MEB’in ortaokullar için hazırladığı Sosyal Bilgiler öğretim programında, bilimsel araştırmaya vurgu yapıldığı belirlenmiştir. Buna rağmen bilimsel araştırma becerilerinin, Sosyal Bilgiler dersi bağlamında, potansiyel yansımaları tam olarak ortaya konulamamıştır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde, 7. sınıf öğrencilerinin, bilimsel araştırmaya yönelik görüşleri ve uygulama becerilerini saptamaktır. Buna ek olarak öğrencilerin bilimsel araştırma seviyelerini tespit etmeye çalışmaktır. Bu amaçla, nitel araştırma yöntemi benimsenerek, bir durum çalışması yapılmıştır. Veriler, 2018/2019 eğitim-öğretim yılının 2. dönemi boyunca toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, benzeşik örnekleme yöntemine uygun olarak seçilen 23 öğrenci oluşturmuştur. Veriler; yarı yapılandırılmış görüşme, katılımcı gözlem, açık uçlu anket ve bilimsel araştırma raporlarından elde edilmiştir. Ardından veriler, tümevarımsal ve betimsel yoldan analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, öğrencilerin bilimsel araştırmaya yönelik görüşlerinin, problem çözme ve etik kodlar şeklinde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin bilimsel araştırma becerilerinin ise genel olarak; araştırma konusunun belirlenmesi ve sınırlandırılması, bilgi toplama ve rapor hazırlama şeklinde olduğu saptanmıştır. Son olarak öğrencilerin bilimsel araştırmalarını, çoğunlukla 1. ve 2. seviyeden yaptıkları tespit edilmiştir. Bu bağlamda Sosyal bilimler olarak Sosyal Bilgiler yaklaşımının uygulamaya geçirilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | December 9, 2019 |
Acceptance Date | February 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 1 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.