The aim of this study is to determine social studies teachers' perceptions of scientific value and their views on this value. The research was carried out using a qualitative approach, the case study method. The research study group consisted of 68 social studies teachers working in middle schools in Rize province and its districts during the 2019-2020 school academic year. The study research group was randomly selected. The data determined collection tools included a personal information form, a metaphor formation creation form, and a semi-structured interview form. The data were examined using descriptive analysis and content analysis methods. According to the research findings, social studies teachers' views on the value of scientific knowledge were divided into three main categories: "proven," "guiding," and "developing." The most emphasized expressions were "developing knowledge through experimentation and observation" and "using the scientific method in obtaining knowledge". In addition, teachers used various methods, techniques and activities while imparting the value of scientificity to students. However, they encounter some difficulties in the teaching process. As a result, more space can be given to the value of science in the social studies course curriculum and content. It is recommended that trainings be organized to develop teachers' scientific values and support them in teaching students the value of science.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin bilimsellik değeri algıları ile bu değere yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel bir yaklaşım olan durum çalışması yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde Rize ili ve ilçelerindeki ortaokullarda görev yapan 68 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma grubu seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Metafor Oluşturma Formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri ile incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre sosyal bilgiler öğretmenlerinin bilimsellik değerine yönelik görüşleri, "kanıtlanmış," "yol gösteren," ve "gelişme" olmak üzere üç ana kategoriye ayrılmaktadır. En çok vurgulanan ifadeler, "deney ve gözlemle bilgi geliştirilmesi" ve "bilgi elde etmede bilimsel yolun kullanılması" olmuştur. Ayrıca öğretmenler bilimsellik değerini öğrencilere kazandırırken çeşitli yöntem, teknik ve etkinlikler kullanmakta ancak öğretim sürecinde bazı zorluklarla karşılaşmaktadır. Sonuç olarak sosyal bilgiler dersi öğretim programında ve içeriklerde bilimsellik değerine daha fazla yer verilmesi ve öğretmenlerin bilimsellik kavramını geliştirme ve bilimsellik değerini kazandırmalarına destek olmak için eğitimler düzenlenmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Değerler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |