Eyitmiş, A. M. ve Günduğdu, E. (2014). Y kuşağı iş yaşamından ne bekliyor. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,4(2), 19-32.
  • Tolbize, A. (2008). Generational differences in the workplace. University of Minnesota Community Life Research and Education Center publication.
  • Yürekli, E. 2017. Pamukkale Üniversitesi Honaz Meslek Yükseokulu öğrencilerinin mu-hasebe eğitimine ve mesleğe bakış açılarının araştırılması. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), 319-339.
  • Kariyer.net. (2022). https://www.kariyer.net/bolumler/iktisadi%2Bidari%2Bbilimler/ adresinden 18 Ekim 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2022). İstatistik. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 18 Ekim 2022 tarihinde alınmıştır.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İktisat Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Haluk Satır 0000-0003-3240-7211

Ahmet Tambay 0000-0003-0635-9180

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Satır, H., & Tambay, A. (2023). Meslek Yüksekokulu İktisadi ve İdari Program Öğrencilerinin İş Hayatından Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: KSÜ Uygulaması. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 967-996. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1283835

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.