Hem eğitim bilimlerinin hem de yönetim bilimlerinin ortak ve en önemli amaçlarından biri,
insanların sahip oldukları yetenekleri tam olarak kullanabilmelerini sağlamaktır. Öz yeterlik
ve kolektif yeterlik algıları, insanların yapabileceklerine inandıkları ile yaptıkları arasındaki
farkın olumlu ve olumsuz anlamda nelerden kaynaklandığının açıklanmasına katkı
sağlayabilecek önemli kavramlardır. Öz yeterlik kavramı ülkemizde ve yurt dışında çok
sayıda araştırmaya konu olmuşken kolektif yeterlik kavramı daha az araştırılmıştır. Literatür
incelemesine dayalı bu kuramsal çalışmada, öz yeterlik ve kolektif yeterlik kavramları
öğretmenler ve okul bağlamında ayrıntılı olarak irdelenmiştir. Bunu takiben öğretmenlerin öz
yeterlik ve kolektif yeterlik algılarının önemi ve bunların nasıl geliştirilebileceği üzerinde
durulmuş ve bazı çıkarımlar yapılmıştır.
One of the most common and important objectives of both the science of education and the
science of management is to enable people to utilize their abilities to the fullest extent. Selfefficacy
and collective efficacy perceptions, can contribute to the explanation of positive and
negative causes of the difference between what individuals believe they can achieve versus
what they accomplish. Although the concept of self-efficacy has been the subject of many
studies nationally and abroad, the important concept of collective efficacy has not been
researched extensively. In this conceptual study based on the literature review, self-efficacy
and collective efficacy concepts are explained in a detailed way in terms of teachers and
school. Following this, the importance of the perceptions of teachers’ self-efficacy and
collective efficacy, and how these may be improved are discussed, and some implications
have been done.
Other ID | JA78RB28RA |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.