Bu çalışmada, 17. yüzyılda Osmanlı toplumunun siyasi istikrarsızlık ve ahlaki zayıflamalarla gölgelendiği bir dönemde gelişen hikemî söylem, klasik Türk şiirinin dibace bölümü ekseninde incelenmektedir. Araştırma, özellikle Nâbî’nin temsilinde vücut bulan bu söylemin, şiiri salt estetik bir hüner gösterisinden ibaret kılmayıp onu hikmetin, nasihatin ve toplumsal tenkidin aracı hâline getirdiğini, ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmanın merkezinde, dibacelerdeki hikemî söylemin tematik yapısı, beslendiği dinî ve tasavvufi kaynaklar ile şairlerin bu söylem vasıtasıyla dönemin toplumsal gerçekliğiyle kurduğu ilişki yer almaktadır. Tahir Üzgör’ün “Türkçe Dîvân Dîbâceleri” adlı çalışmasından seçilen örneklerin nitel metin çözümlemesiyle incelendiği bu çalışma, hikemî söylemin Kur’ân-ı Kerîm, hadisler ve tasavvufi öğretilerle beslenerek şiire ahlaki ve pedagojik bir derinlik kazandırdığını göstermektedir. Dibacelerde insanın yaratılışı, adalet, ilim ve erdem gibi evrensel temaların işlendiği, dönemin krizlerine karşı ise bilgece ve muhasebeye dayalı bir duruş sergilendiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda hikemî söylem, klasik şiirde düşünceyle sanatın, hakikatle estetiğin bir araya geldiği özgün bir anlatım imkânı sunmaktadır. Netice itibarıyla dibaceler yalnızca geleneksel bir mukaddime değil, şairlerin poetik yaklaşımlarını, toplumsal eleştirilerini ve ahlaki kaygılarını dile getirdikleri söylemsel alanlar olarak değerlendirilmektedir. Çalışma, edebiyat-toplum etkileşimi bağlamında hikemî söylemin günümüzde dahi geçerliliğini koruyan evrensel değerler taşıdığına işaret etmekte; bu yönüyle yeni teorik tartışmalara kapı aralamaktadır.
Klasik Türk şiiri 17.yüzyıl dibace hikemî söylem şiirde bilgelik edebî ahlak toplumsal eleştiri.
This article analyzes the wisdom discourse, which emerged in the context of the political disintegration and moral decay of 17th-century Ottoman society, within the context of divan poetry. The study seeks to illustrate that this discourse, particularly as exemplified in Nabi’s representation, elevates poetry beyond simply aesthetic exhibition, transforming it into a vehicle for wisdom, advice, and social critique. The study focuses on the thematic framework of wisdom discourse in the dibajes, the theological and mystical sources that inform it, and the connection poets establish with the socioeconomic realities of the era through this discourse. This study employs qualitative textual analysis to examine chosen samples from Tahir Üzgör’s Turkish Divan Dibajeleri, revealing that hikemi discourse is enriched by the Qur’an, hadiths, and Sufi teachings, thereby imparting moral and pedagogical dimension to poetry. Universal topics, including the creation of humanity, justice, knowledge, and morality, are addressed in the dibajas, which adopt a prudent and analytical approach to the difficulties of the era. In this framework, the discourse on wisdom presents a distinctive narrative potential in classical poetry, where intellect and artistry, veracity and beauty converge. Dibajes are seen not merely as traditional introductions but also as argumentative arenas where poets articulate their poetic perspectives, societal critiques, and ethical considerations. The study highlights that the language of wisdom in literature-society interaction embodies universal ideals that persist in contemporary relevance, hence facilitating fresh theoretical conversations.
Classical Turkish poetry 17th century dibace wisdom in poetry literary ethics social criticism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Early Pub Date | August 29, 2025 |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | May 6, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.