BibTex RIS Cite

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET VE SALDIRGANLIK EĞİLİMLERİ

Year 2005, Volume: 3 Issue: 3, 253 - 269, 01.09.2005

Abstract

Bu çalışmada lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğilimleri çeşitli değişkenler açısından ele alınmıştır. Araştırmada Öğülmüş (1995) tarafından geliştirilen 19 maddelik araç kullanılmıştır. Anket 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Ankara Üniversitesi birinci sınıfına başlayan öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Verilerin istatistiksel analizinde “varyans analizi” yapılmıştır. Öğrenciler tarafından en çok işaret edilen şiddet ve saldırganlık olayları şöyle sıralanmıştır: 1. Okulun masa ve sandalyelerini kasıtlı olarak kıran, bunların üzerini kazıyan veya çizen, tekme atarak duvarların boya ve badanasını kirleten öğrencilerin okulda bulunduğunun ifade edilmesi (%70,9), 2. Okul sınırları dışında meydana gelen ve bazı öğrencilerin yaralanmasıyla sonuçlanan kavgalar (%70,1), 3. Okuldaki çeşitli öğrenci grupları arasında toplu kavga olayları (%70,1), 4. Okulda bazı öğrencilerin paralarının çalınması ya da özel eşyalarının kaybolması (%63,7).

References

  • e itimcilerin de bilgi, beceri ve tutumlar n de i tirerek yeni bilgi, beceri ve tutumlar geli tirmeleriyle bu
  • sorunun a labilece i belirtilmektedir • S n f içinde ve dinlenme aralar nda ö rencileri dikkatle izlemeli, üpheli durumlarda gerekli tedbirleri alarak
  • güvenlik birimlerini ve idarecileri haberdar etmelidirler • Maddî imkâns zl klar çeken ailelerin çocuklar devlet eliyle okutulmal ve ailelere asgarî düzeyde devlet
  • güvencesi sa lanmal d r.
  • Ara7t1rmac1lara ve e itimcilere yönelik öneriler •
  • Ö renciler iddet ve sald rganl a maruz kald klar nda bunu aileleri ve ö retmenleri ile payla malar
  • konusunda yüreklendirilmeli, bilgilendirilmelidir. Ö renciler böyle bir konuda aç klama yapt zaman pi man
  • olmamalar ve daha fazla zarar görmemeleri için her türlü tedbir al nmal d r. • Liselerdeki ve ilkö retim okullar ndaki iddet ve sald rganl k olaylar sürekli kontrol edilmeli, çe itli
  • de i kenler dikkate al narak tüm ülke çap nda izleme çal malar yap lmal ve bulgular do rultusunda al nacak
  • tedbirler belirlenerek bir üst kurul taraf ndan hemen i e ko ulmal d r. • Öfke kontrolü, zorbal k, akran ara buluculu u, at lganl k e itimi, çat ma çözme, sorun çözme vb. konularda
  • lise ö rencilerine yönelik grupla psikolojik dan ma programlar haz rlanmal ve bu programlar n öncelikle
  • psikolojik dan manlara e itimleri verilerek uygulanmal d r.
  • Balc o lu, I. (2000). Biyolojik, Sosyolojik Psikolojik Aç dan iddet. Yüce Yay m. Istanbul.
  • Ba aran, I.E. (1996). E itim Yönetimi. Yarg c Matbaas , Ankara.
  • Çank r, 5. ve Kepenekçi, Y. (2003). “Ö renciler Aras Zorbal k”. E itim Yönetimi. Bahar 2003. Ankara.
  • Kepenekçi, Y. (2003). “Demokratik Okul” E itim Ara#t rmalar Bahar 2003. Y l 3, say 11. Ankara.
  • Kepenekçi,Y.ve Özcan,A .(2002). “Okullarda Çocuk Suçlulu unun Önlenmesi” I. Ulusal Çocuk ve
  • Suç: Nedenler ve Önleme Çal #malar Sempozyumu. 29-30 Mart 2001 AÜ. ATAUM.
  • Krauses, W (2003). Almanya’da Okullarda 5iddet E ilimi Art yor. www.DW-WORLD_DE Türkçe.htm.
  • Mahiro lu, A.ve Buluç, B.(2004). 5iddet Ara t rmas nda Trajikomik Sonuçlar. www.Haberturk. com
  • Ö ülmü , S .(1995). Okullarda (Liselerde) 5iddet ve Sald rganl k. Yay nlanmam Ara t rma Raporu.
  • Ö ülmü , S.(1995). Tahripçilik. Ankara Üniversitesi Bas mevi. Ankara.
  • Ö ülmü , S.(1996). Liselerde 5iddet Olaylar n n Psikolojik Temelleri, 6. Milli E itim Sempozyumu. Orta Ö retimde Yeniden Yap lanma. Türk Yurdu Yay nlar . No:35
  • Pietzak,D. ;Petersen, G.J.; Speaker, K.M. (1998). “Perception of School Violence By Elementary And Middle
  • School”. Professional School Counselin, Çev. S. Ö ülmü . 1(4), 23-29.
  • Pi kin, M (2002) “Okul Zorbal : Tan m , Ili kili Oldu u Faktörler ve Al nabilecek Önlemler”. E itim Bilimleri Dergisi 2(2). Ankara.
  • Yörüko ulu, A. (1990). Gençlik Ça . Ruh Sa l ve Ruhsal Sorunlar. Özgür Yay n-Da t m. Istanbul.

