Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin, öznel iyi oluşlarının; duygusal düzenleme, mizah,
sosyal öz-yeterlik ve stresle başaçıkma stratejileri ile açıklanmasıdır. Tarama modelinin
kullanıldığı araştırmada, araştırma grubunu, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi 2, 3 ve 4.
sınıflarında öğrenim gören 248 kız, (%59), 171 erkek (%41), olmak üzere toplam 419 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada “Öznel İyi Oluş Ölçeği”, “Mizah Tarzları Ölçeği, “Stresle
Başaçıkma Davranışları Envanteri”, “Duygusal Düzenleme Ölçeği” ve “Sosyal Öz-yeterlilik
Algısı” ölçme araçları kullanılmış ve verilerin çözümlenmesinde regresyon analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda duygusal düzenleme, mizah tarzları, öz-yeterlik ve başaçıkma stratejilerinin,
öğrencilerin iyi oluşunu açıklamada önemli değişkenler olduğu ortaya çıkmıştır.
It was aimed to examine the predictable value of self regulation, humour, social self-efficacy and
stress-coping strategies on subjective well-being. In this study was used the screening model, the
population of the study composed of 248 female and 171 male students, (a total of 419 subjects)
attending at the 2nd, 3rd and 4th grades of the Faculty of Education, Gazi University, Ankara. “The
Subjective Well-Being Scale”, “The Humour Styles Scale”, “The Stress-Coping Behaviours
Inventory”, “The Self Regulation Scale” and “Social Self-Efficacy Perception” were used in the
study. In addition, regression analysis was made for the data analysis. Self regulation, humour
styles, social self-efficacy and coping strategies were concluded to be important variables for the
well-being of students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Other ID | JA57FJ69JT |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.