Çalışmanın Amacı: Virginia Woolf, edebiyat dünyasının en önde gelen modernist yazarlarından biri olarak kabul edilmektedir. Kendisinin eserlerinde, insan deneyimi sıkça işlenirken, bu işlemeyi çoğu zaman günlük yaşamın ayrıntılarına odaklanarak yapmaktadır. Woolf'un eserlerinde günlük yaşamın ayrıntılardan biri de yemek kültürü ve dolaysıyla çoğu disiplini içerisinde bulunduran "gastronomi" kavramıdır. Woolf, eserlerini yazarken yemek sahnelerini, betimlemeleri, karakterlerin yaşam tarzlarını, birebir İlişkilerini ve toplumsal dinamikleri derinlemesine kullanmaktadır. Bu çalışmanın amacı Virginia Woolf'un eserlerinde gastronomik unsurların nasıl kullanıldığını inceleyip yazarın edebi tarzının ve temalarının daha derin anlayışını sunmaktır. Virginia Woolf’un eserlerindeki gastronomik unsurların edebi ve kültürel önemini anlamak amacıyla Woolf’un 9 romanı içinden Mrs. Dalloway, Deniz Feneri ve Perde Arası adlı eserlerindeki yemek sahneleri, gastronomi anlatıları ve beslenme motifleri incelenmiştir.
Yöntem: Virginia Woolf’un eserlerindeki gastronomik unsurların edebi ve kültürel önemini incelemek amacıyla nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Literatür taraması yapılarak Mrs. Dalloway, Deniz Feneri, Perde Arası gibi romanlarda yemek sahneleri ve beslenme motifleri belirlenmiş, gastronomiye dair izler bulunan eserler detaylı metin analiziyle incelenmiştir. Çalışma, Woolf’un yemek anlatımlarını anekdotlarla destekleyerek güçlendirmiş ve belirlenen metin parçaları tematik analiz teknikleriyle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Bu çalışmada elde edilen bulgular, Virginia Woolf’un eserlerinde gastronomik unsurların tek başına beslenme pratiği olmaktan uzak; toplumsal yapı, bireysel kimlik ve duygusal dinamiklerin bir aracı olduğunu göstermektedir. Deniz Feneri, Mrs. Dalloway ve Perde Arası gibi romanlarında yemek sahneleri, karakterlerin ruh hâlini, sınıfsal farklılıkları ve toplumsal eleştiriyi yansıtan önemli anlatı araçları olarak işlev görmektedir. Woolf’un yemek sahneleri, bireyler arasındaki ilişkileri güçlendiren veya ayrımları vurgulayan semboller olarak kullanılmış; modernist edebiyatın bilinç akışı tekniğiyle birleşerek karakterlerin iç dünyasını açığa çıkarmıştır.
Sonuç: Virginia Woolf’un eserlerinde gastronomik unsurlar yan tema olarak görülse de gastronomi; toplumsal eleştiri, karakter gelişimi ve anlam inşasında önemli rol oynamaktadır. Woolf’un Deniz Feneri, Mrs. Dalloway ve Perde Arası gibi romanlarında yemek sahneleri, bireysel kimliklerin ve toplumsal dinamiklerin yansıtılmasında etkili anlatı unsuru olarak kullanılmıştır.
The Purpose of Study: Virginia Woolf is considered one of the leading modernist writers in the literary world. In her works, the human experience is frequently explored, often through a focus on the details of daily life. One of these details in Woolf's works is food culture, which is closely linked to the multidisciplinary concept of "gastronomy." While writing her works, Woolf extensively employs food scenes, descriptions, characters' lifestyles, interpersonal relationships, and social dynamics. The aim of this study is to examine how gastronomic elements are used in Woolf's works and to provide a deeper understanding of her literary style and themes.
Literature Review: To explore the literary and cultural significance of gastronomic elements in Virginia Woolf’s works, three novels—Mrs. Dalloway, Deniz Feneri, and Perde Arası—were selected from a corpus of nine novels. The study analyzes food scenes, gastronomic narratives, and motifs of nourishment within these works.
Method: A qualitative research approach was employed to examine the literary and cultural significance of gastronomic elements in Woolf’s works. A literature review was conducted, and food scenes and nourishment motifs in Mrs. Dalloway, Deniz Feneri, and Perde Arası were identified. The novels containing traces of gastronomy were subjected to detailed textual analysis. Woolf’s food narratives were reinforced with anecdotes, and selected textual passages were analyzed using thematic analysis techniques.
Results: The findings of this study indicate that gastronomic elements in Virginia Woolf’s works are far from being merely representations of nourishment; rather, they function as instruments of social structure, individual identity, and emotional dynamics. In novels such as To The Lighthouse, Mrs. Dalloway, and Between the Acts, food scenes serve as significant narrative tools that reflect characters’ psychological states, class differences, and social critique. Woolf’s food scenes act as symbols that either strengthen relationships between individuals or highlight distinctions between them. Additionally, they integrate with the modernist stream-of-consciousness technique to reveal characters' inner worlds.
Conclusion: Although gastronomic elements in Virginia Woolf’s works may initially appear as secondary themes, they play a crucial role in social critique, character development, and the construction of meaning. In Deniz Feneri, Mrs. Dalloway, and Perde Arası, food scenes function as powerful narrative devices that reflect individual identities and social structures. The study demonstrates that motifs of food and nourishment serve to highlight sensory experience, class distinctions, and gender roles within the context of modernist literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 2, 2025 |
Publication Date | July 4, 2025 |
Submission Date | March 16, 2025 |
Acceptance Date | June 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |
ART/icle: Journal of Art and Design
ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665