THE VIOLENCE AND AGGRESSION TENDENCIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Year 2005, Volume: 3 Issue: 3, 253 - 269, 01.09.2005

Abstract

In this study, the violence and aggression tendencies of high school students were studied by several variables. During the research, a 19-item questionnaire was used, which was developed and applied by Öğülmüş in 1995. The questionnaire was answered by the first year students at Ankara University in 2002-2003 academic year. Variation analysis was used in the given statistical analysis. According to the results, the most frequently selected ways of violence and aggression were listed below: 1. Indicating the presence of the students that were purposefully damaging the school's tables and chairs, scratching and writing on them, and staining the school walls by kicking them (70.9%), 2. fights that were taking place outside of the school boundaries, which injure some students (70.1%), 3. Fights between the group of students at the school (70.1%), 4. Stealing money from some students or loss of some belongings (63.7%).:

References

  • e itimcilerin de bilgi, beceri ve tutumlar n de i tirerek yeni bilgi, beceri ve tutumlar geli tirmeleriyle bu
  • sorunun a labilece i belirtilmektedir • S n f içinde ve dinlenme aralar nda ö rencileri dikkatle izlemeli, üpheli durumlarda gerekli tedbirleri alarak
  • güvenlik birimlerini ve idarecileri haberdar etmelidirler • Maddî imkâns zl klar çeken ailelerin çocuklar devlet eliyle okutulmal ve ailelere asgarî düzeyde devlet
  • güvencesi sa lanmal d r.
  • Ara7t1rmac1lara ve e itimcilere yönelik öneriler •
  • Ö renciler iddet ve sald rganl a maruz kald klar nda bunu aileleri ve ö retmenleri ile payla malar
  • konusunda yüreklendirilmeli, bilgilendirilmelidir. Ö renciler böyle bir konuda aç klama yapt zaman pi man
  • olmamalar ve daha fazla zarar görmemeleri için her türlü tedbir al nmal d r. • Liselerdeki ve ilkö retim okullar ndaki iddet ve sald rganl k olaylar sürekli kontrol edilmeli, çe itli
  • de i kenler dikkate al narak tüm ülke çap nda izleme çal malar yap lmal ve bulgular do rultusunda al nacak
  • tedbirler belirlenerek bir üst kurul taraf ndan hemen i e ko ulmal d r. • Öfke kontrolü, zorbal k, akran ara buluculu u, at lganl k e itimi, çat ma çözme, sorun çözme vb. konularda
  • lise ö rencilerine yönelik grupla psikolojik dan ma programlar haz rlanmal ve bu programlar n öncelikle
  • psikolojik dan manlara e itimleri verilerek uygulanmal d r.
  • Balc o lu, I. (2000). Biyolojik, Sosyolojik Psikolojik Aç dan iddet. Yüce Yay m. Istanbul.
  • Ba aran, I.E. (1996). E itim Yönetimi. Yarg c Matbaas , Ankara.
  • Çank r, 5. ve Kepenekçi, Y. (2003). “Ö renciler Aras Zorbal k”. E itim Yönetimi. Bahar 2003. Ankara.
  • Kepenekçi, Y. (2003). “Demokratik Okul” E itim Ara#t rmalar Bahar 2003. Y l 3, say 11. Ankara.
  • Kepenekçi,Y.ve Özcan,A .(2002). “Okullarda Çocuk Suçlulu unun Önlenmesi” I. Ulusal Çocuk ve
  • Suç: Nedenler ve Önleme Çal #malar Sempozyumu. 29-30 Mart 2001 AÜ. ATAUM.
  • Krauses, W (2003). Almanya’da Okullarda 5iddet E ilimi Art yor. www.DW-WORLD_DE Türkçe.htm.
  • Mahiro lu, A.ve Buluç, B.(2004). 5iddet Ara t rmas nda Trajikomik Sonuçlar. www.Haberturk. com
  • Ö ülmü , S .(1995). Okullarda (Liselerde) 5iddet ve Sald rganl k. Yay nlanmam Ara t rma Raporu.
  • Ö ülmü , S.(1995). Tahripçilik. Ankara Üniversitesi Bas mevi. Ankara.
  • Ö ülmü , S.(1996). Liselerde 5iddet Olaylar n n Psikolojik Temelleri, 6. Milli E itim Sempozyumu. Orta Ö retimde Yeniden Yap lanma. Türk Yurdu Yay nlar . No:35
  • Pietzak,D. ;Petersen, G.J.; Speaker, K.M. (1998). “Perception of School Violence By Elementary And Middle
  • School”. Professional School Counselin, Çev. S. Ö ülmü . 1(4), 23-29.
  • Pi kin, M (2002) “Okul Zorbal : Tan m , Ili kili Oldu u Faktörler ve Al nabilecek Önlemler”. E itim Bilimleri Dergisi 2(2). Ankara.
  • Yörüko ulu, A. (1990). Gençlik Ça . Ruh Sa l ve Ruhsal Sorunlar. Özgür Yay n-Da t m. Istanbul.
There are 27 citations in total.

Details

Other ID JA39FE28GY
Journal Section Articles
Authors

Emine Durmuş This is me

Uğur Gürgan

Publication Date September 1, 2005
Submission Date September 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Durmuş, E., & Gürgan, U. (2005). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDET VE SALDIRGANLIK EĞİLİMLERİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 253-269.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.