Bu çalışmanın ana amacı ortaokul öğrencilerinin bilgi güvenliği ve etik farkındalık düzeylerini ölçmeye yönelik ölçek geliştirmek, ikincil amacı ise öğrencilerin bilgi güvenliği ve etik farkındalık düzeylerini belirlemektir. İlk aşamada, ortaokul öğrencilerin bilgi güvenliği ve etik farkındalıklarını ölçmek için ölçek geliştirilmiştir. Bilgi Güvenliği ve Etik Farkındalığı Ölçeği, ilgili alanyazın kapsamında hazırlanarak uzman görüşleri doğrultusunda düzenlenmiş ve 621 öğrenciye uygulanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda “Kullanıcı Güvenliği”, “Veri Güvenliği” ve “Etik” olmak üzere ölçeğin üç alt boyut ve 17 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin yapısı Doğrulayıcı Faktör Analizi ile doğrulanmış ve Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .896 olarak bulunmuştur. Araştırmanın ikinci aşamasında, 921 ortaokul öğrencisine Bilgi Güvenliği ve Etik Farkındalığı Ölçeği ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Betimsel istatistikler kullanılarak öğrencilerin bilgi güvenliği ve etik farkındalık düzeyleri analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin kullanıcı güvenliği ve etik farkındalıklarının yüksek, veri güvenliği farkındalıklarının ise orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Sınıf seviyeleri açısından 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin farkındalıklarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Anne ve baba eğitim düzeylerinin öğrencilerin bilgi güvenliği ve etik farkındalık alt boyutlarını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Bilgi güvenliği farkındalığı Bilgi güvenliği Etik Ölçek geliştirme Ortaokul
The main purpose of this study is to develop a scale to measure the level of middle school students' information security and ethical awareness and the secondary purpose is to determine the level of their information security and ethical awareness. In the first stage, a scale was developed to measure the middle school students’ information security and ethical awareness. The Information Security and Ethics Awareness Scale was prepared within the scope of the relevant literature, organized in line with expert opinions and applied to 621 students. As a result of the exploratory factor analysis, the scale consisted of three sub-dimensions including “User Security”, “Data Security”, and “Ethics”, and 17 items. The structure of the scale was confirmed by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha reliability coefficient was found to be .896. In the second stage of the study, 921 secondary school students were administered the Information Security and Ethics Awareness Scale and personal information form. Students' information security and ethical awareness levels were analysed using descriptive statistics. The results showed that students' user security and ethical awareness were high, while their data security awareness was at a medium level. In terms of grade levels, it was determined that the awareness of 5th and 6th grade students was higher. It was concluded that mother and father education levels affected students' information security and ethical awareness sub-dimensions.
Information security awareness Information security Ethics Scale development Middle school
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |